Турецькі розробники стверджують, що їхня машина має два двигуни й, відповідно, більшу дальність польоту ніж у F-35. Однак за словами експертів, — це не очевидна перевага.
У 2028 році Туреччина повинна мати на озброєнні 20 винищувачів 5-го покоління KAAN, створених у рамках програми TF-X. Передбачається, що ці літаки будуть кращими за F-35, враховуючи технічні характеристики двох літаків. Про те, чому такого висновку дійшли деякі фахівці, розповіли оглядачі Defence 24.
Представник Turkish Aerospace Industries Темель Котіл, зокрема, стверджує, що турецькі KAAN кращі за американських колег за рахунок того, що в них буде два двигуни замість одного і вище корисне навантаження — до 10 тонн.
"F-35 несе шість тонн озброєння, а цей — 10 тонн. У нього два двигуни порівняно з однодвигунним F-35. Два двигуни означають більше енергії й більш далекобійні радари", — сказав Котіл.
Технічні та фінансові аспекти
Однак автори публікації поправили Котила, уточнивши, що F-35 несе не шість, а вісім тонн корисного навантаження. А щодо кількості двигунів, то, звісно ж, KAAN потенційно може мати більшу дальність польоту, але вартість винищувача з двома двигунами при цьому набагато вища.
"Схоже, що турки обрали дводвигунну схему не для того, щоб створити потужний літак, а через те, що вони не мають доступу до таких передових технологій, щоб створити однодвигунну машину з бажаними характеристиками", — зазначили оглядачі.
Точніше, сьогодні найпотужнішим військовим реактивним двигуном є Pratt & Whitney F135-PW-100, встановлений на F-35A, який має тягу 191 кН з форсажем. Але програми TF-X, в рамках якої створювали KAAN, зазнала значних змін, тому вийшла не зовсім та машина, яка передбачалася спочатку.
Причина в тому, підкреслюють аналітики, що Анкару виключили з програми F-35, унаслідок чого їй знадобилося більш самостійне, всеосяжне рішення. Іншими словами, потрібен був літак, який буде багатоцільовим, а не спеціалізуватися тільки на завоюванні переваги в повітрі.
Висновки
Таким чином TF-X є амбітним і перспективним проєктом для Туреччини, однак його успішність залежатиме від безлічі чинників, включно з розробкою власних двигунів, міжнародним співробітництвом і фінансовою підтримкою. Що ж стосується порівнянь з F-35, то поточний стан винищувача KAAN, який вже пройшов наземні випробування і здійснює польоти, вселяє оптимізм, проте фінансові та ринкові виклики залишаються значними.