Телеканал «Тернопіль 1» під час війни: якісні новини — і Юлія Тимошенко
Телеканал «Тернопіль 1» під час війни: якісні новини — і Юлія Тимошенко

Телеканал «Тернопіль 1» під час війни: якісні новини — і Юлія Тимошенко

Медіа робить якісні новини з гарним візуальним оформленням, але час від часу піарить місцевих будівельників. Або ж політичних старожилів на кшталт лідерки ВО «Батьківщина».

«Детектор медіа» продовжує масштабне дослідження якості контенту регіональних телеканалів під час великої війни. Ми регулярно проводимо кількісно-якісний моніторинг новин телеканалів східних і південних областей України. Його результати дозволяють читачам обрати джерела, які дотримуються стандартів, а медійникам — попрацювати над помилками та зробити свій інформаційний контент кращим.

Зараз, окрім цих двох завдань, ми хочемо з’ясувати, як живуть і працюють телеканали в областях, постраждалих від російської агресії. Оскільки деякі з цих каналів не мають стабільного ефірного мовлення, об’єктом аналізу будуть програми, які вони публікують на ютуб-каналах, — не лише інформаційні, а й авторські публіцистичні програми та студійні інтерв’ю.

Кожному напрямку — свій ютуб-канал

Частину опису приналежності телеканалу «Тернопіль 1» (юридична назва — приватне підприємство «Телерадіоорганізація "Тернопіль-Медіа"») запозичуємо з огляду місцевого медіа ІНТБ. Адже обидва ЗМІ очолює Олена Науменко, а єдиним власником «Тернополя 1» є Олег Лахита (який володіє ІНТБ навпіл із Сергієм Ветровим). Дата реєстрації телеканалу — 26 квітня 2017-го, а ліцензію на мовлення медіа отримало наприкінці того ж року.

«Тернопіль 1» має сайт, фейсбук-сторінку (5,4 тисячі підписників), доволі популярний телеграм-канал (30 тисяч читачів). Фішкою мовника є те, що він має окремі ютуб-канали для новин і решти проєктів. Новинний майданчик зареєстровано у листопаді 2018 року й зараз там 19,5 тисячі підписників. Ютуб-канал для неновинних проєктів з’явився на ресурсі раніше: у червні 2017 року і має 18,5 тисячі підписників. Для моніторингу переглянуті 20 сюжетів новин, опублікованих у період з 12 по 28 липня, а також телепроєкти, що з’явилися на ютубі впродовж липня-серпня.

Хороші новини й трохи піару

Новинний контент від «Тернополя 1» не поступається «побратимам» з ІНТБ. Сюжети публікуються окремо у будні та є доволі якісними. Як за змістом, так і за візуальним оформленням: тема кожного матеріалу є на титрі, який можна прочитати, навіть не переходячи до перегляду сюжету.

Телеканал «Тернопіль 1» під час війни: якісні новини — і Юлія Тимошенко - Фото 1

Місцеві новинарі позбавлені гріхів багатьох своїх колег із регіональних ЗМІ: тут немає розлогих синхронів посадовців «щоб було», а у «скандальних» матеріалах дотриманий баланс думок. Крім того, журналісти тішать глядачів стендапами (власною появою у кадрі). Хіба що деякі медійниці при цьому підписані, а деякі — ні

У новинах телеканалу порушують різноманітні теми: про волонтерську роботу та житлово-комунальні проблеми, резонансні ДТП та ціни на місцевих ринках. Матеріали динамічні, не перенасичені інформацією. Якщо відео надане зовні, про це повідомить відповідний титр. Дорікнути можна хіба що тим, що медійники не завжди використовують фемінітиви.

Проте у моніторинговий період у новинах і супутніх проєктах були згадки про місцеву будівельну компанію «Креатор-Буд». Одного разу її згадували безпосередньо у сюжеті новин: 19 липня був матеріал про те, як представники компанії зустрілися з турецькими бізнесменами. До того виходили сюжети з ознаками піару, які, судячи з візуального оформлення, були не у випуску основних новин.

Зокрема, 13 липня «Креатор-Буд» піарив голова Тернопільської ОВА Володимир Труш, розповідаючи, як компанія взялася відбудовувати житло на Херсонщині. 17 липня про це ж був розлогий сюжет, із коментарями не тільки очільника області, але й заступника голови Офісу президента Олексія Кулеби та жителів Херсонщини, постраждалих від бойових дій.

Таку любов мовника до будівельної компанії легко пояснити, послуговуючись даними з сайту YouControl: володіє підприємством власник телеканалу Олег Лахита. Хоча і в таких випадках маркування рекламних сюжетів (якого тут, принаймні на ютубі, не було) ніхто не скасовував.

Традиційно відзначаємо і хороші сюжети, які у новинах «Тернополя 1» домінували. Наприклад, 14 липня опублікований розлогий матеріал про роботу в Україні волонтера зі Швеції, 17 липня був змістовний сюжет про те, чи готові тернополяни відкладати кошти для власної пенсії. Наступного дня увагу привернув об’ємний матеріал про те, як медійники телеканалу готували новий проєкт, покликаний розповісти про загиблих на війні земляків. А 20 липня журналісти детально розповіли про підготовку житлово-комунального господарства Тернополя до опалювального сезону.

Незвичні назви та неочікувані гості

За неновинним контентом ідемо на другий ютуб-канал тернопільського мовника. Один із проєктів, який відразу привертає увагу, має цікаву (судячи з коментарів, глядачам зокрема) назву «Житемо» (з наголосом на перший склад). Вона, за словами ведучого, виходить щопонеділка та щосереди і триває близько 50 хвилин. У проєкті, як стверджує ведучий, з’являються не просто політичні коментатори, а «представники інтелектуальної еліти нашої нації». Частина з яких, щоправда, ще за кілька днів до великої війни ходила етерами проросійських телеканалів.

Телеканал «Тернопіль 1» під час війни: якісні новини — і Юлія Тимошенко - Фото 2

7 серпня гостем проєкту став політичний коментатор Олександр Антонюк. Обговорювали заяву ексрадника міністра внутрішніх справ Вадима Денисенка про те, що навіть по завершенню війни чоловікам варто заборонити виїжджати за кордон ще на три роки. Гість говорив, що Денисенко «написав дурню», але і хейтери не запропонували альтернативи. Ведучий казав, що від ініціативи «підсмерджує кріпацтвом» та, коментуючи демографічну ситуацію у світі, бідкався, що «біла раса сходить зі сцени».

9 серпня онлайн-гостем був політичний коментатор Олексій Буряченко, а йшлося про корупцію в Україні. Ведучий запитував у співрозмовника, чи той би встояв, якби йому самому пропонували хабаря? Буряченко відповів: «Без сумніву». Та медійник наполягав, що «воєнкоми би не брали, якби люди не несли». Тим часом пан Буряченко посередині етеру назвав українське суспільство «хворим», а наприкінці — вже «мудрим».

14 серпня позицію Китаю у російсько-українській війні обговорювали з політкоментатором Ігорем Рейтеровичем. І тут ведучий не уникнув суб’єктивізмів: дивлячись на світлину міністра оборони КНР Лі Шанфу, сказав, що «судячи з усього, "закладає" чоловік».

Ще один проєкт, що потрапив до нинішнього моніторингу — «Сильні разом», який так само виходить і на «братньому» телеканалі ІНТБ. Це теж формат інтерв’ю, коли на гостину до ведучого, тепер уже безпосередньо у студію, приходить тематичний промовець.

Телеканал «Тернопіль 1» під час війни: якісні новини — і Юлія Тимошенко - Фото 3

До двох із трьох переглянутих випусків запитань немає. 25 липня гостею програми стала директорка обласного департаменту соцзахисту Оксана Смолій, а говорили про виплати переселенцям. Єдиним «спірним моментом» став піар… усе того ж ПП «Креатор-Буд». 7 серпня гостями проєкту були представники поліції, котрі розповіли про статистику ДТП на Тернопільщині, заходи безпеки для дітей, просвітницькі рейди правоохоронців навчальними закладами тощо.

Але 31 липня гостею студії стала лідерка ВО «Батьківщина» Юлія Тимошенко. Політикиня використала етер місцевого мовника для того, для чого використовує й етери всеукраїнських: затятого самопіару та критики влади. У першому блоці були позитивні згадки як про політсилу загалом, так і про роботу місцевої команди зокрема. У другому — традиційні для Тимошенко жахалки про канабіс і ринок землі. Ведучий не просто не заперечував, а подекуди й підігравав гості, коли та піарила політичну партію. Рекламного маркування випуск (принаймні на ютубі) не мав.

Є на «Тернополі 1» і «Кримінальні новини». Але тут усе просто. Раз на тиждень правоохоронці впродовж близько десяти хвилин розповідають про криміногенну обстановку у регіоні.

Телеканал «Тернопіль 1» під час війни: якісні новини — і Юлія Тимошенко - Фото 4

Зрештою, значних претензій до контенту тернопільського мовника висувати немає причин. Але нагадаємо: незалежно від ступеня «близькості» телеканалу та певних компаній або політиків, комерційні сюжети треба маркувати.

Теги за темою
Тернопіль
Джерело матеріала
loader
loader