Російський проєкт Важные истории, а також OCCRP ствепрджують, що Авіа ФЕД сервіс здійснює імпорт в Росію і після 24 лютого.
Компанія Авіа ФЕД сервіс від початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну забезпечила авіапромисловість країни-агресора запчастинами на 650 млн рублів (7,3 млн доларів США). Більша частина, на 370 млн рублів (4,1 млн доларів США), надійшла із України. Про це йдеться в російського проєкту Важные истории та OCCRP.
У розслідуванні йдеться, що з лютого 2022 року до липня 2023 року Авіа ФЕД сервіс, згідно з митними деклараціями, імпортувала деталі для ремонту літаків Ан-124 виробництва Харківського машинобудівного заводу ФЕД майже на 120 млн рублів, запчастини для локаційних станцій вертольотів Ка-32 київського заводу Радар на понад 67 млн, деталі для ремонту двигунів Ан-24 та Ан-12 виробництва Мотор Січ, продукцію київського заводу Артем та інших українських підприємств приблизно на 170 млн рублів.
Авіа ФЕД сервіс імпортувала запчастини з Франції, США та Великої Британії.
Російська компанія Авіа ФЕД сервіс була заснована у 1993 році як представництво Харківського машинобудівного заводу (ХМЗ) ФЕД. Її нинішнім керівником є уродженець Луганська Олександр Решетник. Клієнтами Авіа ФЕД сервіс, згідно з даними держзакупівель, є Міноборони РФ, підприємства держкорпорації Ростех та президентський спеціальний льотний загін Россия.
У 2014 році Харківський машинобудівний завод ФЕД припинив постачання продукції своєму російському представництву. У 2018 році Авіа ФЕД сервіс потрапила під українські санкції, та не зупинило імпорт українських комплектуючих для російської авіапромисловості.
Засновники Авіа ФЕД сервіс зареєстрували в Об’єднаних Арабських Еміратах (ОАЕ) компанію Linker. Ця фірма спеціалізується на постачання деталей для вертольотів Мі-8, Мі-17, Ка-32. Керівником цієї компанії, як з’ясували розслідувачі, є уродженець Чернігова Андрій Курта, власником – ще один виходець з України Олексій Пальчик.
Linker отримував українську продукцію, зокрема, від компанії Мотор Січ, директора якої В’ячеслава Богуслаєва в жовтні 2022 року затримали за підозрою в держзраді за “незаконне постачання товарів військового призначення для російської штурмової авіації”. Розслідувачі також встановили, що на сайті спорідненої Linker компанії Amis вказано, що компанія – офіційний представник Мотор Січ в ОАЕ та “має всі необхідні дозволи та ліцензії”.
Останнє постачання Linker на адресу Авіа ФЕД сервіс було здійснене у січні 2023 року, йдеться у розслідуванні. Після цього поставки комплектуючих для російської авіації Авіа ФЕД сервіс проводились через компанію Бакайторг1 із Киргизстану, яка була зареєстрована у квітні 2023 року.
У коментарі для розслідувачів директор Авіа ФЕД Сервіс Олександр Решетник заявив, що продукція українських заводів, яку його фірма передала своїм клієнтам у 2022-2023 роках, була придбана раніше, у 2020-2021 роках, і просто “лежала за кордоном”. Власник Linker Олексій Пальчик заявив, що його компанія “з України до Росії ніколи нічого не постачала і не постачає”. Представник компанії Бакайторг1 із Киргизстану на зв’язок із розслідувачами не вийшов.
Як ми вже писали, на Чернігівщині повідомлено про підозру військовому посадовцю, який продав комерсантам частини бронетехніки.