У компанії "Яковлєв" заявили, що їхні фахівці мають 60-річний досвід у розробці та забезпеченні експлуатації літаків такого типу. Однак для реалізації цих планів необхідно вирішити низку складних технічних завдань.
Російська авіабудівна компанія "Яковлєв", що входить до складу Об'єднаної авіабудівної корпорації "Ростех", 27 липня оголосила про відновлення розробки літаків вертикального зльоту і посадки (VTOL). За словами заступника генерального директора ОАК з цивільної авіації, генерального директора ПАТ "Яковлєв" Андрія Богинського, компанія готова розпочати цей проєкт за запитом Міністерства оборони. Про це повідомила пресслужба "Ростех".
"Російська компанія за останні 60 років накопичила багатий досвід і розширила свої компетенції в розробці та забезпеченні експлуатації літаків такого типу та готова у стислі терміни втілити їх у життя", — ідеться в пресрелізі.
Історичний контекст і досвід
Розроблення літаків VTOL у Росії почалося 60 років тому. 27 липня 1964 року льотчик-випробувач В.Г. Мухін здійснив перший політ на літаку Як-36, розробленому в ОКБ А.С. Яковлєва. Цей дослідний зразок став основою для подальших розробок, таких як Як-38 і Як-141, які зробили значний внесок у розвиток радянської та російської авіації.
Як зазначили оглядачі Army Recognition, саме Як-141 став вершиною розробок конструкторського бюро. Винищувач був розроблений Радянським Союзом для авіаносців ВМФ СРСР класу "Київ". Машина вважалася багатоцільовим палубним надзвуковим винищувачем, покликаним конкурувати з такими літаками, як британський "Харрієр". Як-141 міг розвивати швидкість до 1,7 Маха і мав тримоторну конфігурацію: основний турбовентиляторний двигун РД-41 з форсажною камерою і два підйомні двигуни РД-38, що давало змогу плавно переходити між вертикальним і горизонтальним польотом.
Винищувач також був оснащений багатоцільовим радаром стеження, що підвищило його можливості в повітряному бою, дозволяючи одночасно вражати кілька цілей. Озброєння літака включало ракети класу "повітря-повітря", керовані бомби і гармату, що робило його придатним для різних бойових завдань, від завоювання переваги в повітрі до атаки наземних цілей.
Сучасні плани та технології
Андрій Богінський підкреслив, що "Яковлєв" зберіг і розширив свій багатий досвід у розробці VTOL-апаратів, що дає змогу оперативно впроваджувати нові розробки. Останніми роками компанія зосередилася на створенні сучасних авіаційних технологій і готова повернутися до створення літаків VTOL, якщо буде поставлено таке завдання Міністерством оборони.
Однак російська експертна спільнота вважає, що літаки VTOL можуть бути вкрай важливими не тільки для ВМФ, а й для Повітряно-космічних сил, особливо в умовах, коли аеродроми базування піддаються загрозі масованих ракетних ударів. Такі літаки можна використовувати на різних кораблях і в наземному варіанті на невеликих майданчиках без злітно-посадкових смуг.
Водночас створення сучасної машини з можливістю вертикального зльоту і посадки вимагає вирішення серйозних завдань, включно з розробкою спеціалізованого планера і крила, потужного і надійного двигуна, а також авіоніки нового покоління. У цьому контексті доцільність створення VTOL-літака для російських ПКС вимагає ретельного вивчення, особливо з огляду на стрімкий розвиток безпілотної авіації.
Нагадаємо, китайські фахівці модернізували російський літак Су-27, оснастивши машини сучаснішою авіонікою, радаром з активними електронно-скануючими решітками, а також сучасними ракетами, зокрема PL-12 і PL-15. У підсумку китайський винищувач вийшов кращим за російський аналог, стверджують інженери КНР.