Європейський Союз готується продовжити для України дію вільного доступу до свого ринку.
Однак проти цього вже протестують фермери з низки країн ЄС.
Чи є шанс за таких умов досягти компромісу з ЄС, не йдучи на болісні для нашого агроекспорту поступки?.
Про перспективи зняття заборони з українського зерна, кукурудзи та олії, а також про аргументи України для захисту своїх агровиробників редактор "Євро.
Правди" Юрій Панченко поговорив з торговим представником України Тарасом Качкою.
Радимо подивитися відеозапис розмови, а текстові відповіді торгового представника України – у матеріалі Тарас Качка: "Від транспортної блокади польська економіка постраждала більше, аніж українська".
Далі – частина тез нашого гостя.
Минулого року ми опинилися в ситуації, коли спочатку три, а потім п’ять країн заборонили український імпорт зерна.
Але тоді, у 2023 році, проблема дійсно існувала.
Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія і Болгарія заявили, що вони не можуть витримувати той товаропотік, в першу чергу зернових, який йде до них з України.
Треба нагадати, що через заблокованість портів, а потім через саботаж Чорноморського зернового коридору з боку Росії насправді було величезне навантаження на сусідні країни щодо товаропотоку кукурудзи, пшениці та інших зернових.
І потім, коли ти вивчаєш усі нюанси цієї проблеми, ти розумієш, що рівень проблем в усіх країнах дуже різний.
Наприклад, для Болгарії це питання стосувалося лише соняшнику.
Там ми змогли досягти певного успіху.
З Румунією ситуація вирішилася ще краще.
З Польщею натомість історія від самого початку була дуже заполітизована.
І тому нам важливо добитися її деполітизації.
Зараз польські і загалом європейські фермери протестують проти цілої низки проблем: через зменшення підтримки, через падіння цін, через те, що до них зросли вимоги щодо захисту довкілля….
Фермери доносять цю думку у свій традиційний спосіб.
Ті, хто вивчає євроінтеграцію, чудово знає, що кожен раз, коли виробляється нова спільна аграрна політика ЄС, фермери приїжджають в Брюссель, виливають під офісами євроінституцій молоко, гній, підпалюють солому і таке інше.
Зараз відбувається просто черговий цикл цього.
Але є відмінність – тепер ми є частиною цієї дискусії.
Це той контекст, в якому ми зараз будемо працювати увесь рік.
Наша мета – не лише досягти продовження автономних торговельних заходів, але вписати це все в Угоду про асоціацію, таким чином, щоб це діяло ще до вступу в Європейський Союз.
І щоб це давало чіткі преференції не лише українським фермерам, але й польським.
До речі, від транспортної блокади насправді, більше постраждала польська економіка, аніж українська.
У нас з ЄС є спільне розуміння, що стратегічно ми маємо бути в режимі обопільної вільної торгівлі й інтегрувати наші аграрні системи.
Тепер Євросоюз намагається встановити запобіжники, за яких умов можливе оперативне обмеження українського імпорту.
Тому ми будемо дебатувати з Європарламентом про те, що ці запобіжники мають бути прописані більш акуратно.
Зрозуміло, що будуть з’являтися голоси, щоб встановити ще жорсткіші запобіжники для української продукції.
Ця дискусія є неуникною.
А якщо такі дебати неуникні, то їх варто сприймати як гарний привід пояснити, що наші фермери – в такій самій біді, як і польські.
І що нам треба шукати вихід не в площині заборон дозволів, а в площині спільного бачення майбутнього.
Кожна катастрофа – це шанс.
Докладніше – у матеріалі Тарас Качка: "Від транспортної блокади польська економіка постраждала більше, аніж українська".