А от серед фахівців точаться суперечки.
Мистецький детектив — київський колекціонер стверджує, що купив на аукціоні "Сотбіс" акварельну картину пензля Тараса Шевченка. Він каже, що це давно втрачена робота з незавершеного альбому "Види Києва". Частина науковців його підтримує і вважає, що доказів достатньо, щоб визнати, що робота намальована Кобзарем. Інша — категорично цю вірогідність заперечують.
Наш Дмитро Святненко узявся досліджувати цю тему і наполягає — тут пахне не фарбою, а великими грошима. Про це йдеться 21 липня у сюжеті ТСН.19:30.
Антикварний салон Федора Зернецького розташований в самому центрі Києва. Він зустрічає журналістів у кабінеті і заводить до потаємної кімнати через шафу.
Тут зберігається перлина його колекції. Акварель із зображенням Михайлівського золотоверхого собору. Колекціонер упевнений, що ця картина написана Тарасом Шевченком.
Каже, придбав її на аукціоні "Сотбіс" у Лондоні. Стартова ціна — чотири тисячі фунтів. Щойно картина потрапила до Києва, почались експертизи. Фізико-хімічний аналіз показав, що картину справді намальовано в сорокові роки позаминулого століття.
Новини України: столичний колекціонер стверджує, що купив на аукціоні акварельну картину Шевченка
А от серед фахівців точаться суперечки. В час, коли вона була створена, Тарас Шевченко разом із товаришем Михайлом Сажиним мешкали в одній київській квартирі і періодично доопрацьовували картини один одного. Коли Шевченка заарештували, Сажин, щоб урятувати спільну із Тарасом працю, деякі малюнки підписав своїм прізвищем. То ж малюнок чийого авторства купив коолекціонер?
В пошуках відповіді відкриваємо ще радянський довідник. Тут зібрано багато робіт Сажина, які нині вже вважаються Шевченкові. Ось і наш Михайлівський собор. Схожий, але відрізняється кількістю людей. Вказано, що оригінал втрачено.
Поряд зображення Софії Київської. Зараз ця робота зберігається у фондах заповідника. Кому належить, сперечаються останні десятиліття. Одні бачать манеру Шевченка, інші — автограф Сажина.
Марині Юр, дослідниці малярської спадщини Кобзаря, у новознайденому полотні не вистачає шевченківської деталізації. Дмитро Степовик навпаки, каже, що йому вистачило і кольорів, і деталей.
У національному музеї Шевченка, де зберігається більша частина його мистецького доробку, також немає остаточної відповіді. Зберігачка фондів музею, пані Юлія Шиленко припускає, що твір дійсно Кобзаря.
Директор Дмитро Стус все ж наполягає, що необхідна всебічна експертиза. А вже потім можна говорити про конкретику.
А поки суперечки тривають, колекціонер підраховує прибуток. Якщо автор картини — Шевченко, її вартість може зрости в рази.
У кар’єрі Федора вже були роботи Шевченка. Кілька років тому його аукціонний дім продав київському колекціонеру листівку із зображенням козачків у шароварах за сто десять тисяч доларів.
Нагадаємо, що київському музею Ханенків шведський професор подарував унікальну картину XVIII століття.