За останній рік ціна на бензин, газ і дизельне паливо в Україні в середньому стала вище на 36%, про що свідчать дані Державної служби статистики. Втім, ціни на пальне можуть продовжити зростання, тому що у світі спостерігається тенденція до зростання вартості нафти після обвалу у 2020 році на тлі пандемії.
Україна залежить від світових котирувань на нафту. Тому чим вища ціна, тим дорожче коштуватиме паливо в Україні. Сьогодні нафта торгується на рівні $76 за барель, але вже найближчим часом зростання може продовжитися.
Світові новинні агентства 14 липня повідомили, що країни ОПЕК + досягли домовленості щодо обмеження видобутку нафти. Погодити домовленість не вдавалося через позицію Об’єднаних Арабських Еміратів, влада яких вважала, що їх квота щодо видобутку нафти на занадто низькому рівні. Тепер у цьому питанні, ймовірно, досягнуто компромісу.
Зазначимо, що обмеження видобутку нафти впливає на ціну бареля в бік зростання. Після вищезазначених новин нафта марки Brent за неповний день підскочила з $75,6 за барель до $76,6.
Як пояснює керівник Консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн, домовленість країн ОПЕК+ була очікуваною.
– Це рішення очікуване, бо було видно, що країни ОПЕК + чешуть старі рани, коли торік ціна нафти падала до $15 за барель. Зараз вони хочуть компенсувати втрати. Інша справа, куди ця ціна полетить. Зараз почалася стара пісня, коли нафта повинна зростати до $100 за барель, – повідомив він.
Водночас Куюн зазначає, що обмеження видобутку країнами ОПЕК+ не тільки підіймає ціни на нафту, але також дасть більше мотивації іншим країнам, які не входять до ОПЕК+, зокрема США. На його думку, це може збалансувати котирування, від яких залежить Україна.
– Ми залежні повністю від світових котирувань нафти. Тому якщо нафта коштуватиме дорого, то у нас буде дорогий бензин і дизпаливо, – додає експерт.
У такому випадку навантаження на споживача зростатиме, але тут є також економічні плюси. Зокрема, зростання валютної виручки для України та зміцнення гривні щодо іноземних валют.
– У нас сировинна економіка. Зазвичай, коли дорога нафта, то з нею дорожчають інші експортні позиції, такі як хімічна продукція, металопрокат. Тобто більше валютної виручки приходить в Україну. І тому гривня зміцнюється. Але з іншого боку, це буде тиснути на споживача пального. І буде тиснути на економіку промислового виробництва, – зазначає Куюн.
Він звернув увагу, що минулого року, під час обвалу цін на нафту, впала також валютна виручка України. Це в результаті негативно вплинуло на курс гривні до долара й інших валют.
Щоб ціни на паливо в Україні не продовжили стрімке зростання, необхідно, щоб ціна за барель нафти залишалася на рівні $60-70, впевнений експерт.
– Тут важлива золота середина. Практика показує, що коридор ціни на нафту на рівні $60-70 за барель є оптимальними. Тут є баланс між експортною виручкою і цінами на паливо. Для України це оптимальна ціна, – резюмував Куюн.