У справі Резніченка про ремонт доріг ще треба довести збитки. Тут можуть виникнути проблеми
Справа щодо виділення 1,5 мільярда гривень на ремонт доріг у Дніпропетровській області фірмі, пов’язаній з колишнім главою ОВА Валентином Резніченком, залежить від того, чи проводили дорожні роботи за завищеними цінами. Якщо так, то державі завдано збитків. Але збитки ще треба довести, пише журналістка Тетяна Безрук у тексті “Свій до свого по своє. Чи є перспектива у кримінальної справи Тимошенка/Голика/Резніченка?”.
В Україні є підпорядковане Укравтодору держпідприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М.Шульгіна» (ДП «ДерждорНДІ»), яке збирає дані про вартість будівельних матеріалів з усіх регіонів. Це, по суті, велика база товарів будівельного спектру.
Журналісти й експерти зазначають, що постачальники певних матеріалів можуть надавати установі ціни з певною накруткою.
“Наприклад, якщо є фірма, що продає цемент для будівництва чи ремонту доріг, і ця фірма дружить із кимось зі співробітників, які працюють в ОДА й відповідальні за проведення тендерів, то інформацію в «ДерждорНДІ» гарантовано буде викривлено, тобто ціну завищено. І якщо цю ціну опублікують у базі «ДерждорНДІ», то вийде ніби ефект снігової кулі, де фіктивно завищена ціна стане нормою й далі інші постачальники почнуть брати її за основу”, – пояснила Безрук.
У такому випадку корупція починається вже на етапі ціноутворення, а не так званих відкатів. Таким чином домовленість із постачальником може дозволити завищувати ціну, але вона при цьому буде вважатися законною.
Водночас заступник директора з євроінтеграції ДП «ДерждорНДІ» Станіслав Гвоздіков заявив у коментарі ZN.UA, що інформація про закладені в базах «ДерждорНДІ» завищені ціни не відповідає дійсності. За його словами, такий ризик повністю усунули новою методикою ціноутворення, запровадженою 17 жовтня 2023 року.
Посадовець уточнив: «Ця методика віддзеркалює загальноприйняті у світі практики закупівель та формування цін. Тепер вартість матеріалів відокремлена від витрат на доставку. Застосування методики дозволяє замовнику здійснювати контроль над витратами на всіх етапах проєкту, від планування до завершення робіт. Служби агенції відновлення в областях та в окремих випадках — облдержадміністрації при замовленні проєктної та кошторисної документації зобов’язані зазначити серед іншого джерело інформації про вартість матеріалів та відстань доставки».
Як сказав Гвоздіков, зараз переважно база «ДерждорНДІ» є джерелом інформації про вартість матеріалів. Ці дані, за його словами, формуються з багатьох джерел, а не лише від постачальників, що наблизило ціни до рівня ринку та сприяє більш ефективному контролю реальної вартості проєктів.
"Інформація про відпускні ціни надходить від постачальників сировини з кар’єрів, а саме у вигляді їхніх комерційних пропозицій, які окремо містять інформацію про вартість доставки, — продовжив Станіслав Гвоздіков. — Також наші аналітики з «ДерждорНДІ» беруть історичні дані. Наприклад, інформацію з «Прозорро» по вже оплачених виконаних контрактах та з тендерних пропозицій учасників закупівель. Крім цього, у нас є база діючих кар’єрів і ми самостійно їх продзвонюємо. Всі джерела інформації можна передивитись у нашій базі даних цін. Постачальник — це тільки одне джерело. Коли ми вираховуємо середню ціну — ми рахуємо її мінімум із 4–5 джерел, для об’єктивності".
Авторка тексту не стала робити висновків щодо правдивості заяви про усунення корупційного чиннику в питанні формування цін, але зауважила, що нова методика запрацювала після того, як департамент ЖКГ Дніпропетровської ОВА перерахував компанії «Будінвест інжиніринг» 1,5 млрд грн на дороги. Тож не виключено, що ціни в контрактах усе ж завищили за цією схемою.