Росія закуповує запчастини для літаків та вертольотів в українського виробника – розслідування
Російська компанія «Авіа ФЕД сервіс» за час війни, по липень 2023 року, забезпечила російську авіапромисловість запчастинами як мінімум на 650 млн рублів, з яких більшість, на суму 370 млн. рублів, були придбані в України, пише у своєму розслідуванні проєкт «Важные истории».
Компанія «Авіа ФЕД сервіс» була заснована 1993 року як представництво Харківського машинобудівного заводу ФЕД. 2018 року харківський завод припинив співпрацю з «Авіа ФЕД Сервіс», а сама компанія потрапила під українські санкції. Для Харківського заводу ФЕД це був серйозний удар, оскільки на Росію припадало близько 70% продажів підприємства.
Врешті з’ясувалось, що на практиці російська та українська компанії не припинили співпрацю. При цьому основними клієнтами «Авіа ФЕД сервіс» є Міноборони Росії, підприємства корпорації Ростех та президентський спеціальний льотний загін «Росія».
Як з’ясували журналісти , з 2022 поставки йдуть через компанію Linker FZE, яка зареєстрована в Об’єднаних Арабських Еміратах, а з квітня 2023 - через компанію «Бакайторг1», що зареєстрована в Киргизстані.
Так, згідно з митними даними РФ компанія «Авіа ФЕД сервіс» імпортувала деталі для ремонту літаків Ан-124 виробництва Харківського машинобудівного заводу ФЕД майже на 120 млн рублів, запчастини для локаційних станцій вертольотів Ка-32 виробництва київського заводу «Радар» більш ніж на 67 млн, деталі для ремонту двигунів Ан-24 та Ан-12 виробництва «Мотор Січ», продукцію київського заводу «Артем», Харківського агрегатного конструкторського бюро, Вовчанського агрегатного заводу та інших українських підприємств приблизно на 170 млн. Також компанія отримала поставки з Франції, США та Великобританії.
Компанія Linker на своєму сайті зазначає, що спеціалізується на постачанні авіадеталей для вертольотів Мі-8, Мі-17, Ка-32 «в будь-яку точку світу». Керуючим компанії є Андрій Курт, на сторінці якого у Вконтакті зазначено, що він народився в Чернігові і закінчив Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя.
Власником Linker на LinkedIn вказано Олексія Пальчика. Як з'ясували журналісти, цією людиною може бути уродженець Полтави, випускник Іркутського вищого військового авіаційного училища Олексій Пальчик.
Свого часу Linker отримував українську продукцію, зокрема від «Мотор Січ», директор якої В'ячеславБогуслаєв затриманий за підозрою в держзраді за «незаконне постачання товарів військового призначення для російської штурмової авіації».
«Остання поставка Linker на адресу «Авіа ФЕД сервіс» була зроблена, за наявними у нашому розпорядженні даними митниці, у січні цього року. Після цього постачання здійснювалося через компанію «Бакайторг1» з Киргизстану, яка була зареєстрована у квітні 2023 року. Вона вже встигла продати «Авіа ФЕД сервіс» продукцію ХМЗ ФЕД майже на 40 млн рублів», - зазначають «Важные истории».
Директором і власником «Бакайторга1» є Бакай Саадаєв, який закінчив киргизьку державну юридичну академію, а у липні 2020 року намагався влаштуватися на роботу до державтоінспекції, на той момент працюючи кур'єром у мережі ресторанів «Імперія піци».
Власник Linker Пальчик під час спілкування із журналістами заявив, що постачанням до Росії не займається: «Не треба ставити мені запитання… Компанія Linker з України до Росії ніколи нічого не постачала і не постачає».
На уточнююче питання, чи поставляла Linker товари для компанії «Авіа ФЕД сервіс», Пальчик сказав, що відповідати не готовий.
Директор «Авіа-Фед-Сервіс» Олександр Решетник журналістам, що продукція українських заводів, яка надійшла на адресу компанії у 2022–2023 роках, була придбана його компанією раніше, у 2020–2021 роках, і просто «лежала за кордоном». На уточнення, як це можливо у випадку з поставками через «Бакайторг1», яку було зареєстровано лише кілька місяців тому, він не відповів.