Tenet і нелінійна гра: за що можна любити чи ненавидіти Нолана
Tenet і нелінійна гра: за що можна любити чи ненавидіти Нолана

Tenet і нелінійна гра: за що можна любити чи ненавидіти Нолана

Не знаю, чи вірити людям, які кажуть: "Так, я розумію Нолана". І додають: "З першого разу". З виходом фільму "Початок" мені довелося три рази сходити до кінотеатру, а сперечатися про кінцівку я можу до сих пір. Думаю, саме шанувальників Inception найбільше зачепить структура і сюжетна інженерія Кріса.

За що ж можна захоплюватися або ж ненавидіти Нолана після перегляду фільму "Тенет" (Tenet)?

За сміливість і одержимість задумами (любити)

Правильне чергування локацій (замкнутий простір коридорів або навпаки пейзажі), траєкторія камери Хойте ван Хойтема (також працював з Ноланом в фільмах "Інтерстеллар", "Дюнкерк") створюють напругу за рахунок продуманих візуальних прийомів.

Епічно виглядає остання  "батальна" частина фільму. При цьому пояснення зворотньої хронології займає якраз стільки часу, скільки знадобиться для розкачки або повного розуміння (розумники, я вам заздрю). Дозованість – насправді дуже важливий елемент. Пересичення парадоксами, трюками або поясненнями часто шкодять фільмам. А ось Нолану вдалося ненав'язливо створити "щільну" структуру.

Нолан вміє створювати світи, особливо не турбуючись про пояснення, стандартні правила драматургії, розвиток героїв. У "Тенеті" ми швидше бачимо дії і наслідки. Особистості героїв Джона Девіда Вашингтона і Роберта Паттінсона – стерті. Фізика тут знов не здружилася з лірикою. Потрібно визнати, що симпатії і будь-які емоційні сцени у фільмі виглядають дещо штучно. Напевно, виняток – це лінія дружби, а й вона ескіз, а не готова картина.

Tenet і нелінійна гра: за що можна любити чи ненавидіти Нолана - Фото 1 Джон Девід Вашингтон у фільмі Протагоніст (Нолан вирішив обійтися без імені) й Роберт Паттінсон (Ніл) / Фото Warner Bros.

За "режисерську диктатуру" (не дуже любити?)

Описаний вище підхід  різновид мистецького снобізму. Щось на кшталт: "Я придумав ідеальний світ, де працюють всі мої трюки а все інше  не важливо". Нолану можна пробачити. Відхід від розвитку героїв  зрозуміла жертва на користь еволюції сюжету. "Квантовий трилер про холодну війну", – прочитала в одній із зарубіжних рецензій визначення жанру цієї фантазії Нолана. В цьому щось є. Так само, як закони термодинаміки не діють в квантовому світі, так і тут глядач повинен бути готовий до парадоксів бачення режисера.

Якщо оцінювати, що краще гармонує з моїм внутрішнім світом, то це швидше за все буде "Дюнкерк", "Інтерстеллар" або останні дві частини "Бетмена". Але грати завжди цікаво, а ще приємніше спостерігати за ускладненням. У світі, де люди частіше шукають прості рішення і відповіді, слова одного з командирів "У нашій команді немає місця тим, хто не може мислити нелінійно" звучать як довгоочікуваний виклик.

Теги за темою
Кіно Публікації
Джерело матеріала
loader
loader