Для Пекіна будівництво кораблів такого класу є демонстрацією світові своєї військової доктрини, адже ще 2021 року Китай поставив за мету стати великою морською державою.
Китай на глобальному рівні просуває військовий стратегічний наратив, створюючи великий флот і насамперед авіаносці, що могли б конкурувати з американським аналогами. Серед них авіаносець НВАК з передовими можливостями Fujian, за допомогою якого китайці не лише продемонстрували здатність створювати кораблі такого класу, а й заявили про свою військову доктрину. Про це йдеться в матеріалі американського видання Defense One.
Оглядачі пишуть, що невеликий, але зростаючий авіаносний флот Китаю, безумовно, додасть важливі оперативні можливості в будь-який майбутній конфлікт. Китайські державні ЗМІ повідомляли про восьмиденне плавання Fujian з типовою помпою і гордістю.
Річ у тім, що 80 000-тонний авіаносець з електромагнітними катапультами був повністю розроблений у Китаї. Деякі китайські експерти називають авіаносець типу 003 Fujian "найпередовішим у світі авіаносцем зі звичайним двигуном". Адже перші два авіаносці НВАК, 60 000-тонні Liaoning і Shandong, були засновані на колишніх радянських проєктах, що використовують трампліни для запуску літаків.
Значення авіаносців для КНР
Для Китаю авіаносці — це не тільки засоби проєкції сили, а й важливі елементи в концепції "інформатизованої війни", яка робить акцент на інтеграції різних видів озброєнь і платформ у єдину систему. Вони відіграють центральну роль як командні пункти, здатні керувати багатодоменними операціями.
Також програма будівництва авіаносців є частиною ширшої стратегії Китаю щодо досягнення статусу "збройних сил світового класу" до 2049 року. Так перше плавання Fujian збіглося зі святкуванням 75-річчя ВМС НВАК, підкреслюючи символічне значення цієї події.
Важливо Китай грає м'язами: як новітній авіаносець "Фуцзянь" кидає виклик СШАОднак китайський корабель все ще очікує офіційного введення в експлуатацію, а його перше плавання відбулося через два повних роки після спуску на воду в червні 2022 року. На думку експертів, ймовірно, йому буде потрібно ще багато ходових випробувань, перш ніж він офіційно увійде до складу ВМС НВАК, найімовірніше, через рік або більше.
Таким чином Китай прагне стати великою морською державою, про що ще 2012 року заявив голова Комуністичної партії Китаю, що йде, і президент Ху Цзіньтао.
"Корабель Fujian — це останнє втілення цього бачення в життя, як з погляду його оперативних можливостей, так і більшою мірою з погляду власних уявлень Пекіна про зростаючу військову міць Китаю", — підсумували оглядачі.
Раніше Фокус переклав статтю Пітера Сучіу про те, чому китайські авіаносці — це велика проблема. За словами автора матеріалу, Пекін поставив за мету мати шість діючих авіаносців до 2033 року, що дасть йому другий за величиною флот відкритого моря після США.