Два роки тому Фонд Порошенка розпочав проєкт з постачання у ЗСУ британських вантажівок DAF. З того часу у військо передали півтисячі вантажівок різного типу, які стали справжнім логістичним порятунком для армії. Порошенко показав, у якому вигляді зазвичай машини приходять з Великої Британії: "без кузова, з іржавими баками, без акумуляторної батареї, але – надійний двигун, надійна коробка передач без електроніки. І потужні зусилля нашої команди, багатопрофільної станції технічного обслуговування, яка модернізує і доводить ці машини до робочого стану".
Як зазначає пресслужба партії "Європейська солідарність" з посиланням на портал Avto24, англійські вантажівки DAF YA та DAF Leyland стали базою для спецтранспорту військових. Техніка не нова, але гарно підготовлена і в добротному технічному стані. Вона розроблялася й виготовлялася конкретно під завдання оборонних відомств. Це повнопривідні машини з колісною формулою 4х4.
Версія DAF YA-4442 досі перебуває на озброєнні багатьох армій світу. Тентова бортова вантажівка комплектується дизельним двигуном під 180 кінських сил і 6-ступеневою роздатковою коробкою. Автомобіль припав до вподоби захисникам за витривалість та надійність. При цьому навантаження на передню вісь сягає 5 т, а на задню – 7 т.
Попри старі дизельні моторні версії, автомобіль в середньому бере 18 л солярки на 100 км пробігу. Якщо порівняти з "шишигою" ГАЗ-66, то вона в середньому витрачає 25 л /100 км бензину. При цьому вона удвічі програє "Яшці" у вантажності.
Leyland DAF 4×4 комплектується перевіреним часом двигуном 5,9 л Turbo Diesel, який видає 145 кінських сил. Двигун працює у парі з механічною коробкою передач. Передній міст підключається, його включення пневматичне. Водієві керувати такою машиною допомагає кермовий привід з гідравлічним підсилювачем. Це – гарантована п’ятитонка. Може возити як вантажі, так і особовий склад, а також буксирувати двовісні причепи, польові кухні, ремонтно-сервісні несамохідні агрегати та навіть гармати.
"Наші інженери та механіки пішли далі і зробили з них щось неймовірне. Командні пункти для "Посейдонів" та систем РЕБ. Пересувні авторемонтні майстерні – особливо зараз потрібні для відновлення боєздатності техніки прямо на лінії зіткнення. Тентовані DAFи, щоб можна було перевозити екіпаж, – таких найбільше", – розповідає Петро Порошенко.
"У війська вже передали 219 DAF Leyland. Cлов’янськ, Роботине, Гуляйполе, Дружківка – там ви побачите їх усюди. Запитайте в десантників, морпіхів чи артилеристів – вони дадуть вам чесний відгук. Загалом законтрактовано більше 300 таких машин – коштом нашого з Мариною фінансування та долучення ГО "Справа Громад", – зазначає п’ятий президент. Він також подякував Міністерству оборони Великої Британії за юридичне та логістичне сприяння цьому проєкту.
Найсвіжіший проєкт Порошенка на базі вантажівки DAF YA – мобільний штабний пункт для армійської авіації. Його виготовили з величезних контейнерів, в яких країни НАТО передають у ЗСУ артилерійські снаряди. Контейнери утеплені, облаштовані системою обігріву та кондиціювання повітря, мають автономні генератори, що живлять апаратуру, комп’ютери, а також предмети побуту – холодильники, мікрохвильові печі, кавоварки.
У надбудові на шасі автомобіля розміщений безпосередньо штаб, в якому облаштовано шість робочих місць. Військові авіатори тут можуть планувати польоти та їх супровід. На причепі розміщений побутовий блок з двоярусними ліжками та ортопедичними матрацами. Кухня у вигляді тамбура обладнана побутовою технікою для прийому їжі. Для військовослужбовців тут навіть за заявкою поставили шість невеличких сейфів, де можна зберігати особисті речі і документи.
"Ми перші почали поставляти вантажівки не одиницями, а сотнями. З другої половини березня 2022 року до сьогодні вони пройшли шлях від Великої Британії до українського Сходу та Півдня, а їх загальна кількість – разом з Фоденами та іншими – складає вже понад 500. Закуплені вантажівки возять боєприпаси та іншу техніку. Наша команда пишається цією роботою, а найбільше – словами подяки від наших воїнів", – каже Порошенко.