Соціальне підприємництво: Чому це тренд?
Соціальне підприємництво: Чому це тренд?

Соціальне підприємництво: Чому це тренд?

Новий тренд у підприємництві та бізнесі  соціальна спрямованість. Це не обов'язково значить, що ваш бізнес мусить займатись тільки соціальними питаннями або перетворитись у благодійну організацію. Розглядаємо, чому відповідальність — новий тренд, та якими простими кроками ви можете змінити світ на краще.

Соціальне підприємництво vs Соціально-відповідальний бізнес

Якщо коротко, то соціальне підприємництво робить наш світ кращим. Існує стереотип, що такий бізнес не отримує прибутків, однак це не так. Соціальне підприємництво відрізняють за такими критеріями:

Прибутки підприємці інвестують у соціальні проєкти або жертвують на благодійність.


Соціальне підприємництво робить наш світ кращим.


Такий бізнес може бути безпосередньо пов'язаний з соціальними або екологічними ініціативами. Наприклад, "Україна без сміття"  станція сортування, яка заробляє на цьому гроші і одночасно допомагає робити нашу планету чистішою. Або проєкт однієї із переможниць Cartier Women's Initiative компанія Aquacycl, яка пропонує модульні системи, що здійснюють очищення органічних відходів на місці, а також робить енергетично нейтральну очистку стічних вод.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 1)

Дуже часто у таких проєктах та бізнесах працюють також соціально незахищені люди, які стикаються зі стереотипами у суспільстві, люди з інвалідністю, тощо. Наприклад, в Україні працює пекарня Good Bread from Good people. Там працюють люди з ментальною інвалідністю  розумовою відсталістю, синдромом Дауна та аутизмом.

Соціально відповідальний бізнес теж робить світ кращим, однак не ставить це собі за мету. Наприклад, усім добре відомі Lego. Минулого року компанія зменшила упаковку іграшок та почала інвестувати в альтернативні джерела енергії, щоб перейти на 100% відновлювальну енергію. А українська IT-компанія MacPaw розробила додаток "Сортуй", який допомагає правильно розібратись з відходами та показати, що сортування сміття це легко. І таких прикладів багато.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 2)

Навіщо бізнесу соціальна відповідальність?

Якщо соціальні підприємства створюють люди, які вже від самого початку хочуть змін, то навіщо успішному бізнесу долучатись до ініціатив?

Покоління Y та Z звертають особливу увагу на соціальну відповідальність бізнесу. Для них важливо бути частиною соціальних та екологічних змін. Це підтверджує опитування Deliotte 77% міленіалів, приймаючи рішення про роботу, брали до уваги внесок компанії в соціальну відповідальність.


Покоління Y та Z звертають особливу увагу на соціальну відповідальність бізнесу. Для них важливо бути частиною соціальних та екологічних змін.


Відповідальність це довгострокова сталість бізнесу та компанії. Грубо кажучи, якщо у місті або країні не можливо буде жити через погану екологію або криміногенний рівень, чи існуватиме ваш бізнес?

Згідно з доповіддю Global Entrepreneurship Monitor, одна третина стартапів у всьому світі ставить за основу "соціальне благо". Адже відповідальність  це імідж вашого бренду. Наприкінці 2019 року навіть транснаціональні компанії, такі як Adidas, вирішують екологічні проблеми. Наприклад, перетворюють сміття у кросівки та спортивний одяг.

Корпоративно-соціальна відповідальність працює як на внутрішню, так і на зовнішню аудиторію компанії. Варто піклуватись про своїх працівників. Якщо вони не страждатимуть на вигорання або депресію, вони залишаться з вами довше та працюватимуть ефективніше.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 3)

Експерт з соціально відповідального бізнесу Josh Besin вважає, що в найближчі роки клієнти обиратимуть бізнес, який активно долучається до життя міста. Дослідження також показують, що на вибір продукту впливає навіть позиція CEO з важливих соціальних питань  40% віддадуть перевагу бізнесу з чіткою позицією. Клієнти, стейкхолдери, працівники та партнери мають вплив на бренд компанії та її прибутки. А отже, бізнес має розуміти, що він працює у великій екосистемі, про яку треба піклуватись.

Як зробити свій бізнес соціально відповідальним?

Багато підприємців мають стереотип, що соціально відповідальний бізнес  це дорого або обов'язково про благодійність. Декілька прикладів, які потребують мінімальних зусиль, але зробить ваш бізнес кращим:

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 4)

Візьміть на роботу представників дискримінованих груп. Люди з інвалідністю, люди старшого віку, ветерани, переселенці, ЛГБТ+ тощо. Ці люди можуть бути хорошими працівниками, проте часто стикаються з упередженнями.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 5)

Потурбуйтесь про сортування сміття в вашому офісі. Перегляньте використання паперу, пластику, дерева у своєму бізнесі. Наприклад, для друку різних паперів та книжок можна використовувати перероблений папір.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 6)

Займайтесь освітніми проєктами. Бізнес співпрацює зі школами, вузами, створює курси та навчальні заклади. Так бізнес виховує для себе майбутні кадри, допомагає працевлаштуватися людям будь-якого віку. Якщо у вас не вистачає ресурсів для створення цілого курсу або школи, можна читати лекції або взяти на стажування людину, якій цей досвід допоможе працевлаштуватись надалі.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 7)

Потурбуйтесь про інклюзію. Чи перевіряли ви на доступність свій офіс або кав'ярню? Можна ініціювати створення пандусів або меню зі шрифтом Брайля. Це зробить ваш бізнес інклюзивним, залучить нових клієнтів або працівників.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 8)

Створіть партнерство разом із соціальним підприємством. Якщо у вас немає можливості підтримати проєкт фінансово  розпочніть співпрацю. Ви можете допомогти розширити аудиторію, знайти інвесторів або стати ментором проєкту.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 9)

Відмовтесь від гендерної нерівності. Перевірте чи у вашому бізнесі однакові зарплати у чоловіків та жінок на тих самих посадах. Також надайте рівну можливість чоловікам та жінкам йти в декрет.

Познайомтесь із цілями розвитку ООН та оберіть напрямок, який вам найближчий.

Соціальна відповідальність у майбутньому

Передбачувано, що на тренди в соціальному підприємництві та соціально відповідальному бізнесі вплинула пандемія коронавірусу. Медична система в багатьох країнах дала збій, а бізнес долучився до допомоги у подоланні кризи. І не тільки в Україні. Unilever ще на початку пандемії передала своєї продукції на 100 мільйонів євро  включаючи мило, дезінфікуючі засоби, відбілювачі та їжу  для боротьби з COVID-19 у всьому світі. Крім того, підтримала своїх малих та середніх постачальників за рахунок зменшення грошових потоків на 500 мільйонів євро та захистили співробітників від падіння та втрати заробітної плати.

Експерти з Cartier Women's Initiative також наголошують, що соціально відповідальний бізнес повинен звернути уваги на проблеми жінок. За їхніми словами, під час пандемії збільшилось домашнє навантаження на жінок. Також через замкнутість у просторі збільшуються випадки ґендерного насильства. Саме тому варто компаніям варто звернути на стан жінок та з розумінням ставитись до своїх працівниць.

Соціальне підприємництво: Чому це тренд? (фото 10)

Варто також потурбуватись про безпеку працівників на роботі: забезпечити їх необхідними засобами, як от масками або антисептиками, передбачити додаткову медичну допомогу або лікарняний, тощо.


Серед трендів: психічне здоров'я працівників, навчання новим професіям, піклування про людей старшого віку, боротьба з дискримінацією.


Експерти також зазначають, що соціально відповідальний бізнес має приділяти увагу безпеці персональних даних. В Європі вже працює закон, який зобов'язує компанії краще забезпечувати безпеку, управління та зберігання даних. Також експерти вважають, що аналіз даних, які стосуються ефективності роботи працівників, можуть дискримінувати та підмінювати реальність. Серед трендів також: психічне здоров'я працівників, навчання новим професіям, піклування про людей старшого віку, боротьба з дискримінацією.

Соціальні відповідальність стосується не тільки зовнішніх проєктів, але й внутрішньої роботи в команді та організації. Бізнеси вже не можуть зосереджуватись тільки на прибутках. Вони мусять навчитись піклуватись про навколишнє середовище, команду та нести відповідальність. Тільки так вони зможуть втриматись та вижити у складні часи.


Читайте також: Жінки, які надихають: Оголошено переможниць премії Cartier Women's Initiative2021.

 

Cartier
Джерело матеріала
loader
loader