Другий тиждень поспіль у головних інформаційних випусках переважають надзвичайні повідомлення.
Здебільшого про коронавірус: як його готуються зустрічати в Україні та як і з якими наслідками він поширюється у світі.
За цей тиждень у новинах:.
поширювали інструкції від міністра економіки, як правильно чхати й кашляти;.
розповідали про розкуплені медичні маски в аптеках;.
дискутували з медперсоналом, хто і в кого має кидати каміння;.
на 5 каналі вигороджували Петра Порошенка після допитів у Держбюро розслідувань;.
на «Україні» щодо річниці окупації Криму не почули нікого, крім Володимира Зеленського;.
на ICTV представили план «Голосу» з деокупації захоплених росіянами територій;.
«Інтер» став іще частіше піарити Юлію Світличну;.
а лідером за часткою емоційних новин став СТБ.
Чхай, як міністр, жартуй, як СТБ.
Коронавірус лишається топтемою, тому категорія надзвичайних подій досі є першою серед тематичних блоків.
Політика переважила тільки на «Інтері».
Також на кожному з каналів вийшов щонайменше один матеріал про День окупації Криму.
Найактивніше цю тему висвітлювали на Суспільному та ICTV.
Найбільше новин про коронавірус надходило з Києва.
Це топчиновники розповідали про заходи із запобігання поширенню хвороби, повідомляли про результати тесту на коронавірус в евакуйованих із Китаю.
На другій позиції — новини світу.
Тут ішлося про статистику й наслідки поширення вірусу, розробку вакцини.
На третьому місці в географії новин про коронавірус — Полтавщина, де перебувають евакуйовані з Китаю та вже колишня міністерка охорони здоров’я.
Втім новин із Полтавщини більш ніж удвічі поменшало порівняно з попереднім тижнем.
Майже всю статистику регіону зробив канал «Україна» (17 із 24 сюжетів), бо кореспондент каналу Олександр Махов перебуває в обсервації разом з евакуйованими.
У більшості цих сюжетів Олександр розповідав про своє дозвілля.
У трьох випусках на тиждень були включення Скалецької.
І лише два із 17 сюжетів розповідали про інших людей, евакуйованих із Китаю, що перебувають під наглядом медиків: про єдину родину з дитиною, а також про святкування дня народження однієї з дівчат.
Загальний емоційний градус новин дещо зріс порівняно з минулим тижнем.
Пропорційно до популярності тем найбільше невідокремлених оцінок стосувалися надзвичайних подій — матеріалів про коронавірус, наслідки негоди в низці регіонів.
Але емоційні коментарі журналістів та ведучих також були властиві новинам на політичні та соціальні теми.
Журналісти вживали емоційні конструкції, описуючи поведінку українців:.
«Наполохані епідемією коронавірусу українці змітають з полиць медичні маски» («Україна»);.
«Від страху заразитися коронавірусом люди ринулися за масками і пощастило лише раннім пташкам» («1+1»).
У таких сюжетах давали коментарі медекспертів, які розповідали, для чого використовуються маски і що ефективніший захист насправді дають респіратори.
Інші оцінки стосувалися звітів про героїчну стовідсоткову готовність усіх українських служб до зустрічі з коронавірусом.
Не стрималися від кепкування з міністра економіки, який на засіданні Кабміну провів інструктаж про те, як найбезпечніше чихати й кашляти.
«Як чхати і кашляти аби не рознести вірусу — розповів міністр економіки.
Із неочікуваною від нього інструкцією Милованов виступив представляючи урядовий план профілактики коронавірусу.
Далі без коментарів», — іронічно оголосила ведуча СТБ.
Про інструкцію Милованова дещо стриманіше говорили у випусках ICTV та «України».
@video=//www
Насміхалися з панічних настроїв щодо коронавірусу й на ICTV.
Кореспондент Володимир Михайлов, розповідаючи про підготовку медиків до роботи з пацієнтами з підозрою на коронавірус, ставив дещо дивні запитання:.
«— Кажуть, робота не для боягузів, хоча бояться більше іншого.
Слухайте, а у вас каміння є з собою?.
— Яке?.
— Як в Нових Санжарах.
Там тих, камінням закидували.
— Спецназ должен их закидывать, а не мы».
@video=//www
Також у випусках розповідали і про інші «страшилки».
На «1+1» повідомляли, що «судочки, які ми беремо на роботу, можуть завдати непоправної шкоди» і про повернення чупакабри на Рівненщині.
На СТБ, який виявився лідером за часткою матеріалів із не відокремленими від фактів оцінками, зокрема, йшлося про «рекордне алкознищення», «смішні ставки» на кредити, «отетерілу» від комунальних платіжок жінку, як «перехожі провчили автохама» та «полювали на привидів» у Мін’юсті.
У Порошенка нові союзники?.
Особливістю цього тижня було те, що на каналах, де з’являлися матеріали з ознаками замовності, піарили тільки окремих політиків.
Наприклад, якщо минулого року до Юлії Світличної були прихильні як на «Інтері», так і на «Україні», то тепер вона з’являється тільки на «Інтері».
Кількість її піару на цьому каналі зросла порівняно з минулим тижнем.
Крім матеріалів про власне обстановку на 179-му виборчому окрузі, Світлична з’являлася в сюжетах про захист підприємців, збереження лікарні для пацієнтів та на святкуванні Масляної.
Також раніше доволі лояльним був до Петра Порошенка канал «Україна».
Цей тиждень для п’ятого президента та лідера партії «Європейська солідарність» був знаковий допитами в Державному бюро розслідувань.
Лише його позицію, переконуючи в повній надуманості версії слідства, подавали на 5 каналі, який належить Порошенку.
Його заяву про політичні переслідування також поширив «Інтер», який і попереднього тижня видав один позитивний матеріал за участі Порошенка.
Також цікавим виглядає те, що на «Інтері» періодично з’являється піар Андрія Білецького.
Протягом минулого року на «Інтері» Білецький був у вечірніх новинах 38 разів.
Для порівняння: на «112» та «Суспільному» — по 11 разів; на «1+1» — сім; на СТБ, ICTV, «Україні» двічі й лише один раз на 5 каналі.
Уже традиційно лідером за кількістю матеріалів із ознаками замовності є Рінат Ахметов.
Його інтереси фактично двічі на день просували на його ж каналі «Україна».
Його корпорація ДТЕК хвалилася технологіями відновлюваної енергетики, закликала купувати вітчизняне вугілля замість імпортного.
У новинах ішлося і про модернізацію на заводах, що належать олігарху.
Також щодня виходили сюжети про діяльність благодійного фонду Ахметова на Донеччині, в Києві та Нових Санжарах.
Майже наздогнали його за кількістю піару представники «ОПЗЖ».
Дрібні політичні розборки.
Загалом усі згадки «ОПЗЖ» на «Інтері» були позитивними та піарними.
Ключовими темами для цих політиків були скарги на пенсійну, земельну реформи та розмір соцвиплат, обіцянки допомагати відновленню Донбасу та виплаті боргів шахтарям.
За частотою згадок «ОПЗЖ» посунула з другої на третю позицію «Європейська солідарність».
Головним чином через те, що цей тиждень був пасивним для парламентарів загалом і активним для лідера «Євросолідарності» Петра Порошенка, якого спершу чекали, а потім усе ж допитали в ДБР.
Найактивніше це висвітлювали на 5 каналі, переважно в позитивному ключі.
У випуску 5-го навіть проводили опитування глядачів: «Запитання звучить так: справа проти Порошенка — це відволікання уваги від провальної економічної політики влади? “Так”, вважають 85 % глядачів.
І відповідь “ні” дали 15 %».
Також на 5 каналі двічі в негативному ключі говорили про політиків із правлячої партії «Слуга народу».
У контексті допитів Порошенка більше уваги приділяли активності його прихильників, а не опонентів, зокрема, як протестувальники із групи підтримки Порошенка, супроводжували народного депутата Олександра Дубінського вигуками «Ганьба!».
@video=//www
І ще один матеріал, де про «Слугу народу» йшлося підкреслено негативно: «Вибиті двері та стрибки на столі.
Все це — витівки народного депутата від “Слуги народу” Володимира Крейденка.
Політик виламав двері до сесійної зали Мелітопольської сільської ради, увірвався у приміщення, почав скакати по столах, потім посів місце міського голови».
У цьому матеріалі на 5-му не дали змоги Крейденку пояснити його версію подій.
Про падіння рейтингів влади, яке зафіксувало опитування КМІС, повідомили також тільки на 5 каналі та «Інтері», а решта каналів цю новину проігнорували.
На каналі «Україна» найактивніше позитивно говорили про «Слугу народу», а точніше про спікера парламенту Дмитра Разумкова.
Його супроводжували під час візиту до країн Балтії, періодично зводячи повідомлення до неінформативного паркету.
Вперше з початку року в інформаційних аутсайдерах опинилася команда Юлії Тимошенко.
Про політичну активність лідерки «Батьківщини» нагадав лише анонс «Свободи слова» на ICTV, куди Тимошенко запросили на обговорення ситуації з коронавірусом.
Про партію «Голос» згадали навіть двічі: на ICTV та Суспільному.
Причому на ICTV матеріал із відома чи без відома партії вийшов із ознаками замовності, оскільки він не є збалансованим і просто транслює політичну позицію «Голосу» в особі лідера Святослава Вакарчука.
Це була єдина згадка у праймових новинах про стратегію деокупації Криму та Донбасу, яку партія запропонувала.
Виглядає, що редакції мають свою стратегію: про політичну активність або джинсувати, або мовчати.
Інакше важко пояснити, що заважає новинарям просто конструктивно порівнювати важливі політичні погляди на складне питання різних політсил.
Інакше як глядачі знатимуть, чи опікуються міністри чимось іще крім швабр та інструкцій зі чхання, і що крім політичної сатири все ж існує й політичний діалог.
Моніторинг здійснюється за підтримки американського народу, наданій через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews».
Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews».