Соціальні мережі залишаються основним джерелом новин для більшості українців — 76%. І 35% з них при цьому дізнаються новини виключно з соцмереж, не звертаючись до інших джерел інформації. Такий висновок випливає з результатів щорічного дослідження USAID-Internews «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа 2023».
Понад 40% респондентів дізнаються новини із інтернет-сайтів, 30% — з телебачення. Ще 10% користуються для цього радіо і лише 3% — друкованими медіа.
Таким чином, резюмують автори дослідження, у 2023 майже всі види медіа зберегли показники попереднього року, продовжує зменшуватися лише використання телебачення. У 2022 році його називали основним джерелом інформації 36% респондентів, у 2021-му — 46%.
Втім, варто зазначити, що досить часто українці використовують кілька видів медіа. Так, при 30% тих, хто дізнаються новини з телебачення, лише 7% з них роблять це виключно з нього. А з 41% респондентів, які користуються інтернет-сайтами, 33% поєднують онлайн-медіа з іншими джерелами.
Зберігся і такий тренд останніх років, як споживання новин у соціальних мережах за допомогою смартфону. Він є основним девайсом за допомогою якого респонденти отримують інформацію.
Також дослідження свідчить: кількість тих, хто щодня користується інтернетом, зростає з кожним роком. У 2022 році цей показник в цілому досяг 85%, а серед молоді віком 18-35 років — 96%. У 2023 році про щоденне користування інтернетом повідомили 89% опитаних, а серед осіб віком 18-35 років ця цифра зросла до 98%.
Споживачі новин в інтернеті (онлайн-медіа та соціальних мережах), які не дивляться новини на телебаченні, складають основну частину аудиторії — 66%.
«Головний висновок, який ми отримали внаслідок цього дослідження, — це те, що українці значною мірою покладаються на телеграм-канали для отримання новин під час війни. Опитування продемонструвало продовження тенденції до зниження споживання новин через телебачення. Більшість дорослих українців — 76% — отримують новини із соціальних мереж. А частина людей, які користуються одночасно телебаченням і соціальними мережами для отримання новин, стрімко зменшується — лише 21% у 2023 році», — сказала під час презентації дослідження Оксана Майдан, заступниця директорки Internews в Україні.
Дослідження «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа» було виконано дослідницькою компанією InMind з використанням кількісного та якісного методів збирання інформації.
Опитування проводилося з 28 липня по 28 серпня 2023 року в чотири етапи і включало в себе як загальнонаціональне опитування, так й інтерв’ю з окремими категоріями населення.
Загальнонаціональне опитування відбувалось шляхом особистого інтерв’ю (face-to-face) серед громадян віком від 18 до 65 років у місті Києві, Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській, Чернівецькій областях (у Миколаївській та Харківській областях — лише в м. Миколаїв та м. Харків). Особи, які виїхали за кордон, в опитуванні участь не брали. Загальна вибірка 3250 інтерв’ю, репрезентативна — 1534.
Похибка вибірки з імовірністю 0,95 не перевищує 2,5%.
Дослідження проводилось на замовлення міжнародної організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
Фото: Omar Marques / Getty Images News
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.