Корейський формат The Masked Singer («Співак у масці») минулого року став подією на світовому ринку після того, як його адаптація вийшла на американському телеканалі Fox.
Його ідея, як завжди буває в успішних форматів, дуже проста: знаменитості, вдягнені у незвичні костюми та маски, виконують популярні композиції, а судді та глядачі мають їх упізнати.
Складові проєкту: яскраві маскарадні костюми, інтрига з елементами детективу і, звісно ж, новизна, адже останні кілька років українські канали адаптувати нові сезони перевірених талант шоу.
Права на формат належать компанії Fremantle.
Шоу адаптували у 29 країнах світу, серед яких – США, Німеччина, Франція, Італія, Китай, Австралія та інші.
Після презентації на міжнародних ринках формат також придбав російський канал НТВ і в березні 2020 року запустив досить успішний проект (канал хвалився рекордними показниками).
Російський ринок достатньо пов'язаний з українським, і українські телеменеджери досі зважають на його тенденції.
В Україні за цей формат змагались аж три українські канали, які мають досвід у створенні успішних талант шоу: СТБ, «1+1» та «Україна».
Останній запропонував найвигіднішу для правовласника пропозицію, і у квітні придбав права на адаптацію.
«Україна» планує виробляти проєкт під назвою «Маска».
Канал «1+1», коли Fremantle надала перевагу його конкурентам, придбав досить схожий румунський формат Mysteries in the Spotlight у компанії Antena TV Group.
Українська версія шоу матиме назву «Маскарад».
За умовами цього формату, у шоу візьмуть участь дві зіркові команди, які змагатимуться одна з одною, щоби вгадати, хто з відомих особистостей ховається під маскарадним костюмом.
Ще до того, як «Плюси» оголосили про своє шоу та його формат, Тоні Стерн, виконавчий віце-президент з комерційних і бізнес-питань компанії Fremantle, надіслав телеканалу «1+1» звернення, де застеріг від можливої підробки формату.
«Впродовж багатьох років в України була солідна репутація країни, у якій мовники поважають права інтелектуальної власності, тому провідні дистриб'ютори, продаючи сюди свої формати, відчували себе в безпеці, і це призвело до появи великої кількості відмінного телевізійного контенту для українських глядачів.
Очевидно, було б прикро, якби ця репутація була скомпрометована діями одного мовника.
Fremantle має великий досвід у захисті своїх форматів, тому ми сподіваємося, що «1+1» відповість на наші запити, так як в інтересах усіх, включаючи українське телебачення в цілому, упевнитися в тому, що такий видатний міжнародний формат не буде підроблено в Україні», - сказав він у коментарі «Сегодня».
«Детектор медіа» розпитав Fremantle про їхні застороги щодо порушення прав інтелектуальної власності, а «Україну» та «1+1» – про особливості їхніх форматних історій.
Тоні Стерн, виконавчий віце-президент з комерційних і бізнес-питань компанії Fremantle: Якщо 1+1 поважатиме відмінності між форматами, то проблем виникнути не повинно.
- За формат The Masked Singer змагалось кілька українських мовників.
Розкажіть, як приймалось рішення щодо обрання партнера в Україні?.
- У жовтні 2019 року компанія Fremantle придбала права на формат The Masked Singer для багатьох країн, зокрема України.
З огляду на успіх цього формату на телеканалі FOX у США та в інших країнах, було зрозуміло, що це те велике шоу, на яке мовники чекали багато років.
Ми прийняли рішення надати однакову інформацію про формат усім великим каналам в Україні – СТБ, 1+1 та каналу «Україна».
Усі три мовники спочатку висловили зацікавленість, Канал «Україна» першим відповів саме офіційною пропозицією.
Завдяки нашим тривалим відносинам з СТБ та 1+1, ми постійно тримали їх у курсі подій, тому ми впевнені, що надали всім рівні, справедливі можливості.
В усіх трьох мовників ми запросили їхню максимальну пропозицію.
Пропозиція каналу «Україна» була найкращою, також канал висловлював послідовне бажання придбати формат, тому він і отримав перемогу.
- Які вимоги ви ставите перед «Україною» щодо адаптації цього формату?.
- Нічого незвичайного – ми дали їм біблію епізодів, також вони працюють з нашими консультантами по формату, щоб запропонувати найкращу адаптацію для українського ринку.
Ми не очікуємо на багато змін, формат був дуже успішним всюди, тому навіщо змінювати успішну формулу?.
- Що за запит компанія направила до «1+1»? І які наразі ви маєте побоювання щодо намірів каналу 1+1 адаптувати формат Mysteries in the Spotlight?.
Ми написали їм, що сподіваємось, що це не так, оскільки виготовлення копії такого відомого та успішного світового формату не тільки зашкодить нашим відносинам, але і їхній позиції в міжнародній індустрії форматів.
Вони відповіли нам через 2 тижні, після того як ми публічно заявили про своє занепокоєння.
1+1 повідомили, що адаптують румунський формат Mysteries in the Spotlight.
Якщо вони виготовляють справжню версію Mysteries in the Spotlight, це не повинно бути для нас проблемою.
Нижче офіційний опис формату Mysteries in the Spotlight з моменту, коли власник формату Antenna увійшов до нього у конкурсі форматів 2019 Pitch and Play Live:.
«У шоу знаменитості, розділені на дві команди, змагаються, щоб відгадати знаменитостей, які ховаються під масками.
Маски виконують різноманітні дії – від стендапів та циркових номерів до музики, театральних сценок, танцю і пантоміми.
Дії включені в сцени, які за допомогою сценографії, костюмів, музики, декорацій, екранізацій відтворюють різноманітні ситуації з історичного періоду (наприклад, Стародавній Рим), відомого фільму (наприклад, «Зоряні війни»), місць у світі (наприклад.
Північний полюс) або інших моментів / місць / ситуацій, відомих більшості людей.
Кожен епізод побудований на трьох сценах, а кожна сцена містить дві маски.
Масці допомагатимуть другорядні персонажі, танцюристи, актори чи спеціальні гості.
У деяких випадках також буде задіяна запрошена зірка – особа, що несподівано з’являється на сцені і грає власну, епізодичну роль».
Тож суть Mysteries in the Spotlight – дві знаменитості під маскою в кожній сцені, які виконують різноманітні дії.
Кожна знімає маску в кінці сцени після того, як судді спробували відгадати зірку.
Насправді це досить відрізняється від The Masked Singer.
Якщо 1+1 поважатиме відмінності між форматами, то проблем виникнути не повинно.
- Чи були у Fremantle судові позови щодо права на формат? Розкажіть про досвід захисту своїх форматів?.
- На щастя, Fremantle нечасто доводиться вживати юридичних заходів для захисту своїх прав щодо формату.
Більшість мовників розуміють, що більше користь у ліцензуванні справжнього оригінального формату, аніж у створенні копії.
Якщо ви ліцензуєте формат, ви отримуєте доступ до біблії, у якій розповідається про всі складні деталі виробництва важливі для успіху проєкту.
Також ви отримуєте доступ до консультантів з виробництва, які були залучені до успішного виготовлення формату в усьому світі.
Якщо ви мовник, який витрачає багато грошей на шоу, то не має сенсу ризикувати, що ви не зробите це успішно, бо не маєте досвіду.
Більшість мовників це розуміють, а також усвідомлюють, що, якщо вони скопіюють формати провідних дистриб'юторів, вони втратять доступ до цього цінного ресурсу.
У рідкісних випадках, коли нам довелося вжити юридичних заходів, ми змогли вирішити це в досудовому порядку.
Однак одного разу нам довелося звертатися до суду в Бразилії, щоб захистити один з наших форматів від мовника, який створив його копію.
Ту справу ми виграли.
- Чи виникали раніше претензії у компанії до українських мовників щодо своїх форматів?.
- Ні, наскільки нам відомо, Україна завжди була країною, яка поважала права на формат.
Це є однією з причин того, що на українському телебаченні так багато успішних адаптацій чудових світових форматів.
Дистриб’ютори форматів почувалися у безпеці, коли продають свої формати в Україну.
- Що саме вважається порушенням авторського права на формат? Наприклад, щодо The Masked Singer.
- Це залежить від країни та місцевого законодавства.
Але в цілому, коли зрозуміло, що більшість ключових елементів формату були використані іншим шоу, не додаючи до програми нічого істотного, це буде розглядатися як копія.
Також важливо додати, що крім правового захисту, існують загальні стандарти, прийняті індустрією форматів – продюсерами та мовниками, які створюють, виробляють і транслюють форматні телешоу.
Між нами є розуміння того, що ви не берете характерні елементи із відомих форматів і створюєте нові шоу навколо цього.
Ні в чиїх довгострокових інтересах це робити, адже тоді мовники не зможуть спокійно купувати та витрачати гроші на виробництво форматів, і зрештою постраждає саме аудиторія.
- Від чого б ви хотіли застерегти «1+1», який придбав та адаптуватиме схожий формат?.
- Ми, дійсно, сподіваємось, що вони виготовлятимуть автентичну версію Mysteries in the Spotlight, тож це не буде проблемою.
Вони були хорошим партнером для нас та інших провідних дистриб’юторів форматів, і ми маємо надію, що так буде й надалі.
Анатолій Сябро, директор департаменту розважальних програм каналу «Україна»: «Маска» і «Маскарад» - форматно зовсім різні проєкти.
- У квітні телеканал «Україна» придбав формат «The Masked Singer».
Розкажіть детальніше про специфіку формату та чим він відрізняється від подібних світових форматів?.
- «Маска» на каналі «Україна» – це зіркове музичне праймове детектив-шоу, і в цьому сенсі аналогів у нього практично немає.
Головне завдання в нашому проєкті і для зіркових експертів, і для глядачів – слухати голос, шукати підказки, буди уважними і вгадувати зірку, яка ховається під маскою.
Тобто, це не талан-шоу і не вікторина, формат «The Masked Singer» збудований не на протиборстві, тут немає команд, які б боролися між собою.
Наше шоу будується на позитиві.
Основний рушій інтересу у нас не змагання, а особистість того, хто криється під маскою.
Між собою наші продюсери називають «Маску» «відгадайка».
У цьому фішка проєкту.
Тому, до речі, цей формат передбачає надзвичайну секретність не лише під час ефірів, не лише на сцені, а весь підготовчий і знімальний періоди.
У нас дуже суворі вимоги конфіденційності.
Навіть у знімальній групі проєкту лише одиниці знатимуть, кого канал остаточно обрав для участі в шоу.
- Наскільки проєкт дорогий у виробництві у порівнянні з вашими попередніми талант шоу? Скільки в ньому епізодів?.
- Так, це дорогий проєкт.
Тим більше перші сезони завжди дорожчі, оскільки готуються декорації, костюми, технологічні рішення.
Але, загалом, ціна за епізод «Маски» схожа з ціною за епізод інших праймових шоу.
На каналі «Україна» планується 12 епізодів.
Такої кількості поки що не було в жодній країні, і в цьому також специфіка української адаптації.
- Телеканал «1+1» купив схожий формат «Mysteries in the Spotlight».
Ймовірно на глядачів чекають два проєкти про маскарад.
Як ви оцінюєте цю ситуацію?.
- Наскільки я знайомий з румунським форматом (а ми на каналі «Україна» попередньо його також дивились), «схожість» наших проєктів має обмежитися лише тим, що зірки перевдягаються в костюми та маски, які приховують їхню особистість.
У всьому іншому – це абсолютно різні проєкти! У шоу «Маска» герої не взаємодіють один з одним у якихось спільних сценах.
У нас – маска, голос, пісня і сольний виступ.
У «Маскараді» - протиборство команд, змагання і конкурси.
Зрозуміло, що успіх «The Masked Singer» у багатьох, причому ментально різних, країнах створив новий світовий тренд на шоу з перевтіленням.
На сьогодні цей проект «модна новинка» серед форматів, тому природньо, що 1+1 теж звернув на нього увагу і мав бажання придбати.
Проте пропозиція каналу «Україна» виявилася більш вагомою.
Усвідомлюючи, що The Masked Singer сьогодні світовий хіт та лідер за переглядами, бажання 1+1 «поексплуатувати» світову популярність «Маски» для просування свого шоу мені зрозуміле.
Головне, щоб у виробничій частині обидва шоу залишались в межах своїх «біблій».
- На вашу думку, чи не зменшить змагання двох форматів потенційну аудиторію шоу, якщо вони вийдуть в один і той самий сезон?.
- В Україні є «змагання» двох вокальних талант-шоу, і нікого це не бентежить.
Обидва проєкти з успіхом витримали по 10 сезонів кожне на своєму каналі, у кожного є свої глядачі, своя аудиторія і свої шанувальники.
Думаю, завдяки таким протистоянням глядач лише виграє.
- Чи ви визначили дату старту і як на неї впливає наявність у конкурентів схожого формату?.
- Так, визначили.
До речі, ще до того, як стало відомо про проєкт «Маскарад».
На даний момент змінювати цю дату не плануємо.
У нас є своя сітка мовлення, є запити нашої аудиторії, наших глядачів.
Саме це й визначає дати стартів наших проєктів.
- Чи існує між Україною та 1+1 змагання за зірок, щодо участі у шоу? Як ви позиціонуєте свій проєкт і для потенційних учасників і для глядачів? Тобто чим вирізнятиметься «Маска» України, навіть коли «1+1» запустить свій «Маскарад»?.
- Змагання в конкурентному середовищі завжди існує, і чесне змагання - це хороший рушій для розвиткуJ Я не можу говорити за 1+1, але до нашого шоу інтерес з боку селебретіз величезний, і «незручностей» через те, що хтось віддає перевагу «Маскараду» ми не відчуваємо.
Адже, проєкт «Маска», став справжньою подією серед розважальних форматів останніх років.
Наші зірки бачили американські, європейські адаптації, і дуже хочуть спробувати себе в українській версії.
Дехто навіть зізнається, що їхні родини бачили шоу і хочуть, аби вони спробували себе в ньому.
Ми позиціонуємо «Маску» на каналі «Україна», як найновіший світовий бестселер зіркових праймових шоу, і це – чиста правда.
Щодо відмінностей «Маски» і «Маскараду», ще раз наголошу, форматно це зовсім різні проєкти, якщо адаптація 1+1 залишатиметься в межах формату Mysteries in the Spotlight, то вони відрізнятимуться дуже сильно.
А як буде насправді, ми зможемо говорити лише тоді, коли побачимо проєкт 1+1.
- Яким ви хочете бачите своє шоу? На яку з міжнародних адаптацій The Masked Singer орієнтуватиметесь?.
- Нашу «Маску» ми хочемо бачити найкращоюJ У всіх міжнародних адоптацій, є своя специфіка, і в нас безумовно вона теж буде.
Нам подобається американська і британська версії.
Багато цікавих рішень є у німців і португальців.
Загалом, формат сам по собі дуже місткий, він дає багато варіантів для творчості, для реалізації своїх специфічних ідей.
Пресслужба «1+1»: Головна відмінність формату Mysteries in the Spotlight від усіх подібних форматів – те, що у шоу беруть участь дві зіркові команди.
- Телеканал «1+1» купив формат розважального шоу Mysteries in the Spotlight.
Розкажіть детальніше про специфіку формату та чим він відрізняється від подібних світових форматів? І зокрема від The Masked Singer?.
Mysteries in the Spotlight – це румунський формат, презентований у 2012 році.
Він був успішно адаптований у європейських країнах та став особливо популярним останніми роками завдяки тренду на костюмовані масштабні шоу.
Тому, звичайно, телеканал «1+1», який виробляє найуспішніші розважальні шоу країни, такі як «Танці з зірками» та «Голос країни», зацікавився таким форматом, адже добре розуміє смаки своєї аудиторії та слідкує за трендами на світовому медіа ринку.
Головна відмінність формату Mysteries in the Spotlight від усіх подібних форматів – те, що у шоу беруть участь дві зіркові команди, які змагатимуться одна з одною, щоб вгадати, хто з відомих особистостей ховається під маскарадним костюмом.
Саме протистояння зіркових команд знаходиться у центрі уваги.
Зіркові команди не лише намагатимуться вгадати якомога більше учасників, але й змагатимуться між собою у конкурсах, виборюючи право першим назвати ім’я учасника у фантастичному костюмі та отримати перемогу у шоу.
Переможцем шоу стане одна з зіркових команд.
Фантастичні костюми учасників - це не просто маски, це alter ego учасників, яке містить підказки для зірок і глядачів про те, хто ховається всередині.
Учасники не просто співають, але й демонструють інші свої таланти.
Окрім того, від формату The Masked Singer відмінність полягає у абсолютно іншій структурі епізодів, правилах та акцентах.
- Телеканал «Україна» також придбав схожий формат The Masked Singer і планує свій проєкт запустити восени.
Ймовірно на глядачів чекають два проєкти про маскарад.
Як ви оцінюєте цю ситуацію? На вашу думку, чи не зменшить змагання двох форматів потенційну аудиторію шоу, якщо вони вийдуть в один і той самий сезон?.
- Ми впевнені, що наші глядачі гідно оцінять нове шоу «Маскарад», адже всі втомились від карантину та обмежень, глядачам зараз не вистачає яскравих вражень.
Новий осінній сезон на 1+1 подарує саме такі потрібні зараз емоції свята та гучної вечірки завдяки розважальним проектам «Танці з зірками» та «Маскарад».
Щодо конкуренціi, то її наявнiсть розвиває ринок та підвищує якість продукту, від чого виграє перш за все глядач.
Ми віримо, що сильна експертиза телеканалу «1+1» та «1+1 Продакшн» у виробництві великих розважальних проектів дозволить нам створити ще одне яскраве та якісне шоу.
- Чи ви визначили дату старту і як на неї впливає наявність у конкурентів схожого формату?.
- Ми запланували проект на осінь.
Дата прем’єри буде оголошена додатково.
- Чи існує між «Україною» та «1+1» змагання за зірок щодо участі у шоу?.
- «1+1» завжди працює із найяскравішими зірками в Україні.
Багато топових артистів є обличчями 1+1 та беруть участь у наших розважальних проектах, тому у новому шоу Маскарад, як у складі зіркових команд, так і у складі учасників у маскарадних костюмах, глядачі традиційно побачать найцікавіших особистостей.
Кожного епізоду на сцену виходитимуть 5 виконавців у маскарадних костюмах, які влаштують справжній перформанс, демонструючи свої таланти.
Їхнє головне завдання – замаскуватися настільки майстерно, щоб їх не впізнали зіркові команди та глядачі.
Кожного епізоду найзагадковіший учасник вирушатиме напряму до суперфіналу, інший учасник, який найгірше замаскувався, вибуватиме із проекту.
- Наскільки проєкт дорогий у виробництві у порівнянні з вашими попередніми талант шоу («Танці з зірками» та «Голос»)?.
- Досягти якості та високотехнологічності шоу, звичайно ж, можна, вклавши певний бюджет.
Проте, висока експертиза та багатий досвід дає змогу значно оптимізувати бюджет та зробити знімальний процес максимально ефективним.
У будь-якому разі видовищне шоу для глядача та водночас маржинальність проектів – це мета, яку ми ставимо перед собою.
- За словами Тоні Стерна, виконавчого віце-президента з комерційних і бізнес-питань компанії Fremantle, 1+1 також намагався придбати формат.
The Masked Singer.
Чому вам не вдалось домовитись?.
- У даному випадку, ми розглядали кілька варіантів, зважували всі за і проти, і цього разу вибір каналу пав на румунську оригінальну історію Mysteries in the Spotlight – тут ми бачимо для себе найбільше можливостей для успішної адаптації.
- Представник Fremantle також розказувала про свої побоювання щодо появи схожої адаптації і з цього приводу навіть надсилали 1+1 лист.
Як ви відреагували на це звернення компанії?.
- Заява компанії базувалася на неперевірених чутках, і це нас дуже здивувало.
Ми відповіли Fremantle на їхнього листа, хоча загалом такий підхід – робити публічні заяви на основі неперевіреної інформації – нам здався недоречним.
- І як ви намагатиметесь запобігти можливим претензіям з боку Fremantle? Адже багато форматів можуть мати подібні елементи.
- Для шоу Маскарад ми придбали абсолютно інший формат Mysteries in the Spotlight у власника, компанії Antena TV Group, тому не бачимо приводів для претензій.
Ми цінуємо та підтримуємо нашу репутацію надійних партнерів та лідерів на ринку виробництва розважальних проектів.
- Розкажіть, чому для вас так важлива реалізація шоу про співаків у масках? Першочергово орієнтуєтесь на успіх інших міжнародних версій чи має власне бачення адаптації цієї ідеї?.
- Під час адаптації будь-якого проекту ми в першу чергу орієнтуємось на власну експертизу та глибоке знання ринку та цільової аудиторії.
Наша версія «Танців з зірками» кожного року входить до топ найкращих на думку власників формату.
У виборі нового формату ми орієнтувались на тренди, які вже декілька років є актуальними на ринках Азії, Європи та США, а тепер і в Україні.