За результатами загальнонаціонального опитування Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва (ДІФ), основні джерела інформації про щоденні новини для українців — Youtube (41 %), місцеві Telegram-канали (39 %), телемарафон «Єдині новини» (38 %), загальнонаціональні Telegram-канали (37 %), Facebook (36 %), інші люди (35 %). Супутникове телебачення (17 %) та радіо (13 %) найменш популярні.
Опитування ДІФ провів упродовж 3—12 березня 2024 року спільно з Центром політичної соціології на замовлення медіамережі «Вікно Відновлення» (UA Recovery Window Media Network). Дослідники опитали face-to-face 2001 людину віком від 18 років, які проживають у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській, Чернівецькій областях та місті Києві.
Опитування показало запит респондентів на інформацію про наслідки війни у громаді (56 %), економічне життя громади (32 %) та про визначних і яскравих людей громади (28 %) у місцевих ЗМІ. Населення східних областей частіше за інших воліло б отримувати більше інформації про історію власного краю у місцевих ЗМІ: 33 % порівняно з медіанним значенням 22,5 % серед інших областей, йдеться в результатах опитування ДІФ.
Також опитування показало, що інформацію про життя своєї громади українці отримують переважно або зі спілкування з іншими (45 %), або з місцевих Telegram-каналів чи груп у Facebook (43 %). Ці два джерела інформації про місцеві новини є найпопулярнішими в усіх макрорегіонах. Водночас у західних областях частіше за інших дізнаються місцеві новини з місцевих газет, радіо і телебачення (39 % порівняно з середнім значенням у 23 % серед інших макрорегіонів).
«Єдиний телемарафон» більше за інших дивляться жителі західних областей (46 % порівняно з середнім значенням у 36 % серед решти областей). Мешканці західного макрорегіону частіше отримують новини з групових чатів у Viber / WhatsApp / Telegram (45 % проти середнього показника 29 % серед інших). Жителі південних і східних областей частіше дізнавалися про новини з місцевих Telegram-каналів (55 % порівняно з середнім значенням 33 % серед респондентів західних і центральних областей).
Найпопулярнішими соціальними мережами серед респондентів є Telegram (62 %), Facebook (53,5 %), Instagram (31 %), Tiktok (30 %). Близько 18 % опитаних повідомили, що взагалі не користуються соціальними мережами. Респонденти зазначили, що використовують соціальні мережі переважно для спілкування (67 %), перегляду стрічки новин інформаційних ресурсів (38 %) та стеження за подіями своїх знайомих (35 %).
Найцікавіші теми в Інтернеті для респондентів — війна з Росією, історичні події, культура, економіка і політика. Найменший інтерес до інформації про товари та послуги, ведення сільського господарства і життя знаменитостей (-35%).
Результати дослідження також показали, що 68 % опитаних переконані, що після закінчення війни Україна відновить свій довоєнний соціально-економічний потенціал. Більше третини респондентів готові долучитися до відбудови України як волонтери (19 %) чи фінансово (15 %). Баланс довіри, згідно з опитуванням, найвищий у журналістів-розслідувачів і президента.
Титульне ілюстративне фото: fauxels / Pexels. Графіки: ДІФ
Запрошуємо вас долучитися до Спільноти «Детектора медіа». Та разом працювати над тим, щоб ініціативи, які захищають демократичні цінності, ставали більш видимими.