Шість питань до програми Ukraine Facility
Шість питань до програми Ukraine Facility

Шість питань до програми Ukraine Facility

Шість питань до програми Ukraine Facility

Довгострокове виділення коштів за програмою Ukraine Facility, яка передбачає отримання Україною 50 млрд євро макрофінансової допомоги Євросоюзу протягом 2024–2027 років, є свідченням стратегічної співпраці між ЄС і Україною. Але існуючі екзистенційні загрози державності України зумовлюють потребу детальніше розглянути механізм і особливості фінансування через механізм програми Ukraine Facility.

Так, фінансова підтримка цієї програми для України складається з трьох елементів (pillars).

Бюджетна підтримка (Pillar I) — 33 млрд євро у формі позик і 5,27 млрд євро у вигляді грантів до бюджету України. Позики надаються на 35 років, а початок виплат за основною сумою боргу — з 2034-го. З урахуванням закладеної в третій елемент субсидії, яка повністю покриватиме відсотки за кредитами, обслуговування цих позик не потребуватиме витрат із бюджету найближчими роками. З цієї суми до 9 млрд євро кредитів мають бути доступні вже у січні—червні 2024 року, до затвердження «Плану України», а далі кошти надаватимуть щоквартально залежно від виконання зобов’язань за цим планом. Додатково 20% грантів (тобто близько мільярда євро) зарезервовано на підтримку місцевих і регіональних потреб відновлення України.

Інвестиційна складова (Pillar II) — майже 7 млрд євро на підтримку інвестицій в Україну, в тому числі на забезпечення можливих виплат за гарантіями ЄС на суму 7,8 млрд євро. Ще 15% гарантій, або 1,17 млрд євро, зарезервовано на підтримку малих і середніх підприємств, у тому числі на гарантії за кредитами українських банків. Паралельно не менш як 20% гарантій, або 1,56 млрд євро, мають піти на «зелені» цілі (зміна клімату, біорізноманіття, довкілля).

Технічна допомога та субсидії на виплату відсотків за позиками, наданими Україні від ЄС (Pilllar III), — 4,76 млрд євро з бюджету ЄС на покриття відсотків за кредитами Україні на технічну допомогу та інші напрями підтримки нашої країни, також з цієї суми покриватимуть деякі адміністративні витрати на програму самого ЄС. Також у наступні чотири роки Україна не сплачуватиме відсотків за позиками, які отримувала раніше і отримуватиме зараз, що полегшить фіскальний тягар.

Зазначимо, що згідно з програмою Ukraine Facility сума коштів порівняно з попереднім роком знижується майже на 13% в умовах, коли військові дії, навпаки, посилюються, бюджет Росії на агресію проти України суттєво зростає (з 80 млрд дол. США 2023 року до 120 млрд 2024-го), а фінансова та військово-технічна допомога іншого стратегічного партнера — США затрималася на пів року.

Іншим несприятливим фактором, на наш погляд, є те, що частка грантових коштів і прямої бюджетної допомоги знижується, що також негативно впливає на боргову та бюджетну стійкість України, особливо у середньо- та довгостроковому періоді. Все це в цілому не тільки пригнічуватиме ділову активність і функціональність виконання загального бюджету України, а й суттєво впливатиме на фінансування безпеково-військових спроможностей, украй актуальних інфраструктурних потреб, дієвої допомоги фондам регіонального розвитку в Україні та гуманітарних програм. Особливо відчутним може бути зниження рівня фінансування найбільш постраждалих від війни регіонів.

Крім того, виділення лише одного мільярда євро на підтримку місцевих і регіональних потреб відновлення України в умовах масштабної війни, зруйнованої інфраструктури, пригніченого місцевого бізнесу, з урахуванням багатомільйонної кількості біженців — це взагалі наднизька сума при її розподілі на 20 неокупованих областей і плюс до них, якщо додати частково окуповані чи повністю окуповані. У цьому контексті уряд України мав би розробити деталізовану програму потреб регіонів і надати її партнерам ЄС.

До того ж усі програми євроінтеграції з іншими країнами Східної Європи і Балканського регіону завжди включали транскордонну співпрацю, впроваджувалося потужне фінансування таких фондів, які посилювали б співпрацю між країнами ЄС. У програмі Ukraine Facility, на жаль, не видно таких кроків, а Україна суттєво потребує як європейських ринків збуту, так і європейських технологій. У зв’язку з агресією Росії проти України наші високопосадовці могли б запропонувати країнам ЄС перевести за багатьма напрямками свої підприємства з Росії, Білорусі, недружніх країн Середньої та Південно-Східної Азії до нашої країни, особливо в її більш безпечні західні регіони.

Трансфер технологій, інновацій, патентів у виробничий і переробний сектори України, включення її в ланцюги доданої вартості транснаціональних компаній країн Євросоюзу суттєво наближатиме вітчизняну економіку до цих країн, перебудує місцевий бізнес і надасть системний інвестиційно-економічний імпульс для якісного розвитку при надскладних геополітичних і геоекономічних викликах. Очевидно, що програма макрофінансування таких заходів була б на користь Україні, а також сприяла б єдності та стійкості країн ЄС. Але для цього потрібні суттєве покращення верховенства права в Україні та принципова реформа правоохоронних і судових органів влади, наближення не по формі, а по суті українського законодавства до стандартів і норм ЄС. Допомога за програмою Ukraine Facility може опинитися під серйозною загрозою при формальному підході (псевдореформуванні) до принципових антикризових й інклюзивно-прозорих заходів, особливо в антикорупційній політиці, політиці прозорого державного, антимонопольного і антиолігархічного управління.

Хотілося б зауважити значне зниження демографічного потенціалу України після початку агресії 2022 року, що зумовлює запровадження оновленої політики повернення, підтримки молоді та сімей з дітьми, стимулювання їх до більшої народжуваності в Україні, особливо у спустошених війною регіонах. У цьому контексті програма Ukraine Facility потребує більш довгострокового й масштабного фінансування щодо підтримки соціальної сфери та інфраструктурної перебудови, але як на державному рівні, так і на рівні програми Ukraine Facility не зафіксовано цих пріоритетів (умов списання при певних досягненнях чи критичних викликах, в яких живе українське суспільство).

Навпаки, боргова, а не грантова система допомоги Україні навіть при «наднизьких відсотках» стратегічно формує зашморг для інфраструктурних і бюджетних соціальних витрат (у тому числі й при дітонародженні), що унеможливить їхню успішну реалізацію протягом наступних 10–15 років.

Підсумовуючи, зазначимо, що програма Ukraine Facility відіграє ключову роль у стійкості соціально-економічного середовища України під час активної війни. Але при цьому запущена програма допомоги має низку обмежень і недоробок, які необхідно виправляти, якщо мета — сталий довгостроковий розвиток нашої держави. На наш погляд, обґрунтовану рішучу активність у трансформації та вдосконаленні програми Ukraine Facility перед європейськими партнерами має проявляти уряд України, продемонструвавши свою професійність, порядність і стратегічне бачення моделі вітчизняної економіки, що інтегрована в ЄС.

Джерело матеріала
loader
loader