«Сервіси пошуку роботи були придумані для офісних співробітників». Співзасновник Jooble про проблеми у працевлаштуванні «синіх комірців»
«Сервіси пошуку роботи були придумані для офісних співробітників». Співзасновник Jooble про проблеми у працевлаштуванні «синіх комірців»

«Сервіси пошуку роботи були придумані для офісних співробітників». Співзасновник Jooble про проблеми у працевлаштуванні «синіх комірців»

Поки на українському ІТ-ринку кількість вакансій зменшується, у сфері робітничих спеціальностей вона зростає, а ось кандидатів не вистачає. Проблема ускладнюється ще й тим, що, за словами співзасновника Jooble Романа Прокоф’єва, усі сервіси пошуку роботи історично створювались для офісних співробітників.

Останні роки Jooble активно працює над тим, щоб пришвидшити пошук роботи для так званих «синіх комірців» в Україні. Зокрема, для цього залучають машинне навчання.

Журналістці MC.today Роман Прокоф’єв розповів, чим працевлаштування у сфері робітничих спеціальностей відрізняється від пошуку роботи для «білих комірців», чому тут критично важлива швидкість та як машинне навчання в Jooble допомагає кандидатам знаходити вакансії.

Зміст

  • 1 Ринок найму у 2024 році в Україні та у світі
  • 2 Чим «сині комірці» відрізняються від інших сфер
  • 3 Як машинне навчання в Jooble вдосконалює сервіси пошуку
  • 4 Стартап-інкубатор Jooble: актуальні проєкти для робітничих спеціальностей
  • 5 Покращення ринку праці для «синіх комірців» – це еволюційний процес

Ринок найму у 2024 році в Україні та у світі

У порівнянні з 2022-2023 роком кількість вакансій в розвинутих західних економіках, як-от США, Німеччина, Британія, Франція, зменшилася. Це стосується усіх сфер: від IT-ринку до робітничих спеціальностей. Найбільше на це вплинули очікування, що покладалися на майбутнє. США, які є головним драйвером світової економіки, готувалися до рецесії і, хоча вона й не настала, компанії обережніше інвестували та запускали менше нових проєктів.

Також зараз дуже високі ставки всіх центробанків світу. Це значить, що гроші дорогі – так держава контролює інфляцію. А дорогі гроші впливають на інвестиції – поки ставки залишаються високими, очікувати, що ринок різко зміниться марно. Персонал – це завжди похідна від економіки.

Схожа на світову в Україні ситуація зі зменшенням кількості вакансій тільки на IT-ринку, на який, окрім повномасштабної війни, впливає неясність щодо бронювання людей і неможливість відряджень. Через ці фактори багато українських компаній релокуються до країн зі схожими цінами чи близьким з Україною часовим поясом.

А от серед робітничих спеціальностей в нас пропозиції більше, ніж готових працювати людей. Кількість вакансій з 2022 майже не змінилася, натомість багато хто виїхав.

По регіонах без сюрпризів – найбільше страждають Південь та Схід. Навіть, якщо там залишились мужні та відважні підприємці, знаходити людей їм дуже складно. Найкраще почуває себе Захід, куди мігрували багато ВПО та Київ, який як столиця залишається магнітом.

Чим «сині комірці» відрізняються від інших сфер

Історично усі світові та українські сервіси для пошуку роботи були придумані для «білих комірців» – офісних співробітників. Хоча таких спеціалістів менше, вони дорожчі. Тож «сині комірці», звичайно, могли користуватись тими самими ресурсами, але функцій безпосередньо для них ніхто не робив.

Офіс компанії Jooble
Офіс компанії Jooble

Найпростіший приклад: на кожному сервісі для реєстрації потребується електронна пошта. Але у багатьох сантехніків та водіїв її немає, як немає й резюме. Навіщо? Щоб розписати на дві сторінки, як ти 10 років клав плитку?

Це звучить як жарт, але найчастіший запит від роботодавця: «Дайте мені просто адекватних будівельників».

Здається, якщо ми створимо штучний інтелект, що розпізнаватиме по фотографії адекватних людей, це буде прорив.

Крім того, «синім комірцям» простіше перекваліфіковуватись: той, хто вміє тинькувати, після двох тижнів навчання може почати класти плитку чи піти працювати водієм таксі. Запит «водій» до речі один з найпопулярніших.

Наша ідея – зробити пошук роботи настільки ж простим, як замовлення їжі:

  • знайти вакансію;
  • податись;
  • зідзвонитись з роботодавцем;
  • зустрітися офлайн;
  • швидко вийти на роботу.

Чому важлива швидкість? У «білих комірців», як правило, є фінансова подушка на місяць-два для пошуку роботи. У «синіх комірців» такої розкоші немає. У них є запас грошей на три дні і їм треба дуже швидко знайти нову роботу.

Щоб реалізувати цю ідею ми:

  • вдосконалюємо пошук завдяки машинному навчанню;
  • автоматизуємо перевірки профілів пошукачів;
  • відстежуємо, що відбувається з заявками на вакансії, та інформуємо про це користувачів.

Як машинне навчання в Jooble вдосконалює сервіси пошуку

Машинне навчання ми використовуємо з 2013 року. Розглянемо, як воно працює, на прикладі популярного запиту – «робота вахтовим методом». Такі кандидати розглядають усі вакансії, що відповідають їхнім навичкам та вимогам по зарплатні, розташуванню тощо. Все це розуміє та враховує ML-модель. Також вона розуміє і які вакансії сподобаються кандидату – на основі аналізу його профілю та поведінки. Тобто один й той самий пошук для різних людей видасть різні вакансії у різному порядку.

Офіс компанії Jooble
Офіс компанії Jooble

Наші ML-моделі – це метрика, яка складається з того, чи знайшли ми вакансію, яка користувачу підходить, чи відкрив він її, чи подався. Тому вакансії роботодавців, які через якісь причини не цікаві людям, ми показуємо в останню чергу. Звичайно, це впливає на прибуток. Але наша місія допомагати людям знаходити роботу. Тобто ми надаємо послуги рекрутерам та компаніям, але наш головний клієнт – пошукач.

Ця місія сформувалась не одразу. Але десь у 2014 ми дійшли висновку, що для досягнення довгострокового успіху пошукач має бути головним. Бо кандидат – це та людина, яка приймає рішення, де вона буде працювати незалежно від стану ринку.

Через місію ми фільтруємо усі рішення компанії. До прикладу, коли у компанії були складні часи, один з продуктових менеджерів запропонував розмістити посеред результатів пошуку блок з рекламою. Він приносив би понад $200 тис. на місяць. Але ми спитали себе: «Чи це якось допоможе комусь знайти роботу?» Ні. Тож ми не стали цього робити.

Стартап-інкубатор Jooble: актуальні проєкти для робітничих спеціальностей

У 2022 році ми запустили стартап-інкубатор, де пропонуємо його учасникам не тільки фінансову допомогу, але й експертну. Таким чином ми підвищуємо їхні шанси на успіх. Тому при виборі, чи інвестувати в якийсь проєкт, ми дивимося не тільки на потенційний прибуток. До цього підходу ми прийшли, коли побачили, що найуспішніші проєкти, які вийшли за вісім місяців у беззбитковість, були дотичними до сфери роботи та працевлаштування, тобто ті, де ми могли поділитися своєю експертизою.

Офіс компанії Jooble
Офіс компанії Jooble

За увесь час існування нашого стартап-інкубатора ми проінвестували у 10 проєктів. З них чотири вже закрились – люди перейшли в інші команди. Середній цінник інвестицій – приблизно $250 тис. На 2024 інвестицій не плануємо, будемо планувати 2025 рік залежно від результатів проєктів, що працюють зараз. Це агрегація в інших сферах, Early Wage Access, програмування рішень для сфери працевлаштування, інструменти для підвищення ефективності рекрутерів.

Зазвичай ми обираємо команди, які ціляться на закордонні ринки, оскільки обсяг грошей, який є в Україні, неможливо порівняти з іншими ринками. Наприклад, в Америці є компанія, яка витрачає на рекламу вакансій більше, ніж всі роботодавці в Україні. Тобто у проєкту як мінімум має бути така модель, яку можна легко масштабувати.

В інших випадках ми орієнтуємось на те, яку користь проєкт принесе Україні. Наприклад, ми інвестували у сервіс, який реалізує концепцію Earned Wage Access – це нова для України бізнес-модель, яка вже працює в інших країнах та дуже актуальна для робітничих спеціальностей. Вона дозволяє отримувати гроші за відпрацьований час, скажімо, 10 днів, навіть якщо до зарплати ще кілька тижнів. Не треба брати кредити чи займи, ти просто надсилаєш запит роботодавцю і готово.

Це сервіс для покращення життя «синіх комірців». Він не пов’язаний з працевлаштуванням як таким, але дозволяє значно підвищити утримання людей в компанії. Є така річ, attrition – це метрика, яка показує, як часто в компанії звільняються та приходять нові люди. У сферах, де працюють «сині комірці» attrition може досягати 200%, тобто за один рік двічі повністю змінюється команда.

Покращення ринку праці для «синіх комірців» – це еволюційний процес

«Сині комірці» потребують не тільки рекрутингових сервісів, але і юридичних та фінансових. На жаль, велика частина цього ринку в Україні працює «в чорну», відповідно, людина незахищена. Щоб зарадити цьому, ми думаємо про розширення наших сервісів, але поки не знаємо, якими вони мають бути, щоб стати корисними.

Для зміни ситуації необхідна свідомість бізнесів, щоб створювались альтернативи, і свідомість пошукачів, які будуть обирати тільки цю альтернативу. Це еволюційний процес, який не вийде стимулювати через силу.

Так само й з заробітними платами. Сам портрет «синіх комірців» по світу дуже схожий, але в Україні значно більший розрив оплати праці.

Умовно, у США розробник отримує $120 тис. на рік, а сантехнік — $67 тис. Тобто різниця у два рази, в нас же – в десять.

Через це за кордоном більше поваги до цих професій і нестача фахівців. Щоб дочекатися сантехніка у Європі, інколи має пройти кілька тижнів. В Україні уявити таке неможливо.

Проте ситуація, хоч потроху, та змінюється. Але чи стануть колись будівельники новими айтівцями, особливо на фоні необхідності відбудови? Я думаю, що вірогідно після перемоги ми побачимо велику міграцію. Ми просто з цим ще не стикались: бо навпаки йде відтік і ніхто до нас не мігрує. А ось Європа та Штати тонуть у цій проблемі. Місцеві не хочуть йти на роботу з низькою зарплатою, а для мігрантів це великі гроші. Так само буде й в Україні, коли розпочнеться відбудова.

Авторка: журналістка MC.today Вікторія Пушкіна.

Джерело матеріала
loader