/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F52%2F49b060b87a6f437d82ef7d2eb3fec92f.jpg)
Від сиропу проти похмілля до найпопулярнішого напою: вражаюча історія успіху Coca-Cola
"Кока-кола" – друге найвпізнаваніше слово після "окей". За понад 130 років сироп від похмілля пройшов шлях до найбільшого виробника та постачальника на ринку безалкогольних напоїв. Coca-Cola займає 6 місце у переліку найдорожчих брендів списку Forbes, пропонує майже 4 тисячі варіантів продукції. І щороку "дарує" планеті 3 мільйони тонн пластику.
- 1Створення оригінального напою
- 2Заснування The Coca-Cola Company
- 3Зростання продажів напою
- 4Поява кока-коли в Україні
- 5Співпраця з популярними брендами
Детальніше про вражаючу історію успіху найвідомішого бренду безалкольних напоїв – читайте в програмі "Корпорації світу" на 24 каналі.
Створення оригінального напою
Наприкінці 19 століття південь Америки оговався від Громадянської війни, усі масово подалися в релігію та самолікування. Разом з тим – почали проводити активну антиалкогольну кампанію. Спирт замінювали іншим – на тодішнє переконання, невинним та цілком безпечним продуктом – кокаїном.
Його за основу лікарських засобів брали чимало тодішніх фармацевтів. Один із них – Джон Пембертон з Атланти.
![]()
Джон Пембертон / Фото Вікіпедія
Пембертон розробив сироп – для заспокоєння нервів, боротьби з гастритом та навіть лікування імпотенції. У складі було листя коки та горіхи дерева коли. Результатом він похизувався перед другом Френком Робінсоном. Той вигадав невибагливу назву та намалював майже ідентичний теперішньому логотип новоствореної компанії.
Слово "кока-кола" чіпляє. Можливо, справа у повторенні літер "о" та "а". Якби вони назвали напій "еліксиром з дикого гірського винограду" чи щось у цьому дусі, не думаю, що вони досі були б на ринку,
– відзначила історикиня поп-культури Карал Енн Марлінг.
Друзі пронесли напій у найбільшу аптеку міста. Так, у продаж по 5 центів за склянку надійшов сироп Coca-Cola.
Втім газованою "кока-кола" стала не одразу. За легендою, один з клієнтів аптеки шукав ліки від похмілля, і погодився на розведений із содовою сироп. Смак виявився цікавим – відтоді напій продавали саме в такому вигляді.
Проблеми зі здоров'ям змусили Пембертона у 1887 році продати дві третіх частки свого бізнесу. За винахід він отримав трохи більше, ніж 2 тисячі доларів і помер роком пізніше – від хвороби у злиднях. Рецепт напою у вдови фармацевта купив емігрант з Ірландії Аса Кендлер.
![]()
Аса Кендлер / Фото Famous-entrepreneurs
Заснування The Coca-Cola Company
За словами архіваріуса The Coca-Cola Company Філіпа Муні, Аса Кендлер мав те, чого не було у Пембертона – бачення перспективи і дуже сильна маркетингова спроможність.
Це, а ще 100 тисяч доларів стартового капіталу дозволили Кендлеру 31 січня 1893 року заснувати The Coca-Cola Company.
Геніальність Кендлера полягала в тому, що він побачив можливості, які йому могло відкрити розширення аудиторії кока-коли, і перетворення її на так званий національний напій,
– пояснив історик Гус Гібельхаус.
Та сталось це не одразу: бізнес не приносив успіхів і протягом першого року продавалось лише по 9 склянок щодня. Тож Кендлер взявся за рекламу: безкоштовно віддав 250 порцій напою одній з аптек в обмін на сотню імен та адресу постійних клієнтів. Їм, зі свого боку, надіслав талони на безкоштовну кока-колу.
"Концепція полягала в наступному: ти куштуєш напій, він тобі подобається і наступного разу ти за нього платиш. Це елементарно, та Coca-Cola була першою компанію, яка використала цю концепцію. Кендлер зрозумів: щоб розвивати бізнес, спочатку треба дати людям спробувати продукт", – відзначив архіваріус Філіп Пуні.
Аса Кендлер заявляв про себе як міг: продавав усі можливі товари з логотипом компанії. До реклами залучили відомих на той час музикантів та спортсменів. Зображення напою, крім журналів та плакатів, з'являлось на сувенірах, годинниках та навіть закладках для книг.
![]()
Як змінювався логотип Coca Cola / Фото Aksent
Згодом вдала рекламна кампанія, фактично, переконала американців, що Coca-Cola придумала Санта Клауса. Маркетингову фішку провернули на початку 1930-х років. Творець кока-колівського Санти – ілюстратор Хаддон Санблум, а прототип – близький друг художника.
Товстий бородатий дідусь в червоному костюмі з'явився в одному з номерів журналу Saturday Evening Post. З того часу Coca-Cola дружить зі Сантою і використовує його образ для реклами ось уже майже сотню років.
Новорічна реклама Coca-Cola: дивіться відео
Зростання продажів напою
До 1895 року "кока-кола" продавалась в усіх без винятку американських штатах. За межами США її почали розливати у 1906-му – в Канаді, Панамі та на Кубі. П'ятьма роками пізніше вийшли на ринок Азії, відкривши завод на Філліппінах. А в Європі напій з'явився ще через 10 років.
На початку 1920-х років вкладені Кендлером 2,5 тисячі доларів стали 25-ма мільйонами. За стільки компанію у 1919 році купив банкір Ернест Вудрафф, і передав керівництво своєму синові Роберту.
До того часу у складі напою вже понад 10 років не було кокаїну. Та на продажі це не вплинуло – компанія і без того була далеко попереду конкурентів.
До початку Другої світової війни Coca-Cola успішно вийшла на світовий ринок і продавалась у 44 країнах. У розпал війни для підняття патріотичного духу Вудрафф-молодший організував акцію: будь-який військовий незалежно від місця перебування міг купити пляшку кока-коли за символічні 5 центів.
Для багатьох військових кока-кола була не просто безалкогольним напоєм. Вона була символом американського життя, символом того, за що вони боролися,
– зазначив архіваріус The Coca-Cola Company Філіп Муні.
Напій на 64-х пересувних заводах з розливу мандрував за військовими по всьому світу, що в післявоєнний період значно збільшило аудиторію споживачів Coca-Cola.
Зараз Coca-Cola – перший у світі виробник газованих напоїв та соків. Логотип компанії впізнають 94% населення планети. У перший рік існування продавались 9 пляшок кока-коли на день, зараз же компанія може похвалитись майже двома мільйонами щоденних продажів.
![]()
На сьогодні Coca-Cola – найпопулярніший бренд газованих напоїв / Фото Bevnet
На корпорацію вартістю майже 200 мільярдів доларів працюють 86 тисяч 200 людей. Серед досягнень Coca-Cola:
- 6 місце серед найдорожчих компаній списку Forbes;
- продажі у 200 країнах кожного континенту;
- понад 4 тисячі продуктів – 4300.
- Лише за 2018 рік бренд випустив близько 600 нових видів напоїв.
Серед брендів компанії: газовані напої Сoca-Cola і її варіації – Zero та Cherry, а також Fanta, Sprite та Schweppes, найвідоміший в Америці бренд мінеральної води Dasani, холодний чай Fuzetea, енергетик Powerade та кавові бренди Сosta й Georgia.
Загалом – більше, ніж 500 брендів у всьому світі.
У 2018 році кока-кола зрадила своїй столітній традиції і випустила перший алкогольний напій. Lemon-Do зі вмістом спирту 3,5 і 7 відсотків з'явився у Японії. Втім, далі японського ринку виробництво алкогольних напоїв Coca-Cola поки що не дісталось.
![]()
Алкогольна кока-кола з лимоном / Фото Nomunication
Поява кока-коли в Україні
На український ринок кока-кола зайшла у 1992 році. Компанію представляють "Кока-Кола Україна Лімітед" та "Кока-Кола Беверіджиз Україна Лімітед". В українській системі – понад тисячу працівників. Напої продають 90 тисяч замовників.
Coca-Cola в Україні забезпечує 12% українського експорту безалкогольних напоїв, соків та вод. В Україні компанію представляють 10 брендів.
![]()
Напої, які представлені в Україні від Coca-Cola / Скриншот з відео
Співпраця з популярними брендами
Підтримувати компанію на плаву допомагає ефективна рекламна стратегія. Окрім традиційних способів розміщення реклами, кока-кола має вдалі колаборації зі всесвітньо відомими брендами. Ще у 1950-х роках компанія подружилась з Disney та McDonalds.
Волт Дісней особисто залучив кока-колу до фінансування свого першого тематичного парку. Взамін Coca-Cola стала чи не основним постачальником напоїв у діснеївських парках розваг.
У 2016 році в торгово-розважальному комплексі Disney Springs, що у Флориді, відкрили триповерховий магазин Coca-Cola – з одягом, сувенірами та чималим вибором напоїв компанії.
![]()
Магазин Coca-Cola у Флориді / Фото Allears
А влітку 2019 року Coca-Cola і Disney на честь відкриття парку атракціонів Star Wars випустили серію тематичних пляшок з напоями компанії.
Не менш ефективна співпраця Coca-Cola з McDonalds. Напій став ключовим джерелом доходу і забезпечує макдональдсу близько 5% щорічних прибутків. Важливий і емоційний момент: для більшості відвідувачів McDonalds уявити свій звичний біг-мак без порції коли – практично неможливо.
Не менш цікава історія співпраці Coca-Cola з будинками моди. Дизайн пляшок лімітованих партій напою свого часу створювали Карл Лагерфельд, Донателла Версаче, Жан-Поль Готьє, Маноло Бланік, Марк Джейкобс та Джорджіо Армані.
Чому кока-кола змінює столітню рецептуру, для чого напій розмістили в рекламі сигарет і як збирання порожніх пляшок годує жителів Танзанії – читайте в наступній частині програми.

