Про перебіг і структуру фестивалю читайте тут, тут, тут, тут і тут.
Після початку повномасштабного вторгнення через постійну небезпеку обстрілів ОМКФ вимушено перетворився на мандрівний фестиваль. Торік він проходив у Чернівцях. Цьогоріч відбувається в Києві. На насиченості програми це не позначилося. Поза конкурсом маємо добірку фільмів-призерів Канн і Берлінале, в Європейській конкурсній програмі – роботи режисерів Старого Світу від Грузії та Норвегії до Іспанії та Швейцарії, а в Національному конкурсі заплановані прем’єри 10 повнометражних українських картин. Сеанси проходять в Будинку кінематографістів та в кінотеатрі “Оскар”.
Дві контрастно несхожих історії були показані на ОМКФ у вівторок у Національній конкурсній програмі: чорно-білий документальний “Гляделов” (реж. Ксенія Кравцова) і кольорова камерна “Яса” (реж. Сергій Маслобойщиков).
Олександр Глядєлов - український класик соціальної чорно-білої фотографії. З 1997-го і донині активно співпрацює з організацією "Лікарі без кордонів". Фотографії Глядєлова регулярно використовують такі організації, як Human Rights Watch, UNAIDS, UNICEF. Глядєлов так само знімав гарячі точки і військові конфлікти в Придністров'ї та Чечні. Російсько-українську війну він документує з 2014 року. Двічі поранений.
Кадр з фільму “Гляделов”
У фільмі Ксенія Кравцова дає слово не тільки головному герою, а й людям, зображеним на його знімках: колишньому безпритульному, одеському "священикові босяків" - отцю Олександру Чумакову, військовим, які пережили Іловайський котел. Ксенія відстежує Глядєлова за роботою, знімаючи руїни в Бучі та Бородянці, у спілкуванні з друзями, на відкритті своєї виставки, показує і його знімки. Результатом стає не тільки портрет одного з найкращих фотографів Східної Європи, а й хроніка поточного історичного моменту.
Дія “Яси” розгортається в 2015 році. Ганну (Алла Сергійко) і Дарку (Христина Федорак) об'єднують спогади про Даню, що загинув у 2014 році на Майдані. Ганна – матір героя, Дарка - подруга. Перша рятує життя другій, вивозить її, важко поранену, з поля бою в зоні АТО. Однак відмінність між ними не тільки у віці. Ганна зробила суперечливу кар’єру: починала як активістка Помаранчевого Майдану в 2004-му, а згодом піднялася до державної службовиці високого рівня. Жінки намагаються налагодити стосунки, але в процесі з'ясовують, що Ганна була пов'язана з корупцією, яка призвела до мафіозного реваншу в Україні за часів Януковича, а згодом – до Революції Гідності. Тож героїня Сергійко невідворотно усвідомлює причинно-наслідковий зв’язок між своїми вчинками і смертю Дані.
Кадр з фільму “Яса”
Ще один український фільм, прем’єра якого закривала цей день, мав надзвичайно дражливу тему. “Zinema” (реж. Корній Грицюк, Україна-Люксембург) - повнометражне документальне дослідження пропаганди, ксенофобії та шовінізму в російському кінематографі від 1990-х і до сьогодні. Корній провів колосальну роботу, передивився десятки годин екранного шлаку, відстеживши, між іншим, російську кіноеволюцію образів українців та українок від потішних салоїдів до кровожерливих бандерівців. Багато в чому фільм носить просвітницький характер і помітно зорієнтований на західного глядача, що безумовно важливо. А ще стає особливо очевидним, що вся та людиноненависницька й брехлива продукція розрахована на російського внутрішнього споживача і що її автори мають нести кримінальну відповідальність як розпалювачі війни.
Кадр з фільму “Zinema”
Фото надані ОМКФ
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.