Звісно, найпомітніші імпрези — одразу два кінофестивалі — Восьмий київський тиждень критики (17—13 жовтня) та 53-тя «Молодість» (26 жовтня — 3 листопада). Під час Тижня критики пройдуть українські прем’єри фільмів-лауреатів найбільших світових кінофорумів (зокрема Канн і Венеції), а також буде вручена Національна премія кінокритиків «Кіноколо». Що ж до «Молодості», то найстаріший в Україні міжнародний кінофестиваль після експериментів із часом проведення повернувся до класичного місця в календарі — кінець жовтня — початок листопада, і, мало того, на свою багаторічну локацію — в Київський будинок кінематографістів. Програму фестивалю складуть міжнародний конкурс, конкурс дитячого й підліткового кіно Teen Screen і конкурс дебютних повнометражних документальних фільмів, а також національний конкурс українських коротких метрів і численні позаконкурсні покази.
Що ж до кінотеатрального прокату, то чи не найважливіша подія в ньому — прем’єра відреставрованої версії фільму Сергія Параджанова «Колір граната». Ця поетична кінопритча про вірменського поета Саят-Нова, знята у 1968 році на кіностудії «Вірменфільм», розбита на кілька новел, у кожній із яких життя героя показано з іншого боку. Радянська цензура порізала та перемонтувала фільм, але навіть у такому вигляді він став класикою. У 2014 році фільм було відреставровано та перемонтовано, щоб максимально наблизити до оригінального бачення режисера. Реставрація виконана Кінофондом Мартіна Скорсезе спільно з Cineteca di Bologna. Власне, саме цю версію ми нарешті побачимо на великому екрані.
«Колір граната»
З воєнної документалістики матимемо на екранах «Підйомну силу» (реж. Олександр Стратієнко) — перший повнометражний фільм від української авіаційної команди Aerotim про роботу «крил» піхоти — армійської авіації України. Герої фільму — пілоти, історії яких будуть розказані вперше, зокрема про критично гострі моменти перших днів війни та ризиковані операції з заходом у тил ворога на гелікоптерах. Захопливі повітряні зйомки поєднані з ексклюзивними інтерв’ю героїв стрічки.
«Підйомна сила»
Дія драми «БожеВільні» (реж. Денис Тарасов) розгортається в СРСР у задушливих 1970-х роках. Андрій Довженко — молода, творча, волелюбна людина. За любов до західної рок-музики він отримує тавро «антирадянський елемент» і потрапляє в лещата жорстокої системи. Виявляється, більшість обвинувачених за такою статтею відправляються не до в’язниці, а до психіатричних лікарень спеціального типу, отримуючи як вирок вигаданий функціонерами КДБ діагноз «млявоплинна шизофренія»: каральна психіатрія у всій красі. Перед Андрієм постає вибір, типовий для всіх неординарних особистостей у СРСР — співпрацювати з КДБ і повернутися до сім’ї чи боротися до кінця.
«БожеВільні»
З огляду на геополітичну ситуацію, серед закордонних прем’єр нашим глядачам безумовно буде цікавою біографічна драма «Учень. Історія Трампа» (Канада — Данія — Ірландія, реж. Алі Аббасі). Діється в Нью-Йорку в 1970—80-х рр. Тоді ще нікому не відомий Дональд — амбітний син забудовника, «короля нетрів» Френка Трампа, наймає адвоката Роя Кона. Молодий Трамп хоче не тільки врятувати імперію батька, а й побудувати власну. І містер Кон вчить свого учня принципів політичного життя, яким Дональд з упертістю, вартою кращого застосування, слідує і до сьогоднішнього дня: атакуй, нічого не визнавай і перемагай за будь-яку ціну. Трамп уже образився на фільм і грозить його авторам усіма карами.
«Учень. Історія Трампа»
Звісно, всі, кому сподобався нині вже культовий «Джокер» (США, 2019), неодмінно підуть на продовження «Джокер: Божевілля на двох», так само зняте Тоддом Філліпсом. Колишнього коміка Артура Флека, а нині небезпечного злочинця Джокера знову грає Хоакін Фенікс. Артур запроторений до лікарні Аркхем, де очікує на суд через злочини, скоєні ним в образі Джокера. Однак у нього з’являється спільниця, його справжнє кохання — Гарлі Квінн у виконанні Леді Гаги. Цього разу Філліпс поєднує кримінальну драму з мюзиклом: присутність Гаги має зробити цю комбінацію природною.
«Джокер: Божевілля на двох»
Ну, а шанувальникам екстремальних видовищ вкрай рекомендую сходити на «Субстанцію» (США — Великобританія — Франція, реж. Коралі Фаржа). Головна героїня на ім’я Елізабет Спаркл (Демі Мур) — колишня суперзірка та володарка премії «Оскар» — веде популярне фітнес-шоу, аж допоки продюсер не вирішує, що 50-річній ведучій прийшов час для виходу на пенсію. І тоді в житті Елізабет з’являється «Субстанція» — загадковий препарат для реплікації клітин, що тимчасово створює молодшу, кращу версію пацієнтки.
«Субстанція»
Так народжується прекрасна юна Сью (Маргарет Кволлі). Але наслідки існування двох жінок з однією свідомістю є дуже непередбачуваними. Фаржа називає одним зі своїх прикладів для наслідування Девіда Кроненберга — і видно, що вона багато чого в нього навчилася. У фільмі вистачає страшних, кривавих і фізіологічно відразливих сцен — так, як і годиться для боді-горору (жанр моторошних трансформацій тіла). Зал не раз здригається як від жаху, так і від захоплення і навіть сміху.
Колаж: Микола Шиманський, «Детектор медіа»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.