Українські мобільні оператори "Київстар", Vodafone та lifecell заявили, що забезпечити повну автономність зв'язку та інтернету під час блекаутів вкрай складно. Адже, щоб виконувати нові вимоги, "потрібно задіяти потужність, по суті, одного енергоблоку АЕС".
Про це йдеться у спільній заяві операторів. Зазначається: щоб обладнати акумуляторами та генераторами 100% базових станцій до 1 лютого 2025 року, як того вимагають нові правила, потрібно провести закупівлі відповідного обладнання, а також палива на понад 13 млрд грн.
При цьому, підкреслюється, для виконання вимог операторам потрібно безперебійне забезпечення електроенергією протягом часу, необхідного для повної зарядки акумуляторів. А для цього потрібні дозволи від обленерго на збільшення потужності.
Водночас, наголошується, для зарядки акумуляторів, які живитимуть базові станції протягом 10 годин, потребується близько 2,8 ГВтг електроенергії на добу. "Для цього потрібно задіяти потужність за суттю одного енергоблоку АЕС", – йдеться у заяві.
Крім того, розповіли у "Київстар", Vodafone та lifecell, щоб виконати висунуті вимоги, їм потрібно найняти додаткових людей. Адже поточної кількості персоналу для цих цілей не вистачає. "За приблизними підрахунками потрібно додатково найняти десятки тисяч працівників", – пояснили там.
Також, зазначається, існують інші проблеми, які ускладнюють виконання поставлених завдань у задані терміни. Зокрема, це:
- Будівельні та санітарні норми.
Вони забороняють встановлення генераторів та акумуляторів на дахах будівель, де розташована більшість базових станцій.
- Недостатня кількість акумуляторів та генераторів на ринку.
У зв'язку з цим, їх доведеться закуповувати за кордоном. Однак через ускладнену логістику часу на доставку піде більше звичайного.
- Тривала процедура оренди державного та комунального майна – щоб розширювати площу, необхідну для додаткових шаф із батареями.
"Розширення орендованої площі потребує участі в аукціонах на Prozorro і займає в середньому 6 місяців", – йдеться у заяві.
Крім того, констатували оператори, під час блекаутів навантаження базових станцій зростає в окремих місцях у 3-4 рази. Що впливає на швидкість та якість інтернету, а іноді і на його доступність – оскільки більш пріоритетним є голосовий зв'язок.
"Під час знеструмлень неможливо забезпечити показники якості, про які йдеться у розпорядженні", – резюмували вони.
Чого вимагають від "Київстару", Vodafone та lifecell
Раніше українських мобільних операторів зобов'язали забезпечувати 10 годин роботи мережі без світла. Раніше цей час складав 4 години.
Так, до 1 жовтня 2024 року не менше ніж 60% базових станцій операторів мають бути забезпечені автономним резервним живленням, яке б забезпечувало зазначений період автономної дії. А до кінця січня 2025 року його мають мати 100% базових станцій.
"Забезпечення безперебійного енергоживлення базових станцій мобільного зв’язку передбачено Планом першочергових заходів щодо стабілізації життєзабезпечення населення на територіях, де ведуться бойові дії", – повідомили у Мінреінтеграції.
Зі свого боку, в Держспецзв'язку повідомили, що до 1 грудня цього року, не менше 25% базових станцій у кожній області мають бути підключені до генераторів із запасом пально-мастильних матеріалів. Або обладнані змінним блоком акумуляторних батарей на перші 72 години.
Крім цього, з 1 вересня 2024 року всі об'єкти фізичної інфраструктури електронних комунікаційних мереж, що виконують функції міжнародних центрів комутації, міжміських телефонних станцій, транзитних станцій та національних точок обміну Інтернет-трафіком, мають бути підключені до стаціонарних або пересувних електрогенераторів із запасом палива. Або обладнані змінним блоком акумуляторних батарей на перші 72 години.
Як повідомляв OBOZ.UA, тим часом Vodafone почав впроваджувати новий код мережі – 75 (+380 75). Тобто номери оператора починатимуться також і з 075. Очікується, що можливість вибирати номер, який починатиметься на 075, з'явиться у абонентів до кінця 2024 року. Однак на номери, що вже діють, новація не вплине.
Лише перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та Viber. Не ведіться на фейки!