Громадська організація CAT-UA оприлюднила результати дослідження «Стратегії поширення російської пропаганди і дезінформації», у межах якого проаналізовані пропагандистські кампанії, які поширювали за допомогою соцмереж, з початку повномасштабного російського військового вторгнення і до 31 серпня 2023 року. Серед іншого дослідження підтвердило, що росіяни проводили інформаційно-психологічну спецоперацію, спрямовану на дискредитацію та часткову дегуманізацію українських біженців. Про це повідомили у CAT-UA.
Дослідники обрали шість наративів, які створювала та розкручувала Росія з початку повномасштабного вторгнення і до 31 серпня 2023 року. Серед них: заперечення злочинів росіян у Бучі; негатив про українських біженців та внутрішньо переміщених осіб; фейки про продаж українських дітей; повідомлення про знищення західної зброї в Україні; брехня про перепродаж цієї зброї Україною; начебто хвороба Володимира Зеленського.
Через систему моніторингу YouScan було зібрано всі публікації на ці теми – пости, коментарі та репости – що були оприлюднені в публічному доступі на платформах «Фейсбук», «Інстаграм», «Твіттер», «Ютуб», «Телеграм», «Вконтакте», «Тікток» та «Однокласники» українською та російською мовою. Сумарно було проаналізовано 8,2 мільйона повідомлень.
Охоплення пропагандистських меседжів у ключових темах
«У перші місяці повномасштабного вторгнення російські пропагандисти охоплювали сотні мільйонів користувачів тільки у кириличному сегменті – завдяки ютубу, фейсбуку та іншим західним платформам. Але пізніші кампанії мусили обмежуватися телеграмом та іншими російськими платформами. І вже не мали таких охоплень, як раніше», — розповів керівник ГО CAT-UA Артем Захарченко.
- Читайте також: Шарій, Каталонія, RT en Español: як діє російська пропаганда в Іспанії
Дослідники побачили, що росіяни будують пропаганду, перш за все, на негативних емоціях, а найчастіше — на гніві щодо українців або щодо західних партнерів.
«Серед типових підходів росіян — змішування правди та брехні в одному повідомленні. Боти в соціальних мережах переважно працюють за допомогою репостів, а не коментарів: адже коментарі переважно використовувалися на західних платформах», — повідомили у ГО CAT-UA.
Дослідження CAT-UA показало, що російська пропагандистська машина має складну структуру. Є ознаки діяльності великої структури, яка планує російські кампанії одночасно в різних країнах, підбираючи для кожної з них специфічні аргументи.
Пропагандисти мають декілька каналів поширення інформації: «офіційна» вертикаль, яка поширює як правило найбільш масштабні і перевірені меседжі, «воєнна» вертикаль, групи каналів, які працюють в інших країнах, зокрема в Україні, і зовсім «сміттєві» бот-мережі, які розповсюджують найбільш неймовірні повідомлення.
Дослідники виявили, що російські акаунти мають найбільшу частку поширення дезінформації з усіх згаданих тем, значна частка українських — у тих темах, де пропагандисти сподіваються зіграти на панівних наративах українців. Частина формально західних акаунтів також діяли на ці дві авдиторії. Ще частина — діаспорні видання, в тому числі опозиційні, які не відмовляються цілком від цитування пропаганди.
Також дослідники помітили, що «стать» ботів російська пропаганда добирає відповідно до гендерних стереотипів. Жіночі акаунти використовуються для емоційних дописів на гуманітарні теми, чоловічі — для геополітичних та військових міркувань у форматі «диванної експертизи».
Виявити, що існує певна структура, яка планує антиукраїнські пропагандистські кампанії допоміг аналіз запуску та поширення у соцмережах меседжів про нібито невдячність українських біженців у Молдові та Німеччині.
- Читайте також: Українці зібрали перелік агентів путінізму в 19 країнах Європи
Дослідження зафіксувало, що теми «викрадення українських дітей західними педофілами», перепродажу і знищення зброї від партнерів, «хворого чи наркозалежного Зеленського» мали стійку популярність упродовж усього аналізованого періоду.
Зазначено, що тема нібито хвороби або наркотичної залежності Володимира Зеленського на початку вторгнення була самоціллю для російських пропагандистів: авдиторію намагалися привчити до думки про його недієздатність. Пізніше її використовували інструментально: оскільки авдиторія вірила в ту або ту хворобу Зеленського, посилаючись на цей аргумент, її не важко було переконати, що Захід невдоволений українським контрнаступом, і готується змістити президента.
Тим часом теми щодо українських біженців та внутрішньо переміщених осіб, щодо торгівлі українськими дітьми, у російській пропаганді, як виявилося, використовувалися для просування інших наративів для різних авдиторій.
«У першій із названих тем, наприклад: для Росії показували, що їхня держава дбає про біженців; для України — агітували їхати до Росії, а не до Європи, налаштовували на злиденне життя в ЄС; для західних країн – розсварювали місцевих мешканців з українцями, а також переконували, що настала гуманітарна криза. — пояснили у CAT-UA — Наявність суперечливих меседжів тут пояснюється не бажанням створити хаос, а націлянням на різні авдиторії. Так само по-різному для різних авдиторій залучалися спікери та емоції, а також платформи соціальних мереж (наприклад, для українців у Польщі — фейсбук, а для українців, що можуть виїхати до РФ — мережі, заборонені в Україні: однокласники та вконтакті)».
Ознайомитися із підсумками згадуваного дослідження можна за посиланням.
Додамо, про те, за якими ознаками дослідники ідентифікують пропагандистські і дезінформаційні телеграм-канали, які поширюють антиукраїнські російські наративи, читайте в публікації «П’ять кроків, які допоможуть зрозуміти, які телеграм-канали просувають російський порядок денний».
Фото: умовне EducationWeek / Getty Images
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.