Чехи передивились підхід до володіння електрокаром, спробувавши виправити його головні недоліки. Elroq задуманий максимально дружнім в експлуатації та за ціною: за рівноцінністю прайсів батарейна альтернатива Karoq просторіша, комфортніша, більш оснащена і має дорожчий вигляд.
«Перша з основних причин — мене не цікавлять електрокари, перехід на які лобіює влада, — любить пояснювати причину закриття Top Gear Джеремі Кларксон, — Це просто така сама побутова техніка, як пралки та мікрохвильовки. На них не можна зробити огляд, ними неможливо насолодитися». На мою думку, пророк з Кларксона приблизно такий самий, як і з Гретти Тунберг, а електромобілі можуть бути і цікавими, і наближеними до гаджетів.
Що ж, дійсно, запрошуючи мене на презентацію Elroq, співробітники Skoda просили зробити саме гаджет-огляд. Але гаджетовості в Skoda Elroq не більше ніж електромобільності в плагін гібриді. Тільки от, можливо, це саме той ключик до сердець автомобілістів, який змусить їх відкрити двері у світ батарейних автівок. Якщо не через повагу до екології, то через любов до бренду.
Інтерес до Elroq чехи підігрівали, як ніколи довго: навмисні й не дуже зливи скетчів, анонси, тизери, шпигунські та камуфляжні фото. Іноді навіть президентські компанії проходять без цих багатоходовок.
Відвідай Кларксон минулого квітня «шкодівський» Annual press conference, де чехи презентували своє найближче майбутнє, може і не був би настільки категоричним. Тому що загальний перехід на електрички якщо не скасовується, то явно відкладається. З боку здавалося, що все, як завжди: усім слід осліпнути від прожектів і завмерти від масштабів. Чітко розпланований timeline з планом експансії на нові ринки та в нові сегменти, дата потрапляння в європейський TOП 5, терміни дебюту новинок і ребілдів вже наявних моделей. Ось тільки головний анонс — дата повної відмови від двигунів внутрішнього згоряння — так і не прозвучала. Ба більше, саме чехам довірено подальший розвиток гами бензинових двигунів EA211, які є ключовими для всієї Volkswagen Group.
Чи не основна увага під час презентації приділялася підвищенню швидкості підзарядки, яка має вивести клієнтський досвід на новий рівень. Підживлювати Elroq можна, як від Wallbox-станцій змінного струму (11 кВт), так і від швидкісних терміналів. Молодші версії можуть перетравити 145 кВт-165 кВт, а старші — до 175 кВт. Тобто в ідеальному світі зарядити батарею з 10 до 80% можна за 25-28 хвилин. Але це за пресрелізом.Ось такі думки крутяться в моїй голові під час прогулянки палубою корабля, який пливе чорними водами величної Влтави. Але милуватися в західних променях сонця Златою Прагою не виходить. Адже посеред палуби, під шовковою накидкою, стоїть герой вечора, нерухомий як пам’ятник і анонімний як Бенксі. Зрозуміло, що навіть зворотний відлік світлофора інтригує більше, ніж тричі злита зовнішність «ельрока».
Зміст
- 1 Дуже продажний ринок
- 2 «Тіні забутих предків»
- 3 Головне всередині
- 4 Залишаємо подовжувач дома
- 5 Технічні характеристики Skoda Elroq
- 6 Ціна питання
Дуже продажний ринок
Справа величині ставки, яку роблять на Elroq. Він має стати саме популярним, масовим, таким собі народним електромобілем. Яким, на жаль, так і не став Enyaq — перший BEV марки, що з’явився ще у 2020 році. Новинка націлена на найконкурентніший в Європі клас крос-компактів, де зараз змагається позбавлений батарейної версії Karoq.
Судячи з цифр, Elroq лише трохи габаритніший, але наживо він і виглядає, і відчувається більшим. Особливо в салоні. Завдяки більшій базі на 12,7 см, сидіти і спереду, і особливо позаду, помітно просторіше. І комфортніше, завдяки дефлекторам вентиляції та окремій кліматичній зоні. Є тут і з’ємний органайзер, як в інших моделях Skoda, і виходи Type-C для зарядки гаджетів, і кишені для дрібниць.
Таблиця порівняння розмірів
Модель | Škoda Elroq | Škoda Karoq | Škoda Enyaq | Volvo EX30 | Smart One | Nissan Ariya | VW ID.4 | Renault Mégane E-Tech |
База, мм | 2765 | 2638 | 2765 | 2650 | 2750 | 2775 | 2765 | 2685 |
Довжина, мм | 4488 | 4390 | 4648 | 4234 | 4270 | 4559 | 4582 | 4199 |
Ширина, мм | 1884 | 1841 | 1877 | 1836 | 1822 | 1850 | 1852 | 1768 |
Висота, мм | 1625 | 1603 | 1618 | 1550 | 1636 | 1660 | 1616 | 1505 |
Кліренс, мм | 186 | |||||||
Багажник, л | 470 | 318 | 323 |
Ось тільки ця чергова «синтетична» назва сильно плутає мозок. Чехам давно пора запроваджувати буквено-індексну систему, як у тих же німців. Інакше ще через декілька років плутатися в моделях будуть «не тільки всі», а й навіть самі продавці з перекупами. Чи жарт, коли комуністичну «Шкоду» в 1990-му «охмурив» імперіалістичний VW, у неї взагалі не було модельної лінійки, як такої. З приданого тільки малолітражний Favorit і багатомільйонні борги. Нині ж номенклатурна гама бренду тріщить по швах — 15 позицій на всі випадки життя і товщину кредитної картки. І зростатиме з кожним новим роком.
Тож заплутатися у всіх цих «каміках», «кароках», «епіках», «кодьяках», «еньяках» та інших «кашаках» з «кулаками» простіше, ніж у приспівах Монатіка. Можливо з цим може впоратись тільки сама Laura — голосова помічниця, навчена ловити кожне ваше слово і виконувати будь-які розпорядження. Так-так, короткі команди залишаться долею китайського мотлоха — в Elroq асистент легко розпізнає звичайне мовлення і допомагає з керуванням навігацією, мультимедіа, кондиціонером, текстовими повідомленнями тощо. І може використовувати онлайн-сервіси голосового управління і навіть ChatGPT. Ось вам і відсилання до гаджетовості.
У додаток Skoda Connect входить набір онлайн-сервісів, розділених на тематичні пакети. З їхньою допомогою можна розширити можливості інформаційно-розважальної системи, розпланувати маршрут, спростити профілактичне і техобслуговування, дистанційно отримати доступ до електрокара та управління зарядкою.«Тіні забутих предків»
Ось за що чехам ніколи не соромно, так це за дизайн. Вся справа в особливій мові пластики, одночасно мінімалістичній і виразній, завдяки якій «шкодівки» (так називають моделі бренду в Чехії, ред) легко ідентифікувати навіть у щільному потоці. Тепер впізнати їх буде ще легше: місце логотипа на капоті зайняли великі хромовані літери. Такою є частина нової візуальної стилістики бренду.
Ексклюзивно для Elroq скупажований контактний колір — чебрецевий відтінок зеленого Timiano Green. Загалом буде доступно дев’ять кольорів.
Її головні дизайнерські акценти — глянцево-чорне «обличчя» Tech-Deck Face з двоповерховою матричною оптикою, монобров денних ходових вогнів на весь анфас і ті самі літери. Шрифт, на диво, теж новий. Глобальний фейсліфт «обличчя» покликаний освіжити імідж бренду. 3. Емблема — скасована. Тепер замість «стріли з крилами» будуть квадратні літери. Звичайно, індіанця шкода. Чому? Згадайте: спочатку його вивезли з Аризони в Богемію, потім перетворили на торговий знак, а зараз і зовсім прибрали з кузова.
В сегрегації винна нова візуальна стилістика Modern Solid, яка починаючи з Elroq стане «візитівкою» всіх наступних «шкод». Та що там шрифт, навіть колесо винайдено заново — аеродинаміки оптимізували малюнок дисків, а вони в Elroq пристойного (19-21 дюймів) діаметру, а отже, і впливають на обтічність помітно. Що в сумі дало змогу домогтися непоганого, як для паркетників С-класу коефіцієнта опору повітряному потоку (Cd=0,26).Головне всередині
Наскільки Elroq свіжий зовні, настільки знайомий всередині. Насправді чеські інтер’єрники провели глобальну роботу, зумівши «одружити» традиційне компонування та аналогові кнопки-перемикачі з гостро-модними гаджетами на кшталт екрана приладів, джойстика керування трансмісією та сенсорного 13-дюймового дисплея медіасистеми. Інтерфейс останньої знайомий нам за Enyaq, але після апгрейду став більш дружнім у користуванні. Чуйнішим, спритнішим та інтуїтивно зрозумілішим. Вже в стандарті він підтримує Apple Car Play та Android Auto і може керуватися не тільки тактильно, а й жестами та голосом.
Здавалося б, головний заклик маркетологів — покупець базової версії повинен страждати. Але не в нашому випадку. Зі старту в Elroq є інформаційно-розважальний центр із 13-дюймовим екраном і підтримкою SmartLink, клімат-контроль, камера заднього виду та ціла низка електронних асистентів на кшталт систем захисту пасажирів і контролю сліпих зон, а також система управління функціями зі смартфона.
З обов’язкових до замовлення опцій відзначу проєкційний дисплей із технологією доповненої реальності. Все настільки продумано і реалістично втілено, що ловиш себе на думці, що цього достатньо для водіння, на лобове скло можна не відволікатися, тим паче воно досить мінімалістичне.
Салон електромобіля за визначенням має бути не тільки футуристичним, а й екологічним. Чехи вже років п’ять щільно працюють над новими біоматеріалами для оздоблення інтер’єру на кшталт макухи цукрових буряків. Плюс широко використовують інноваційні матеріали вторинного перероблення. Крім того, у нього одразу чотири рівні відділення салону: Studio, Loft, Lounge і Suite. В базовому варіанті інтер’єру екошкіра Recytitan (приладова панель, підлокітники, дверні карти, оббивка сидінь) на 78% складається з перероблених ПЕТ-пляшок і утилізованого одягу.
Так, основою інтер’єру Lodge (в Elroq чотири варіанти оздоблення салону) став матеріал Technofil, що складається з волокон Econyl — продукту перероблення нейлонових відходів на кшталт рибальських сіток і килимів. Причому старий-новий нейлон стопроцентно відновлюваний, що дає змогу багаторазово його переробляти та формувати повторно для створення нової тканини.
Усе відповідно до вельми жорсткої програми щодо забезпечення сталого розвитку та посилення екологічних цілей. Чехи прагнуть скоротити викиди свого автопарку навпіл порівняно з показниками п’ятирічної давності. Найстаріший завод у Врхлабі, якому понад 160 років, уже став CO2-нейтральним.
В салоні — Technofil/Econyl, у багажнику — Simply Clever. Вже наскільки вільно сидіти заднім пасажирам, але вашій поклажі буде ще просторіше. Обсяг трюму на заздрість конкурентам — 470/1580 літрів за умови розкладених/складених задніх сидінь. Які трансформуються в пропорції 2:3. Для порівняння, у найближчих конкурентів Volvo EX30 і smart #1 — 318 і 323 л відповідно. Ось тільки розмір переднього багажника — 0 літрів і по вертикалі, і по горизонталі.
Ще 48 літрів скарбу можна розкласти в салоні по численних засіках. Глибина підлокітника просто фантастична, туди з запасом у три обойми поміщається стандартний Uzi. Ну і, звісно, цілий розсип практичних елементів аксесуарів із лінійки Simply Clever: полички, ніші, гачки, дворівнева підлога тощо. Поборників стилю поспішаю заспокоїти — парасольки та шкребок є. До того ж він виконує функцію датчика зносу шин і теж виконаний з перероблених матеріалів. Як і рибальська сітка для зарядного кабелю, закріплена… зі зворотного боку багажної полиці.
Залишаємо подовжувач дома
З погляду конструкції все цілком передбачувано. В основі новинки — всефольксвагенівська модульна платформа MEB. Тобто стійки McPherson і дискові гальма спереду, багатоважіль і «барабани» — позаду. Звичайно електродвигун розташовано на задній вісі. Далі — цікавіше.
Для новинки передбачено одразу квартет версій, що дають змогу покупцеві підібрати електромобіль під свої цілі та завдання. В стандартній комплектації Elroq 50 електромотор видає 170 к. с. і 310 Нм. Літій-іонної тягової батареї (55 кВт/год) вистачить на 375 км шляху за циклом WLTP. Максимальна швидкість паркетника вагою 1874 кг обмежена на позначці 160 км/год, а до «сотні» він розганяється за 9 секунд.
У пакет Sportline вкладено не тільки зовнішні атрибути, а й фішки, що впливають на керованість, на зразок прогресивної «нарізки» рульової рейки, «посиленої» підвіски, заниженої на 15 мм попереду і на 10 мм позаду. Крім того, топову версію відрізняють матричні фари, анімовані поворотники, збільшений спойлер і обов’язковий у наш час blackbadge-декор із зачорнінням.
У Elroq 60 все трохи веселіше: потужність піднято до 204 к. с., а ємність батареї — до 63 кВт/год, чого має вистачити більш ніж на 400 км. Топова версія Elroq 85 запропонує вже 560 км на одному заряді, завдяки 82-кільоватній батареї. Тут і розгінна динаміка в 6,6 секунди порадує любителів драйву. І тільки в топовому виконанні 85x завдяки додатковому електромотору на передній осі Elroq стає не тільки дуже потужним, а й повнопривідним.
Технічні характеристики Skoda Elroq
Модифікація | Elroq 50 | Elroq 60 | Elroq 85 | Elroq 85x |
Потужність, к.с. | 170 | 204 | 286 | 295 |
Крутний момент, Нм | 310 | 310 | 545 | 545 |
Обсяг батареї кВт/год | 55 | 63 | 82 | 82 |
Вага, кг | 1954 | 2000 | 2158 | 2250 |
Запас ходу, км (WLTP) | 375 | 400 | 560 | 560 |
Максимальна швидкість | 160 | 160 | 180 | 180 |
Розгін 0-100 км/год, сек | 9 | 8,5 | 6,6 | 6,5 |
Макс. потужність зарядок, кВт | 145 | 165 | 175 | 175 |
Час заряджання 10-80%, сек | 25 | 25 | 28 | 28 |
В основі, звичайно літій-іонна батарея, яка складається з модулів. Якщо в початковій версії буде їх вісім, то наступна 60 має дев’ять модулів, а потужні версії 85 та 85х вже отримали дванадцять модулів. Охолодження чи підігрів забезпечує рідина, яка циркулює по системі, а контролює температурний режим окремий компресор — все ідентично моделі Enyaq.
Ціна питання
Навіть у Чехії, де йде налагодження виробництва «ельроків», у продаж вони надійдуть не раніше кінця січня. За базовий Elroq 50 зі своїх просять 799 тис. крон (€31,6 тис.), а ось у сусідній Німеччині — вже €33,9 тис. Ну, а дорогі виконання Elroq 85 і 85х надійдуть в продаж вже навесні. Український цінник традиційно буде десь посередині і точно знайде своїх споживачів. Нам поки що залишається тільки сподіватись на його офіційні продажі у нас та підштовхувати маркетологів «Єврокару».