Як стало відомо KВ, наразі столичні правоохоронці розслідують низку кримінальних проваджень за фактами можливих “бюджетних розпилів” при здійсненні капітальних ремонтів найпростіших укриттів на території міста та їхньому облаштуванні. В рамках справ, які були відкриті протягом 2022-2023 років, вже було вручено низку підозр чиновникам та керівникам компаній-підрядників, а деякі з них вже знаходяться “на волосині” від вироку суду.
Наприклад, в епіцентрі уваги правоохоронців опинилися очільники управлінь освіти Дніпровської (скандальна закупівля “непотрібних” овочерізок для укриттів у навчальних закладах) та Подільської (придбання бензинових генераторів) РДА, а також заступниця керівника аналогічної структури в Шевченківській РДА (закупівля біотуалетів).
І хоча нанесені міській скарбниці збитки в кожному конкретному випадку рідко перевищують декілька сотень тисяч гривень, такі справи, вочевидь, демонструють, що в загальному масштабі захист киян та їхніх дітей від ракетних атак є досить “вигідним бізнесом” для посадовців різних рівнів влади.
Фігурантами відповідних справ є чиновники районних в Києві державних адміністрацій (РДА) і посадовці компаній, які виконували відповідні роботи та поставляли до укриттів різне обладнання. Більшості з них інкримінується вчинення злочинів, передбачених ч.4 ст. 191 Кримінального кодексу (КК) України (привласнення або розтрата коштів у великих розмірах та в умовах воєнного стану). Переважна частина проваджень, інформацію про які КВ вдалося знайти в Єдиному держреєстрі судових справ, була відкрита у період з травня 2022 року по листопад 2023 року включно, а розслідують їх районні управління та столичний “главк” Нацполіції.
Так, в рамках кримінального провадження №42023102010000079 від 21 червня 2023 року слідчі вивчають можливе привласнення бюджетних коштів під час капітального ремонту паркінгу Голосіївської РДА на просп. Голосіївському, 42, який використовується як найпростіше укриття. Підрядником цих робіт було визначено ТОВ “Кластер Україна” – відповідно до двох договорів, укладених з управлінням будівництва вищевказаної райдержадміністрації у вересні та грудні 2022 року. Загальна вартість капремонту мала скласти більш ніж 3,8 млн гривень. Під час слідства правоохоронці встановили, що деякі роботи не могли бути виконані у передбачений договорами підряду календарний графік (6 днів), а деякі, ймовірно, взагалі не виконувалися.
Також слідчих зацікавив капітальний ремонт найпростішого укриття школи №92 на вул. Тарасівській, 11 в Голосіївському районі, замовником якого виступало все те ж управління будівництва Голосіївської РДА. Відповідне слідство здійснюється в рамках кримінального провадження №12023100010001569 від 6 червня 2023 року. Ці роботи, відповідно до укладеного у серпні 2022 року договору, виконувало ТОВ “Вірідіс буд” – за це компанія отримала 1,4 млн гривень. Втім, за інформацією слідства, підряднику були перераховані “зайві” 513,9 тис. гривень – саме на таку суму було завищено вартість робіт. 8 червня 2023 року директору ТОВ “Вірідіс буд” було повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого вищезгаданою ч.4 ст. 191 та ч. 2 ст. 366 КК України (службове підроблення, що спричинило тяжкі наслідки). Найближчим часом суд може розглянути цю справу по суті з винесенням вироку.
У свою чергу в рамках провадження №12023100040003971 від 25 листопада 2023 року правоохоронці розслідують можливе привласнення коштів при капітальному ремонті найпростішого укриття яслів-садка №597 на вул. Шолом-Алейхема, 4-А в Деснянському районі. Замовником цих робіт виступало управління освіти місцевої РДА, підрядником – ТОВ “БК Архбудмонтаж”. Усього на ці роботи, відповідно до укладених цьогоріч угод, повинні були витратити близько 1,9 млн гривень. При цьому, як вважають правоохоронці, до кошторисного розрахунку цих робіт були внесені неправдиві відомості щодо їхньої вартості.
А ось в рамках справи №42023100000000176 від 24 березня 2023 року правоохоронці розслідують скандальну закупівлю управлінням освіти Дніпровської РДА дванадцяти овочерізок “Robot Coupe CL 50” для укриттів. Їхнім постачальником, відповідно до договору, укладеного в грудні 2022 року, виступало ТОВ “Торговий дім “С-Проф” – за це йому було перераховано більш ніж 1,5 млн гривень. У ході розслідування правоохоронці встановили, що вартість овочерізок була завищена на 462,7 тис. гривень і до того ж – чиновникам не обов'язково було закуповувати їх, адже вони не входить до переліку обладнання для укриттів, передбаченому відповідними Рекомендаціями Держслужби з надзвичайних ситуацій. 17 серпня 2023 року очільниці управління освіти було повідомлено про підозру за ч.4 ст. 191 КК України, і наразі слідство по цій справі ще триває.
Також під суд за тією ж статтею, але в рамках іншої справи піде і її колега – заступниця начальника управління освіти Шевченківської РДА. В рамках кримінального провадження №12023100100001893 від 18 травня 2023 року їй інкримінується розтрата 372,2 тис. гривень при закупівлі в 2022 році 215 біотуалетів “Thetford porta Potti 165 Luxe” з наборами рідини для укриттів у закладах освіти. Як це зазвичай буває, чиновники та постачальник – неназвана в судових ухвалах фізична особа-підприємець – завищили вартість цього обладнання (усього на біотуалети було витрачено 1,38 млн гривень). 14 червня 2023 року вищезгаданій посадовиці було повідомлено про підозру, а в листопаді до Шевченківського районного суду було передано обвинувальний акт по цій справі.
Крім того, розтрата бюджетних коштів офіційно інкримінується і начальнику управління освіти Подільської РДА (в рамках кримінального провадження №42022102070000156 від 5 травня 2022 року). Офіційно про підозру за ч.4 ст. 191 КК України йому було повідомлено 9 червня 2023 року. Слідчі встановили, що цей посадовець у грудні 2022 року “переплатив” компанії ТОВ “ЄС Трейд” 339 тис. гривень за постачання 15 бензинових генераторів “Suptech” для облаштування найпростіших укриттів (загальна сума закупівлі – 1,4 млн гривень).
Серед іншого, різні порушення при капремонтах та облаштуванні укриттів інкримінуються посадовцям Святошинської та Оболонської РДА (кримінальні провадження №42023102050000056 від 13 червня 2023 року та №4202022102050000169 від 29 вересня 2022 року відповідно). Зокрема, слідчі встановили, що при проведенні цих робіт бюджетні кошти витрачалися неефективно, а деякі споруди знаходяться в незадовільному стані. Втім, більшість подробиць та деталей щодо цих ймовірних злочинів у відповідних судових ухвалах наразі немає.
Просимо звернути увагу на те, що кримінальні провадження, які вказуються у статті в контексті Оболонського району, було відкрито ще на початку 2022 року та станом на сьогодні жодного факту вчинення кримінального правопорушення відносно посадових осіб Оболонської РДА – не встановлено. Жодних слідчих дій або допитів в межах даного кримінального провадження проведено не було, а також будь-які докази або процесуальні документи, які б вказували на вчинення злочину – відсутні. Слідство за даним провадженням фактично не ведеться, оскільки попередні дані зводяться до того, що жодного злочину посадовими особами Оболонської РДА вчинено не було. Хочемо також зауважити, що за всю каденцію Фесика Кирила Олександровича не має жодного кримінального провадження щодо діяльності Оболонської РДА або будь-якої посадової особи. Також, кожен об'єкт де виконуються капітальні ремонти за рахунок бюджетних коштів, перевіряються різними правоохоронним структурам, це є загально державною практикою. Такі перевірки не свідчать про наявність тих чи інших порушень і конкретно в Оболонському районі за результатами таких перевірок, порушень не встановлено!
Окремо зазначимо, що Оболонський район на кінець 2023 року надає одні з найкращих показників ефективності виконання капітальних ремонтів в укриттях, вони становлять – 83,8% від запланованого.
Як раніше повідомляла KВ, протягом поточного року громадськість, окремі депутати Київради та керівництво Київської міськдержадміністрації (КМДА) неодноразово критикували посадовців столичних РДА за неналежну роботу з облаштування укриттів цивільного захисту. Проте тривалий час все обмежувалося лише бурхливими дискусіями, аж допоки інформаційний простір не сколихнули декілька скандальних і навіть трагічних інцидентів.
Так, 13 липня 2023 року Київрада створила спеціальну тимчасову контрольну комісію (ТКК) з питань перевірки видатків бюджету Києва під час дії правового режиму воєнного стану. При обговоренні даного питання в сесійній залі депутати, серед іншого, згадували сумнівні закупівлі столичних райдержадміністрацій, у тому числі й овочерізки, які придбала Дніпровська РДА. 9 листопада 2023 року столична міськрада затвердила звіт про роботу даної комісії, але в ньому увага депутатів була зосереджена на видатках Департамент охорони здоров'я КМДА. Перевірка усіх інших видатків муніципальних структур фактично була перенесена на 2024 рік.
Втім, кульмінацією скандалів навколо функціонування укриттів на території Києва став інцидент, який мав місце трохи раніше – 1 червня 2023 року. Тоді в результаті ракетної атаки на Київ загинули три особи, а ще семеро громадян отримали травми різного ступеню важкості – усі ці люди не змогли потрапити до укриття, розташованого в приміщенні Комунального некомерційного підприємства (КНП) “Центр первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД) №3” Деснянського району на вул. Ореста Левицького, 18-А.
Представники різних рівнів міської влади відразу ж почали перекладати один на одного провину за цю трагедію та вимагати від керівництва держави прийняти відповідні кадрові рішення. Так, мер Києва Віталій Кличко попросив уряд звільнити голову Деснянської РДА Дмитра Ратнікова – мовляв, саме райдержадміністрації відповідальні за утримання укриттів. У свою чергу, колеги Ратнікова звинувачували Кличка в “концентрації влади в одних руках” та закликали його відмовитися від суміщення посад – міського голови і голови КМДА. Втім, усі ці публічні перепалки фактично не мали жодного практичного результату. Лише через тиждень, 8 червня, Київрада створила спеціальну ТКК, яка мала б перевірити, наскільки столичні РДА виконують свої функції в питанні облаштування та функціонування укриттів. Але чи мали сенс відповідні заходи контролю, наразі, схоже, залишається риторичним питанням.
Разом з тим, діями, а вірніше бездіяльністю столичних чиновників зацікавилися і правоохоронці. Після інциденту в Деснянському районі було відкрито кримінальне провадження за фактами службової недбалості, що спричинила тяжкі наслідки (ч.2 ст. 367 КК України), та залишення в небезпеці, яке призвело до смерті (ч.3 ст. 135 КК України). В епіцентрі уваги правоохоронців опинилися відразу п'ятеро осіб, які могли бути причетними до виникнення такої ситуації – директор КНП “ЦПМСД №3” Деснянського району Олег Шугалевич, його заступник Василь Десик, перша заступниця голови Деснянської РДА Ірина Алєксєєнко, сторож вказаної поліклініки Вадим Мишкин, а також директор Департаменту муніципальної безпеки КМДА Роман Ткачук. Усі вони були затримані та отримали підозри.
При цьому, Роману Ткачуку в рамках вищевказаного слідства інкримінується не тільки “зачинене укриття в поліклініці”, а й низка інших порушень. За попередніми даними Нацполіції, цей посадовець не проконтролював, які саме споруди цивільного захисту були внесені до спеціальної карти від столичної влади, проігнорував більш ніж чотири сотні звернень громадян щодо їхнього неналежного стану, не прорахував необхідну для міста кількість цих об'єктів, не надав жодної пропозиції щодо фінансування даної сфери тощо. Крім того, слідчі мають інформацію, що Ткачук “не забезпечив ефективне і цільове використання бюджетних коштів”, які виділялися на облаштування укриттів. На переконання правоохоронців, наслідком цього стало те, що кияни під час ракетних атак не могли скористатися деякими з “бомбосховищ”, чим наражали себе на небезпеку.
Нагадаємо також, що Роману Ткачуку в рамках двох інших кримінальних проваджень інкримінується розтрата 1,8 млн гривень при закупівлі у ТОВ “Епіцентр К” генераторів для пунктів обігріву в листопаді 2022-го та близько чверті мільйона гривень при модернізації територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення (ТАСЦО) в Деснянському районі Києва.