«Детектор медіа» продовжує масштабне дослідження якості контенту регіональних телеканалів під час великої війни. Ми регулярно проводимо кількісно-якісний моніторинг новин телеканалів різних областей України. Його результати дозволяють читачам обрати джерела, які дотримуються стандартів, а медійникам — попрацювати над помилками та зробити свій інформаційний контент кращим.
Зараз, окрім цих двох завдань, ми хочемо з’ясувати, як живуть і працюють телеканали в областях, постраждалих від російської агресії. Оскільки деякі з цих каналів не мають стабільного ефірного мовлення, об’єктом аналізу будуть програми, які вони публікують на ютуб-каналах, — не лише інформаційні, а й авторські публіцистичні програми та студійні інтерв’ю.
З чого все починалося
Історія ТОВ «Міська телерадіокомпанія “Чернівці”» (юридична назва телеканалу) бере свій початок у липні 2001 року. Директором медіа є Сергій Ринжук, він же володіє 30% статутного капіталу. За повідомленнями місцевих ЗМІ, чоловік є пасинком Чернівецького міського голови Романа Клічука. Та останній говорив, що на редакційну політику «Чернівців» через родича не впливає. На сайті ЗМІ, у розділі «Наша команда», вказано, що керівницею телеканалу є Ольга Ярхо. Хоча у розділі «Структура власності» станом на березень цього року директором виступає саме Сергій Ринжук.
Ще 70% — у розпорядженні керівника місцевого ТОВ «Машзавод» і низки інших підприємств Віктора Сідляра. Якого, нагадаємо, піарили на іншому місцевому телеканалі «Чернівецький промінь». Підприємство Сідляра торік потрапило під санкції РНБО за співпрацю з компаніями з Білорусі та невизнаного Придністров’я. У січні 2023-го обмеження скасували, адже підприємство припинило відносини з сумнівними контрагентами, але для завершення процедури указ має підписати президент України.
У матеріалах «Детектора медіа» «Міську телерадіокомпанію “Чернівці”» згадували восени 2021 року, коли директоркою медіа стала колишня співробітниця «1+1 media school» Оксана Мельник. Нині на сайті мовника, у розділі «Про нас» ідеться про те, що «ТОВ МТРК ”Чернівці” провела масштабний ребрендинг, в результаті чого з'явився телеканал “С4” та радіостанція “С4”. Основна ціль ребрендингу — зробити регіональне ЗМІ більш сучасним і цікавим для наших глядачів та слухачів. “С4” — це мовник, який в першу чергу працює за стандартами журналістики. 90% медіапродукту — це власне виробництво. Ми транслюватимемо інформаційно-аналітичні, публіцистичні, культурно-мистецькі, просвітницькі та розважальні передачі. Також ми прагнемо стати першим регіональним каналом, який надаватиме нашим глядачам якісний контент у напрямку розслідувань. На наших глядачів чекають нові проєкти та сучасні студії. Основна мета телерадіокомпанії — зламати стереотип про містечковість регіональних ЗМІ. Ми працюємо виключно з фактажем, без фейків, без цензури. Натомість — оперативність, правдивість, ексклюзивність та інформація з перших рук».
Окрім згаданого сайту, «С4» має сторінки у фейсбуці (69 тисяч читачів), інстаграмі (13 тисяч підписників), телеграм-канал (майже 6,5 тисячі підписників) і найцінніший для нашого огляду ютуб-канал. Його зареєстрували у грудні 2011 року і нині тут 25,9 тисячі підписників. На сторінці у будні публікують випуски новин та окремо сюжети з них, а також інші телевізійні проєкти. Для моніторингу переглянуті новинні випуски за 14–22 серпня та програми, що вийшли у цей час і раніше.
Лаконічно і за назвою, і за часом
Інформаційні випуски мають лаконічну назву «Новини Чернівців», тривають близько 15 хвилин і виходять у будні. Ведучих у студії немає: анонси тем читає закадровий голос. Про авторів сюжету можна дізнатися як зі стартового титру, так і з усного представлення учасників знімальних груп наприкінці відео. Тема сюжету окремо вказана титром, який можна побачити, не відкриваючи матеріал.
Як і колеги з інших регіональних мовників, чернівецькі медійники беруть у роботу різноманітні теми: розповідають про загиблих героїв, життя переселенців, надзвичайні події, житлово-комунальні проблеми та спортивні змагання. Зазвичай сюжети тривають 2–3 хвилини, тож затягнутими їх не назвеш.
Уже вкотре під час огляду постає «проблема»: у моніторинговий період телеканал не припускався таких помилок, за які редакцію можна було би критикувати. Відзначимо дрібні помилки у титрах, які на якість матеріалів не повпливали.
А більше й зауважити майже нічого. Фемінітиви чернівецькі медійники використовують вправно, сторонні відео підписують титром, не беруть у сюжети посадовців, які просто «проходили повз». До речі, про чиновників. Попри те, що «С4» очолює близький родич міського голови, піару Романа Клічука та його підлеглих у моніторинговий період не помічено. Хоча й критики теж. Міські посадовці мовили там, де мали бути присутніми відповідно до теми сюжету. Навіть якщо шукати за прізвищем, помітно: міський голова Чернівців з’являється у матеріалах регулярно (наприклад, на пресконференціях або засіданнях міськради, які телеканал зазвичай транслює наживо), але не надто часто й без зайвої компліментарності.
Понад те: у період огляду не помічено й новинних сюжетів, де б піарили співвласника телеканалу, директора ТОВ «Машзавод» Віктора Сідляра. Пошук на ютуб-сторінці мовника показує картину, аналогічну до появ Романа Клічука: Сідляр час від часу згадується у відео. Наприклад, коли говорить про власне підприємство, яке прагне позбутися санкцій РНБО. Але регулярного піару підприємця тут немає. І добре.
Відзначимо і те, що у матеріалах «С4» постійно згадується тема російсько-української війни. Тут говорять про полеглих земляків (медійники й самі долучаються до вшанування героїв), розповідають історії воїнів, переселенців, благодійників. А коли у сюжетах є історії людей, це завжди цікавіше глядачеві. Та і стендапами (коли журналіст мовить у кадрі) телевізійники не гребують, що теж добре.
Репортери та репортерчики
Окрім новин, чернівецький телеканал «С4» виробляє й чимало інших програм. Особливу увагу привернув дитячий «інформаційно-пізнавальний» проєкт «Чернівецький репортерчик». Він триває навіть довше, ніж середньостатистичний випуск новин — близько пів години. Тут є ведучі у студії, повноцінні сюжети, інтерв’ю, стендапи тощо. Як ви вже зрозуміли, все це роблять дітлахи. В роботу беруть важливі новини, й при цьому матеріали за якістю майже не поступаються «дорослим».
Ще є подкаст «Сильні», де на гостини до ведучої приходять місцеві підприємці, блогери, громадські діячі. Враховуючи, що гості багато говорять про проєкти, в яких беруть участь, програма має ознаки комерційного піару. Разом із тим це і змістовні розмови з цікавими гостями. Триває кожен випуск 40–50 хвилин.
Програма «По-чернівецьки» триває до 10 хвилин. У ній ідеться, наприклад, про рейди патрульної поліції з перевірками законослухняності водіїв, волонтерську допомогу тваринам, збір небайдужими коштів на підтримку ЗСУ тощо. До речі, допомагати врятованим чотирилапим до місцевого центру стерилізації у випуску приїжджав і депутат Чернівецької райради Олександр Пуршага, якого тут підписали як очільника благодійного фонду. Це прізвище ви вже чули: обранець піарився на телеканалі «Чернівецький промінь».
Проєкт «Має значення» мовить про актуальні проблеми міста та регіону: роботу УПЦ Московського патріархату, компенсації за проїзд пільговиків, план дій у разі підриву терористами ЗАЕС тощо. Кожна програма триває 10–15 хвилин і містить коментарі експертів.
У програмі «Що коїться?» є спілкування з гостями на актуальні теми. Зокрема, з директоркою обласного центру зайнятості говорили про ринок праці, доходи громадян, гранти тощо; з представниками головного управління нацполіції — про дітей, які тікають із дому, профілактичну та розшукову роботу правоохоронців; із заступником Чернівецького міського голови — про безготівкову оплату проїзду в автобусах, проїзд пільговиків, транспортний парк міста та інше. Тривалість — близько пів години.
Є і проєкт класичних бліцопитувань перехожих під назвою «Люди кажуть». Журналісти на вулицях міста цікавляться думкою містян на різні теми. Наприклад, чи знають ті, що до Чернівців нині переїхав Одеський кінофестиваль; кого вважають молоддю; чи можуть відрізнити отруйну змію від неотруйної тощо. Випуск триває не більше 3 хвилин.
А у програмі «На сторожі безпеки» подають резонансні справи за матеріалами співробітників СБУ, прикордонних загонів, ДСНС. Тривають такі звіти 10–15 хвилин.
Зрештою, чернівецький «С4» не заслуговує на критику. Тут подекуди помітні технічні помилки або ознаки комерційного чи політичного піару. Але більшість матеріалів зроблені по-журналістськи якісно. За що колективу мовника можна тільки подякувати.