Учні перших класів не розуміють в середньому 40% від почутого української мовою на уроках у школах. Водночас, школярів, які не можуть зрозуміти більше половини почутого, виявилося 65%, і майже третина дітей не розуміють понад 75% матеріалу під час навчання. Про це у Facebook повідомив Андрій Ковальов, засновник громадської організації «Спільномова», яка проводила дослідження у школах Києва.
Дослідники припускають, що така ситуація повʼязана також із невтішними результатами українських підлітків на PISA-2022. Зокрема, 41% школярів не опанували читання з розумінням на базовому рівні.
«Отже, в середньому діти в 1 класі не розуміють 40% від почутого від модератора, 65% (2/3) від всіх дітей не розуміють більше 50% почутого, 29% (майже 1/3) не розуміють більше 75% почутого. Ці результати показані на графіках – зверніть увагу на кореляцію між % активного словникового запасу та % розуміння почутого», – зазначив Ковальов.
Він зауважив, що розуміння почутого є однією з основних компетентностей для початкової школи, від цього залежить ефективність навчання вцілому.
Як показали попередні дослідження «Спільномови» у дитячих садках, 85% 5-річних дітей у Києві володіють українською на недостатньому рівні.
За словами Ковальова, всі більше закладів освіти ініціюють такі вимірювання у себе, бо тема мовного середовища є все більш важливою для батьків дітей при виборі навчального закладу.
З 1 вересня 2025 року уряд вирішив не фінансувати коштом освітньої субвенції зарплату вчителів у школах із кількістю учнів менш ніж 45 осіб, а з 1 вересня 2026 року – менш ніж 60 осіб. При цьому це рішення не стосується початкових шкіл, а діятиме тільки на рівні 5-11 класів.
Громада отримуватиме кошти на навчання всіх дітей, але не зможе витрачати їх на маленькі школи. Тобто на місцях вирішуватимуть: довозити учнів цих шкіл у найближчу більшу школу, або оплачувати працю вчителів малих шкіл із місцевих бюджетів.