Оригінал публікації на сайті «Лабораторія цифрової безпеки» за посиланням
Її інструменти, як-от відкрита пропаганда війни та мова ворожнечі, більш витончені операції впливу, використання митців як м’якої сили, здатні завдавати шкоди у реальному житті. Зокрема, помірна реакція на такі форми дезінформації стала одним з чинників як повномасштабного вторгнення Росії, так і нерозуміння чи небажання розуміти природу її дій у 2014-2022 роках.
Втім, ще з 2014 року у Європі знаходилися самотні сміливці, які активніше реагували на (переважно російську) дезінформацію та шукали шляхи протидіяти їй не лише шляхом довгострокової політики посилення медіаграмотності чи створення більшої кількості якісного контенту, а й у регуляторній сфері. Попри критику аналогічних українських кроків, низка медійних регуляторів обмежувала доступ до російського мовлення — і ці рішення визнавалися правомірними на рівні Європейського Союзу. Також вже тоді накладалися перші санкції на осіб, що докладалися до поширення дезінформації про російсько-українську війну. Обидві практики стали звичними після 24 лютого 2022 року, цим самим додатково легітимізувавши українські кроки з обмеження російських наративів у своєму інформаційному просторі від моменту незаконної анексії Криму.
Нове дослідження Лабораторії цифрової безпеки є продовженням попередньої роботи щодо аналізу регулювання дезінформації у світі крізь лінзу міжнародного права та стандартів захисту свободи вираження поглядів. У нашому попередньому звіті, випущеному незадовго до повномасштабного вторгнення, ми аналізували криміналізацію поширення дезінформації та блокування ресурсів, на яких вона розміщувалася, фокусуючись на онлайн-вимірі. Наш новий звіт концентрується на аналізі ролі медійних регуляторів, а також санкціях як політико-правовому інструменті, що все частіше використовується для протидії дезінформації.
У звіті, який підготували експерти Максим Дворовий та Аліна Правдиченко, ви можете ознайомитися з:
- останніми тенденціями щодо регулювання дезінформації в рамках міжнародного права та нещодавніх рішень Європейського суду з прав людини;
- практикою медійних регуляторів країн Європи щодо протидії поширенню неправдивої інформації, починаючи з 2014 року;
- стандартами та практикою застосування санкцій проти медіа та окремих поширювачів дезінформації після 24 лютого 2022 року.
Повний текст дослідження доступний за цим посиланням.
Електронна адреса для коментарів та запитань: m.dvorovyi@dslua.org.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.