Осередки «Слуги народу» по всій Україні на початку березня отримали вказівку заповнювати спеціальні таблички інформацією. Про це пише громадська ініціатива «Голка» з посиланням на джерела у партії влади.
«Яку інформацію збирають? Це якийсь мікс між інформацією, яка треба для політичних паспортів (такі роблять перед виборами) та звітністю роботи осередків (проводиться у міжвиборчий період) і приправлена ще якимись доволі дивними вимогами. Як правило, це пожвавлення у виборчому полі викликає не початок весни, а йде підготовка до виборів. Ну, або, може, комусь згори партії раптом треба показати себе і свою діяльність», – розповідає голова громадської ініціативи “Голка” Ірина Федорів.
Федорів додала, що деякі вимоги по збору даних вражають – наприклад, є окрема рубрика «Плітки та сандали» у соцмережах. Окрім цього, є ще одна колонка в табличці: «роздача агітаційних матеріалів».
«Якщо це порівняти зі збором даних у «Європейській солідарності», то там теж ведеться робота – інформацію збирають і систематизують, але на постійній основі і вона стосується роботи осередків і депутатів у регіонах. Так відбувається класичний моніторинг діяльності своїх партійців у міжвиборчий період. Залишається дочекатися, що із зібраною інформацією за цими параметрами робитимуть у партії влади», – зазначила вона.
Варто додати, що політичні паспорти – це документи, які зазвичай створюють штаби політичних партій або кандидата для планування виборчої кампанії. Вони містять дані про всіх «гравців на політичному полі» – лояльність голів населених пунктів до влади, розподіл сил у місцевих радах, потенційних кандидатів від влади та опозиції на виборах. Також враховується інформація про лідерів думок, результати соціологічних опитувань тощо.
Більше того, центральна влада в Україні раніше формувала політичні паспорти за допомогою обласних державних адміністрацій, що є порушенням, адже таких функцій ці органи винувати не мають. У 2023 році громадська ініціатива фіксувала телефонограму й офіційні листи, якими місцеві ради просили надати інформацію, заповнивши таблиці з даними.
Зазначається, що окрім інформації про політичних гравців на окрузі для формування політичного паспорту необхідно встановити ще й фінансові ресурси політичних опонентів. «У кожної політичної партії є офіційні і неофіційні бюджети. Про неофіційний бюджет можна мати розуміння, якщо є перевірені джерела, які нададуть інформацію», – йдеться у статті.
Скільки партії офіційно отримали коштів на рахунки і на що їх витратили можна подивитися на сайті НАЗК. Окрім цього, ще є низка громадських організацій та ЗМІ, які системно моніторять надходження та видатки партій. Доповнити фінансовий ресурс або замінити його може часовий ресурс людей, які можуть бути лояльними до кандидата і партії та брати участь у кампанії. Що стосується виборців, то важливо розуміти, скільки їх є на окрузі, чим вони займаються та який їхній інтерес.
Як правило, створення або оновлення вже існуючих паспортів відбувається саме перед виборами, бо інформація може бути застарілою вже через півроку.
«Саме тому у політичному паспорті мають бути результати останніх соціологічних досліджень. І це не обов’язково ті дослідження, які проводить штаб партії чи кандидата, бо, зазвичай, такі дослідження потребують немалих коштів. Можна використовувати дані соцопитувань, які є в публічному доступі. Наприклад, такі дослідження з подальшим оприлюдненням інформації замовляє Міжнародний республіканський інститут (IRI)», – розповідає «Голка».
Тому для того, щоб оновлювати політичні паспорти, радимо стежити за результатами нових соціологічних опитувань, які можуть публікуватися на сайтах: «Рейтинг», Київський міжнародний інститут соціології або Центр Разумкова.
У соціологічних дослідженнях громадська ініціатива радить звертати увагу не лише на загальну інформацію, а й на деталізацію та роз’яснення (стать, вік, регіон, різновиди населених пунктів та доходу). «Окремо варто звернути увагу на те, представники яких партій входять до складу територіальних виборчих комісій і ким є ці представники. Тут важливо не лише представництво партій, а й хто займає керівні посади та по суті має більшість в комісії», – йдеться у її публікації.
Зазначається, що це є одним з ключових факторів не лише під час виборчої кампанії, а й після виборів, оскільки ТВК вводить у повноваження нових депутатів у разі, якщо хтось з раніше обраних складає мандат.