CAT-UA: Російська пропаганда використала тему «невдячності» українських біженців для розгону антиукраїнських наративів у соцмережах
CAT-UA: Російська пропаганда використала тему «невдячності» українських біженців для розгону антиукраїнських наративів у соцмережах

CAT-UA: Російська пропаганда використала тему «невдячності» українських біженців для розгону антиукраїнських наративів у соцмережах

Упродовж року від повномасштабного військового вторгнення росіяни проводили у соцмережах по всьому світу ІПСО, спрямовану на дискредитацію українських біженців.

Громадська організація CAT-UA оприлюднила результати дослідження «Стратегії поширення російської пропаганди і дезінформації», у межах якого проаналізовані пропагандистські кампанії, які поширювали за допомогою соцмереж, з початку повномасштабного російського військового вторгнення і до 31 серпня 2023 року. Серед іншого дослідження підтвердило, що росіяни проводили інформаційно-психологічну спецоперацію, спрямовану на дискредитацію та часткову дегуманізацію українських біженців. Про це повідомили у CAT-UA.

Дослідники обрали шість наративів, які створювала та розкручувала Росія з початку повномасштабного вторгнення і до 31 серпня 2023 року. Серед них: заперечення злочинів росіян у Бучі; негатив про українських біженців та внутрішньо переміщених осіб; фейки про продаж українських дітей; повідомлення про знищення західної зброї в Україні; брехня про перепродаж цієї зброї Україною; начебто хвороба Володимира Зеленського.

Через систему моніторингу YouScan було зібрано всі публікації на ці теми – пости, коментарі та репости – що були оприлюднені в публічному доступі на платформах «Фейсбук», «Інстаграм», «Твіттер», «Ютуб», «Телеграм», «Вконтакте», «Тікток» та «Однокласники» українською та російською мовою. Сумарно було проаналізовано 8,2 мільйона повідомлень.

CAT-UA: Російська пропаганда використала тему «невдячності» українських біженців для розгону антиукраїнських наративів у соцмережах - Фото 1

Охоплення пропагандистських меседжів у ключових темах

«У перші місяці повномасштабного вторгнення російські пропагандисти охоплювали сотні мільйонів користувачів тільки у кириличному сегменті – завдяки ютубу, фейсбуку та іншим західним платформам. Але пізніші кампанії мусили обмежуватися телеграмом та іншими російськими платформами. І вже не мали таких охоплень, як раніше», — розповів керівник ГО CAT-UA Артем Захарченко.

  • Читайте також: Шарій, Каталонія, RT en Español: як діє російська пропаганда в Іспанії

Дослідники побачили, що росіяни будують пропаганду, перш за все, на негативних емоціях, а найчастіше — на гніві щодо українців або щодо західних партнерів.

«Серед типових підходів росіян — змішування правди та брехні в одному повідомленні. Боти в соціальних мережах переважно працюють за допомогою репостів, а не коментарів: адже коментарі переважно використовувалися на західних платформах», — повідомили у ГО CAT-UA.

Дослідження CAT-UA показало, що російська пропагандистська машина має складну структуру. Є ознаки діяльності великої структури, яка планує російські кампанії одночасно в різних країнах, підбираючи для кожної з них специфічні аргументи.

Пропагандисти мають декілька каналів поширення інформації: «офіційна» вертикаль, яка поширює як правило найбільш масштабні і перевірені меседжі, «воєнна» вертикаль, групи каналів, які працюють в інших країнах, зокрема в Україні, і зовсім «сміттєві» бот-мережі, які розповсюджують найбільш неймовірні повідомлення.

CAT-UA: Російська пропаганда використала тему «невдячності» українських біженців для розгону антиукраїнських наративів у соцмережах - Фото 2

Дослідники виявили, що російські акаунти мають найбільшу частку поширення дезінформації з усіх згаданих тем, значна частка українських — у тих темах, де пропагандисти сподіваються зіграти на панівних наративах українців. Частина формально західних акаунтів також діяли на ці дві авдиторії. Ще частина — діаспорні видання, в тому числі опозиційні, які не відмовляються цілком від цитування пропаганди.

CAT-UA: Російська пропаганда використала тему «невдячності» українських біженців для розгону антиукраїнських наративів у соцмережах - Фото 3

Також дослідники помітили, що «стать» ботів російська пропаганда добирає відповідно до гендерних стереотипів. Жіночі акаунти використовуються для емоційних дописів на гуманітарні теми, чоловічі — для геополітичних та військових міркувань у форматі «диванної експертизи».

Виявити, що існує певна структура, яка планує антиукраїнські пропагандистські кампанії допоміг аналіз запуску та поширення у соцмережах меседжів про нібито невдячність українських біженців у Молдові та Німеччині.

  • Читайте також: Українці зібрали перелік агентів путінізму в 19 країнах Європи

Дослідження зафіксувало, що теми «викрадення українських дітей західними педофілами», перепродажу і знищення зброї від партнерів, «хворого чи наркозалежного Зеленського» мали стійку популярність упродовж усього аналізованого періоду.

CAT-UA: Російська пропаганда використала тему «невдячності» українських біженців для розгону антиукраїнських наративів у соцмережах - Фото 4

Зазначено, що тема нібито хвороби або наркотичної залежності Володимира Зеленського на початку вторгнення була самоціллю для російських пропагандистів: авдиторію намагалися привчити до думки про його недієздатність. Пізніше її використовували інструментально: оскільки авдиторія вірила в ту або ту хворобу Зеленського, посилаючись на цей аргумент, її не важко було переконати, що Захід невдоволений українським контрнаступом, і готується змістити президента.

Тим часом теми щодо українських біженців та внутрішньо переміщених осіб, щодо торгівлі українськими дітьми, у російській пропаганді, як виявилося, використовувалися для просування інших наративів для різних авдиторій.

«У першій із названих тем, наприклад: для Росії показували, що їхня держава дбає про біженців; для України — агітували їхати до Росії, а не до Європи, налаштовували на злиденне життя в ЄС; для західних країн – розсварювали місцевих мешканців з українцями, а також переконували, що настала гуманітарна криза. — пояснили у CAT-UA — Наявність суперечливих меседжів тут пояснюється не бажанням створити хаос, а націлянням на різні авдиторії. Так само по-різному для різних авдиторій залучалися спікери та емоції, а також платформи соціальних мереж (наприклад, для українців у Польщі — фейсбук, а для українців, що можуть виїхати до РФ — мережі, заборонені в Україні: однокласники та вконтакті)».

Ознайомитися із підсумками згадуваного дослідження можна за посиланням.

Додамо, про те, за якими ознаками дослідники ідентифікують пропагандистські і дезінформаційні телеграм-канали, які поширюють антиукраїнські російські наративи, читайте в публікації «П’ять кроків, які допоможуть зрозуміти, які телеграм-канали просувають російський порядок денний».

Фото: умовне EducationWeek / Getty Images 

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Теги за темою
війна дослідження Соцмережі Facebook Instagram Twitter
Джерело матеріала
loader
loader