Про це експерт по транспортному плануванню Дмитро Беспалов розповів Інформатору.
Через проблемну ситуацію, яка склалася навколо станції метро Деміївська, мешканці цілого району опинилися у складній ситуації. Транспортна доступність настільки погіршилась, що час, який людям доводилося витрачати на подорожі до інших районів міста, збільшився у півтора раза. Багатьом доводиться навіть міняти місце роботи тощо. І розв'язання проблеми може затягнутися мінімум на п’ять років.
Читайте також: Синя гілка метро може відкритись через декілька років, — голова Офісу Трансформації
Свого часу у КМДА заявили, що на усунення проблеми знадобиться від пів року. Але, на думку експерта, технічно це доволі складні роботи: треба викопати яму 8х10 метрів завширшки та глибиною у 10 метрів. Потрібно вирізати шматок пошкодженого тунелю та замінити його. Фактично потрібно побудувати шматок нового тунелю. Але в чому різниця: його будували закритим способом, а тепер це треба зробити відкритим. А ще виконати закріплення ґрунтів.
Також треба врахувати, що у бюджеті Києва на 2024 грошей на це не заплановано. Тому їх буде потрібно шукати та перерозподіляти. А ще не секрет, що Київ постійно запізнюється із відкриттям своїх транспортних об’єктів: наприклад, Подільський міст, метро на Виноградар, Шулявська розв’язка, навіть Поштова площа – вона досі не добудована.
«Тому можна припустити, що й цього разу місто запізниться із реалізацією транспортного об'єкта. Тому це може скласти й п’ять років – а за певних умов навіть більше. Такий сценарій цілком вірогідний»
Ці умови – інша інфраструктура міста. Ця гаряча проблема наче вирішена: був пущений човниковий рух метро, були підсилені та надані нові маршрути наземного транспорту. І влада видихнула, сказавши, що проблему вирішили.
Однак це не так — Закриття ст.м. "Теремки" — "Деміївська" у Києві призвело до загального збільшення навантаження на громадський транспорт і розкрило його неефективне застосування.
«Але в Києві це не єдина ділянка метрополітену, яка може здивувати і в якийсь момент відмовитися працювати. Є й наземна інфраструктура, є мости метро та Патона – 5-й непрацездатний стан. Вони можуть підкинути сюрприз у будь-який момент. Тоді менеджерські, фінансові ресурси та інші доведеться переключати зі складного об'єкта метро Деміївська на інший складний об’єкт. Тому боюся, що п’ять років можуть бути навіть не негативним, а середнім сценарієм лагодження цього об’єкту. При умові, що не будуть ламатися інші об’єкти. Але, на жаль, вірогідність цього дуже висока. І метрополітен, і мости, і розв’язки, і тунелі – багато об’єктів у Києві знаходяться в аварійному стані. А оскільки нас ще й ракетами обстрілюють, то за ці п’ять років може відмовити будь-який об’єкт критичної транспортної інфраструктури»
Дмитро Беспалов висловився також щодо рішення про компенсуючі тролейбусний та автобусні маршрути, що відкрито у напрямку Теремків. Як відомо, міською владою було встановлено певні компроміси для зручності пасажирів. Наприклад, тим, хто ними користується, компенсується вартість квитків: якщо вони доїжджають до Либідської на метро, то далі до Теремків їдуть безкоштовно (і, відповідно, у зворотному напрямку). Експерт задається іншим питанням: зважаючи, скільки автобусів залучено для цього, чи «витягне» місто цей додатковий маршрут, частково безкоштовний, протягом досить тривалого часу?
Експерт підкреслює, що ситуація вже вплинула на транспортну доступність Голосіївського району – вона суттєво погіршилася. Власне, на думку фахівця, він вже став подібним до Троєщини. Це погіршує можливості людей, які там проживають, зокрема, призводить до зміни місця їх роботи. Тобто, в перспективі, може вплинути навіть на фінансовий стан людей.
Для того, щоб реалізувати екстрений наземний транспорт для такого випадку, Київ знімав транспорт з інших маршрутів. Тому всі кияни потроху відчули те, що сталося у Деміївці. Виходячи з цього: якщо знову десь щось станеться – транспорт будуть знімати в тому числі й з цього напрямку.
«Тому не думаю, що п’ять років до цього буде така увага і це буде працювати у такому вигляді. Думаю, буде, як завжди: і люди почнуть приймати рішення, щоб змінити свої поїздки, і влада потроху буде забирати рухомий склад для того, щоб віддати його на інші, більш гарячі на той момент напрямки. Тому боюся, що транспортна доступність погіршилася. Середня поїздка кожного мешканця цього району збільшилася на 10-20 хвилин. Це вже факт. І так буде всі роки, поки ремонтуватимуть пошкоджену ділянку»
Зараз, нагадує транспортний фахівець, обговорюються плани щодо закриття перегону між ст.м. «Тараса Шевченка» та «Почайною». Виходить, що у режимі човникового руху будуть працювати вже кілька ділянок. І це, на його думку, може в перспективі призвести до втрати доцільності «синьої» лінії метрополітену: адже з одного її боку будуть «відрізані» Теремки, а з іншого – Оболонь.
«В КМДА заявили, що тунель у цьому місці просідає, але вони будуть робити планові роботи. Для мене це не тотожні речі. Бо просідання – це щось екстрене. Але ще не розроблена проєктна документація на цей плановий капітальний ремонт. Невідомо, чи провели вже тендер на визначення підрядника на виконання проєктних робіт»
Саме в складі проєктних робіт є розділ «Організація будівельних робіт». Від нього буде залежати, як буде функціонувати ця ділянка, зазначає Дмитро Беспалов. Зазвичай у транспортному плануванні намагаються зробити так, щоб не перекривати рух, особливо у години пік. І якщо ділянка працюватиме в ці години у повному обсязі, то, на думку експерта, люди мало, що відчують. Транспортна доступність залишиться на достатньому рівні.
«Якщо доведеться закривати, як на Деміївці, і виконувати роботи з перекритим рухом – то проїзна здатність «синьої» гілки метро зменшиться до неметрополітенних значень. Вона буде співставна з наземним транспортом. І основною функцією об’єкта стане сховище. Збільшиться середній час поїздки по місту. Якщо зараз він складає близько однієї години, то для людей він запросто стане в півтори години. Це величезні транспортні економічні втрати, але ми мало, що можемо зробити у цій ситуації»
Він додає, що до ремонтних робіт мали підійти із наземним надійним громадським транспортом, який би дублював та страхував метрополітен. І тоді б люди не так сильно відчували всі його проблеми. Але наземний транспорт Києва не здатний замістити систему метро.
Вас може зацікавити: Аварійні станції метро у Києві будуть обстежувати кілька місяців
«Наприклад, потрібно бурити ґрунт і брати його проби і так далі. От коли ми побачимо, що активно збирають якусь інформацію – це буде гарною ознакою того, що розробляється проєктна документація»
Навесні депутати Київради будуть визначатись зі змінами до бюджету Києва, і вирішувати, як «перекинути» гроші між різними статтями. На думку транспортного фахівця, враховуючи ситуацію на Деміївці, ані про будівництво Подільського мосту, ані про метро на Виноградар мова йти вже не буде.
«Думаю, ці гроші направлять на ремонт аварійного метрополітену. Використають гроші коштом інших об’єктів. Це приблизно те саме, що ми зробили, коли не купили автобуси та тролейбуси – бо у нас на це немає ресурсів – а взяли з інших маршрутів. Так само буде й коштами на ремонт»
Раніше Хрещатик повідомляв: Метро на Виноградар розтягують на метал - що відомо?