19 вересня на сервісі Netflix вийшов кримінальний трилер «Чудовиська: Історія Лайла й Еріка Менендесів», сюжет якого заснований на реальних подіях — убивствах братами Менендесами власних батьків, що були скоєні у серпні 1989 року. Формально проєкт «Чудовиська» тепер став антологією та є другим сезоном серіалу «Дамер», котрий отримав посередні відгуки критиків, проте сподобався глядачам. Чого слід очікувати від цієї історії — читайте в огляді нижче.
Плюси:
цікава історія, котра якісно інтригує і вводить в оману (і це вдвічі цінно, враховуючи загальновідому розв’язку); прекрасні акторські роботи від усіх без виключення ведучих виконавців шоу; сцена вбивства запам'ятається надовго;
Мінуси:
якісь дрібниці на кшталт трохи пластмасового гриму Хав'єра Бардема чи різко обірваної сюжетної лінії психолога — доктора Джерома Озіеля;
«Чудовиська: Історія Лайла й Еріка Менендесів» / Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story
Жанр біографічний кримінальний трилер
Шоуранери Раян Мерфі, Ієн Бреннан
У ролях Ніколас Чавес, Купер Кох, Хав’єр Бардем, Хлоя Севіньї, Нейтан Лейн, Ері Ґрейнор, Даллас Робертс, Леслі Ґроссман
Прем’єра Netflix
Рік випуску 2024
Сайт IMDb
Беверлі-Гіллз, кінець 80-х. Двоє молодих хлопців, брати Лайл та Ерік Менендеси, не дуже добре ладнають з батьками — заможним і вимогливим бізнесменом з твердим характером Хосе та депресивною домогосподаркою Кітті.
Оскільки стосунки між поколіннями всередині родини стають все гіршими та нестерпнішими, брати наважуються на жахливий вчинок. Вони купують два дробовики у найближчому магазині, де їм таки продають зброю, вертаються додому та розстрілюють беззахисних батька і матір в одній з кімнат розкішного будинку.
Трохи згодом Лайл зателефонує у поліцію та плаксивим голосом повідомить про вбивство. На початкових етапах підозра на парубків не падатиме, але пізніше необережна поведінка дасть приводи для їхнього затримання. Питання полягає у тому, чим керувалися брати Менендеси — самозахистом від тиранічного батька і байдужої матері чи банальною жагою успадкувати таткові багатства.
Рівно два роки тому на Netflix вийшов серіал «Дамер», котрий розповідав історію жорстокого душогуба на тлі байдужості та расизму поліціянтів. Шоу не мало успіху у критиків, зате відзначилося високих оцінок від глядачів, а виконавець головної ролі Еван Пітерс отримав «Золотий глобус» за свою роботу.
Вже з самого початку «Історія Лайла й Еріка Менендесів» різко контрастує з попередником: замість вбогої халупи дивного одинака тут розкішні апартаменти у Беверлі-Гіллз, а суцільно похмура, навмисне знебарвлена картинка була замінена на яскраві кадри залитих приємним сонечком каліфорнійських пальм.
Та й самі титульні чудовиська зовсім не справляють враження безжальних психопатів — це такі собі золоті зніжені хлопчики, котрі більше турбуються про власні зачіски, ніж виказують бажання чинити зло.
Старший, Лайл Менендес, щосили намагається косплеїти Тома Круза у «Коктейлі», хоча насправді має більше спільного з крузівським персонажем з «Грому у тропіках». На два роки молодший Ерік взагалі скидається на тендітну натуру з тонкою душевною організацією. Але чим справді добрий серіал, то це грою на контрастах та здібністю постійно викликати у глядача почуття оманливості.
Поряд з кліповою нарізкою під Ice Ice Baby про гедоністичні розваги братів, які вони собі влаштували одразу після смерті батьків, існує епізод, цілковито присвячений щемливій розповіді Еріка про сексуальні знущання татуся. Тут є лише єдина сцена, зафільмована одним кадром, без монтажу, де змінюється тільки крупність плану, коли камера поступово, дуже повільно, наближається до героя протягом усієї серії.
Творцям шоу вдалося чудово не те щоб маніпулювати глядачем, але вести його різними, суперечливими шляхами, щоб він ні за що на світі не здогадався, кому справді можна вірити, а кому — ні. Можливо, неспроста хлопці відважилися піти на такий страшний крок? Може, щось їх буквально змусило зробити це? Елемент ненадійного оповідача викручений на максимум, тож у спробах розібратися ви неодноразово вагатиметеся щодо свого остаточного ставлення до дійових осіб.
Фактично, ми стаємо повноцінними присяжними цієї справи, яким належить вислухати обидві сторони (обвинувачення й обвинувачених), зважити всі за і проти та зробити власні висновки. І це добре — так глядач буде максимально залучений в оповідання, при цьому від позамежної тягучості «Дамера» тут не лишилося і сліду.
Усі ці психологічні метання, публічна поведінка, інтимні сцени, монологи, жорстокість і сльози в одному флаконі, — потребувало відповідних акторських навичок, навіть більш складних, ніж були у Евана Пітерса. Так, він блискуче впорався з роллю наданого самому собі психопата, однак Ніколас Чавес та Купер Кох видали як мінімум не менш потужні перформанси.
На здійснення злочину братів Менендесів надихнула телестрічка «Клуб молодих мільйонерів», а щоб забезпечити собі алібі, вони намагалися потрапити на відповідний сеанс «Бетмена» Тіма Бертона. Газета Los Angeles Times навіть повідомляла, що поліція буцімто планувала поставити кілька питань Сильвестру Сталлоне, адже Хосе Менендес був власником кінокомпанії Live Entertainment, що входила до складу Carolco Pictures, з-під крила якої вийшов «Рембо». На певному етапі у сюжеті епізодично миготітиме відомий фігурант іншої гучної справи про подвійне вбивство О. Джей Сімпсон. Флешбеком пронесеться удушення Домінік Данн — акторки з класики жахів «Полтергейста». Згадають у залі суду і про культовий ситком «Друзі».
Це все до того, що судова справа над Менендесами мала широкий суспільний резонанс, і символічно, що у підсумку ці події самі перетворилися на частину попкультури, про що свідчать численні присвячені їй документальні та художні фільми, серіали.
На сьогодні вже відомо про плани Раяна Мерфі зайнятися третім сезоном, котрий розповість про маніяка, некрофіла і викрадача тіл Еда Ґейна, роль якого має виконати Чарлі Ганнем. Саме діяннями цього персонажа частково був натхненний образ Шкіряного обличчя — головного антагоніста культового слешера «Техаська різанина бензопилою». Власне, з урахуванням того, скільки тих маніяків орудували на теренах США за увесь час, ця платівка може грати вічно.
Висновок:
«Історія Лайла й Еріка Менендесів» вартує уваги поза контекстом того, чи сподобався або не сподобався вам перший сезон вбивчої антології. І навіть якщо ви добре знайомі з усіма деталями цієї моторошної справи, краще не проходити повз.