Що буде з цiнами на пальне? 4 ключових питання щодо підвищення акцизів
Що буде з цiнами на пальне? 4 ключових питання щодо підвищення акцизів

Що буде з цiнами на пальне? 4 ключових питання щодо підвищення акцизів

Щодня по 5–6 ефірів та стільки ж телефонних коментарів стосовно підвищення акцизів. Питання майже однакові, отже просумую ключові.

1. Уряд каже, що підвищує акцизи на пальне задля імплементації європейських рекомендацій. Чи на часі зараз їхнє виконання?

Уряд підвищує акцизи, щоб закрити дірку в держбюджеті для фінансування оборони. Але є питання, на які параметри орієнтуватись? Синхронізація з європейськими ставками розглядалась давно, понад рік точно. Зараз проєкт став у нагоді.

Абсолютно правильне зауваження стосовно того, що ці рекомендації не обов’язкові. Навіть такі члени ЄС як Польща й Угорщина не досягли мінімальних ставок, але рухаються до них. Так само будемо рухатись й ми, потихеньку. Зараз уряд орієнтується на 2028 рік, але ніхто нас не жене, треба дивитись на стан економіки, платоспроможність населення тощо. Тому я не виключаю, що згодом процес підвищення акцизів можуть загальмувати або поставити на паузу. Але на сьогодні потреба в грошах очевидна усім.

2. В мережі несеться про 75–80 грн/л, що буде з цінами?

От цього точно не буде, гарантую. Думаю, що й навіть 60 грн/л не буде. Ціни на нафту падають, в травні почалось зниження й на колонках. Дизель вже втратив понад 2 грн за місяць, на деяких АЗС вже нижче 50 грн/л. Сподіваюсь, днями зрушить з місяця й бензин.

Акциз на бензин підвищується з 1 липня на 1,5 грн/л, на дизель — до 2 грн/л. Це розмір буденних ринкових коливань, на які зазвичай ніхто не звертає уваги. У березні–квітні пальне здорожчало на 5 грн/л і це майже нікого не хвилювало. Але масована медійна кампанія влаштувала справжню бурю у склянці.

3. Чи здорожчають харчі?

Це теза останньої хвилі згаданої PR-кампанії, яка котиться по "тєлєгам" й сайтам цього тижня. Рахуємо: за ціни 55 грн/л та витратами 10 л на сотню вартість кілометру складе 5,5 грн/л. Якщо навіть пальне подорожчає на 2 грн/л, буде 5,7 грн/км. Не знаю, на що може вплинути 20 коп./л. Та й як я вже казав, взагалі не факт, що ті 20 копійок намалюються. Ну а те, що наша традиція валити все на бензин буде використовуватись для спекуляцій по широкий лінійці товарів, я навіть не сумніваюсь.

4. Скраплений газ помре, бо акциз на нього різко збільшується?

Автогаз помре, якщо його ціна буде 80% від ціни на бензин. Наразі вона складає 48%, буде 55%. До 2014 року така пропорція була нормою і водночас газ стрімко зростав в обсягах. Нічого з ним не відбулося й 2022 року, коли уряд зрівняв усі акцизи, а точніше — обнулив. Ціна стабільно була 50% від бензину. Отже, їздити на газу буде вигідно, хоча й не так, як раніше. Економили 25 грн на літрі, тепер буде 20, погодьтесь, непогано.

Не бачу трагедії і з комунальним газом. Ми купуємо матусі на дачу 50-літровий балон, якого вистачає місяців на шість (це з варенням, консервацією, борщами тощо). Після підняття акцизу доведеться платити на 45 грн на місяць більше. Нехай хтось споживає у 2–3 рази більше, 100–140 грн/міс. — це трагедія? Тому казки про кінець світу через підняття акцизу на LPG – чиста маніпуляція (як і та, що нижче).

Джерело

Автор висловлює особисту думку, яка може не збігатися з позицією редакції. Відповідальність за опубліковані дані в рубриці "Думки" несе автор.

Теги за темою
Економіка ціни
Джерело матеріала
loader
loader