Міністерство оборони України має власну телерадіостудію. Вона виробляє проєкти для телеканалів та власного ютуб-каналу «Військове телебачення України» із майже 200 тисячами підписників. Чималу аудиторію — 85 тисяч — має й однойменна фейсбук-сторінка. Студія також управляє радіостанцією «Армія ФМ», яка за останні кілька років отримала ФМ-частоти по всій Україні, і телестудією «Бриз», яка до війни працювала в Севастополі, а коли Росія загарбала Крим, стала продакшеном і переїхала в Одесу.
Від початку війни Центральною телерадіостудією керувала Яна Ісламова (Холодна). 2019 року вона очолила пресслужбу Міноборони, й студія залишилась без офіційного керівника на півтора року, аж поки у травні 2021 року ним став Віктор Гром.
Віктор працює в телерадіостудії Міноборони віддавна. Був спеціальним кореспондентом у Києві, Харкові, Сімферополі. 2014 року Віктор Гром потрапив у заблоковану російськими окупантами тридцять шосту бригаду, робив звідти телесюжети і пересилав у телестудію. Згодом ці матеріали лягли в основу фільму «Крим. Оточені зрадою». У квітні 2014 року за допомогою кримських татар сім’я Віктора Грома покинула окупований півострів. Відтоді його домом став Київ. Тут Віктор запустив соціальний проєкт «Будемо жити», а згодом став заступником керівника Центральної телерадіостудії.
«Детектор медіа» поговорив із Віктором Громом про співпрацю телерадіостудії Міноборони з телеканалами, запуск нових проєктів, можливості для створення власного телеканалу та зміни в ефірі «Армія ФМ».
— Вікторе, після того, як ви у травні очолили Центральну телерадіостудію Міністерства оборони, які завдання перед вами поставили? Що у пріоритеті?
— Основний наш напрямок — це висвітлення бойових спроможностей армії, соціальний захист військовослужбовців, ветеранів, а також інформування про всі аспекти реформування та розвитку Збройних сил України. Під час війни ми почали розвиватися. Спершу в нас була двічі на день програма оперативних новин із фронту «Час Ч». Після приходу Яни Холодної почали втілювати нові проєкти: запустили програми «Будемо жити», «Техніка війни», новини, «ProВійсько», а згодом «Vоїн — це я». Наші співробітники власноруч облаштували приміщення для студії.
— Ви є підрозділом Міністерства оборони. Яке фінансування ви маєте на рік? На що витрачаєте і як розподіляються ваші витрати?
— Більшість грошей іде на трансляцію «Армія FM» (згідно з «Прозорро», найбільші статті витрат — послуги Концерну РРТ та ТОВ «Телемережі», ТРК «Ефір». — Ред.).
— Фінансування вашої телестудії має бути відкритою інформацією.
— Я вам скажу, що декілька мільйонів гривень іде на трансляцію «Армія ФМ», 400–500 тисяч іде на закупівлю та оновлення техніки.
— Проєкти, які ви виробляєте, ви надаєте каналам (5 каналу, Прямому, «Еспресо», 24 каналу і каналу «Рада») безкоштовно чи продаєте?
— Надаємо безкоштовно, щоби просувати армію. У нас є низка каналів, яким ми пропонуємо готові проєкти. Наприклад, окрім згаданих програм, соціальні ролики, привіти з передової, тематичні синхрони до свят. Це відео ми також розміщуємо на ютубі й фейсбуку, а також інтегруємо у програми. Крім цього ми створили щотижневу інформаційну програму «Армія сьогодні», телепроєкт інтерв’ю «11 запитань» та «Інфонаступ», який розвінчує фейки, пропаганду та маніпуляції Росії.
— Також у вас було своє реаліті-шоу «Рекрут», яке вів Олексій Чубашев (У 2019 році Олексій Чубашев очолював військове телебачення та «Армію FM». — Ред.).
— Так. Але Олексій пішов, і зараз ми створили новий проєкт — «На межі». Головним героєм буде вже не журналіст, а ті хлопці, які опинилися в армії.
— Чи пропонували ви свої проєкти, або, можливо, співпрацю для виробництва нових форматів великим каналам із широкою аудиторією?
— З ними ми ще не вели переговорів. Поки що ми співпрацюємо з інформаційними мовниками. Наприклад, канал «24» спільно з нами виробляв реаліті «Рекрут». Що ж до «На межі», то ми спершу хочемо зробити пілот, а далі вже показувати його каналам. До осені плануємо оновити наше портфоліо проєктів і, можливо, розпочати переговори.
— Чи робите ви програми для каналу «Дом»?
— Ми надсилали їм наші проєкти, але поки що не мали відповіді від них. Вони хіба що просили в нас відео з передової.
— Державні телеканали й радіостанції в Україні перетворилися на суспільні, але військового телебачення реформа не торкнулась, адже це питання національної безпеки. Низка політиків висловлює думку, що Україні потрібно більше власне військових медіа. Чи не ставили перед вами завдання запустити вслід за радіостанцією власний канал про армію?
— Така ідея є. Тому ми зараз переглядаємо штат і маємо надати інформацію, що нам треба, щоб запуститись як окремий військовий канал.
— До кінця року має бути створений державний мультиплекс МХ-7. Чи маєте намір брати участь у конкурсі на отримання цифрової ліцензії?
— Наше керівництво має такі плани. Поки що тими силами, що в нас є, створити власний канал буде дуже важко. Ми можемо забезпечити лише дві години мовлення. Але якщо змінити штат і залучити фахівців із запуску каналів, відкрити студію, залучити топових спікерів із Міністерства оборони та Генерального штабу з ексклюзивною інформацією, то це буде можливо.
Нам потрібно збільшити штат. Адже зараз «Армія FM» — це лише шестеро людей. Їм допомагають журналісти з військового телебачення.
Тому ми хочемо зробити дві окремі редакції: радіо й телебачення. Зараз у нас працює двадцять журналістів. Співробітники наші універсальні: наприклад, більшість із тих, хто обіймає посади заступника чи начальника відділу, може працювати як журналіст, оператор, монтажер та радійник. Плануємо розвивати відділи в регіонах.
— У вас можуть працювати лише військові?
— Не тільки. Співвідношення військових і цивільних у нас має бути 60 на 40. Але цивільні працівники отримують дуже малу зарплату, в офіцерів вона значно вища.
— Який відеопродукт, окрім телепрограм, ви виробляєте?
— Ми робимо соціальні ролики. Для того щоби продовжити їх створювати, ми маємо закупити базу ліцензійної музики. Пробували запускати відео на білбордах «Посмішки солдат».
— Зараз ці ролики виходять як соціальна реклама на телеканалах чи у метро?
— Це можна робити. Але нам потрібні люди, які б могли налагодити роботу з Київською міською державною адміністрацією. Минулого тижня нам поставили завдання зробити нарізки для метро.
— Отже ви виробляєте багато продуктів, але є проблеми з поширенням?
— Нашим завданням є саме виробництво. Ми ведемо свій ютуб-канал і вже маємо майже двісті тисяч підписників. Це досить непогано. Ми також робили ролики для Зали пам’яті (меморіального комплексу на території Міністерства оборони України, який вшановує загиблих військовослужбовців. — Ред.). Разом з офісом НАТО будемо з наступного року робити цикл інтерв’ю з натовськими спікерами. В нас був такий проєкт на радіо, тепер хочемо зробити телевізійний. Пілот також пропонуватимемо каналам.
— Ви робите ексклюзивне відео з передової. Чи звертаються до вас українські та зарубіжні канали, щоб їх отримати?
— Раніше 70 % відеозаписів із передової, які транслювалися на телеканалах, були наші. Зараз це не так. Наші мобільні групи через низку чинників не мають змоги робити таке відео. Здебільшого фокус завдань змістився на сюжети про навчання та інші заходи. Однак я би хотів змінити цю ситуацію.
— Хто ставить вам завдання щодо виробництва контенту?
— Центральна телерадіостудія підпорядковується безпосередньо Управлінню преси та інформації Міністерства оборони України. Формують інформаційну політику для військових ЗМІ Директорат інформаційної політики у сфері оборони та стратегічних комунікацій Міністерства оборони України. У зоні проведення Операції об’єднаних сил наші журналісти підпорядковуються об’єднаним силам. Є пресслужби ООС, оперативно-тактичних угруповань «Північ» та «Схід». Ті завдання, які вони визначають, виконують наші мобільні групи. Але моя мета — налагодити роботу так, аби ми мали з передової ексклюзивну інформацію. Адже місце військового журналіста — на передовій. Ми маємо надавати цивільним каналам таке відео. Платформа «Армія ФМ» також має надавати найсвіжіші ексклюзивні новини. Зараз ми мріємо про власну студію.
— Скільки, за вашими підрахунками, потрібно грошей на її облаштування?
— 600–700 тисяч доларів.
— Чи знімаєте ви нові документальні фільми?
— Так, зараз ми робимо проєкти про 30-ту окрему механізовану бригаду, про перший та другий прохід у Керченській протоці. Ще один фільм — про героїчний захист у липні 2014 року складів зі зброєю та військовою технікою в Бахмуті. Деякі стрічки будуть готові найближчим часом.
— Де ви їх покажете?
— На каналах-партнерах. Ми надсилатимемо їм пропозиції. Наприклад, наш фільм «Крим. Оточені зрадою» показували 5 канал та канал новин «24».
— Що зараз виробляє ТРК «Бриз»?
— Продукт для одеських каналів. Також ми обмінюємося відео.
— Як після розширення покриття працює «Армія FM»? Хто є вашою аудиторією?
— Щоби знати свою аудиторію, потрібні вимірювання. Але зараз ми не маємо такої можливості. Приблизно ми знаємо, що наш слухач — це, умовно, чоловік 32–42 років. Спершу в ефірі «Армія ФМ» звучав важкий рок. Комусь така музика заходила, комусь ні. Після цього ми переорієнтувалися на попсу, але тепер вирішили подавати легку музику, щоб вона не тиснула бійцям на голову. Важка музика є, але її залишилося небагато. Я буваю в зоні ООС і безпосередньо спілкуюсь із бійцями, щоб розуміти їхнє сприйняття радіостанції. У них дуже різнорідні смаки, але ми вирішили пробувати саме цей формат. У нас звучить лише українська та західна музика. Щоранку я слухаю «Армію FM» і стежу за тим, щоб наше радіо підносило бойовий дух, ведучі заряджали прихильників і надавали корисну інформацію. Судячи з відгуків, слухачі сприйняли новий формат.
— Вас слухають на передовій?
— Так. Але не всюди такий якісний сигнал, як би ми хотіли. Хоча до нас постійно в ефір дзвонять люди з фронту. Ми хочемо перевірити, де ми маємо зв’язок, а де він іде з перешкодами. Також плануємо робити спільні проєкти з радіо «Кордон», щоб охопити аудиторію, яка мешкає у прикордонній зоні. Ще ми розробили додаток для мобільних телефонів і подали заявку на виділення грошей для придбання ліцензійної музики і відкриття акаунтів у PlayMarket та AppStore.
— У грудні минулого року була інформація про те, що на PlayMarket з’явився фейковий додаток під брендом «Армія FM», який видає ефір радіо Міністерства оборони Росії «Звезда».
— Це була просто жерсть. Хтось відкрив акаунт (це коштує приблизно 50 доларів) і запустив цей треш. Сподіваємся, що вже найближчим часом наші слухачі зможуть завантажити і встановити оригінальний додаток українського військового радіо.
— Чи має мету «Армія FM» згодом монетизуватися?
— Ми не займаємося господарською діяльністю. Ми ні на чому не заробляємо.