Ексміністри пояснили, чому держсекретарі міністерств перетворилися на «завгоспів»
Ексміністри пояснили, чому держсекретарі міністерств перетворилися на «завгоспів»

Ексміністри пояснили, чому держсекретарі міністерств перетворилися на «завгоспів»

Українська система державного управління зазнала значних змін, що, на думку колишніх урядовців, призвело до серйозних проблем у функціонуванні міністерств. Зокрема, після змін в законодавство в 2019 році звільняти держсекретарів Кабміну стало простіше, що нівелювало саму суть цієї посади. Про це йдеться у матеріалі «Главкома» «Куди зникають держсекретарі? Реформа, яка зазнала краху».

Ексміністр соціальної політики Андрій Рева зауважив, що «засади держслужби, які закладалися, щоб був стабільний держапарат, зараз зламані: «Розумний міністр мав би тримати розумних чиновників, які б за нього витягували роботу апарату, поки сам він ходить по телеефірах, натомість їх тасують як колоду карт, за принципом особистої відданості».

Рева порівнює чиновника, який робить кар’єру в держапараті, із дворецьким Беррімором з відомого роману Конан-Дойля, який міг пережити кількох хазяїв маєтку Баскервілей: «Держсекретар за все відповідає в міністерстві і має займатися своєю роботою, а зараз його фігуру перетворили просто на завгоспа».

«Прикриваючись залишками цієї реформи і зберігаючи де-юре сам інститут держсекретарів, ми повернулися до пострадянської системи управління, – зауважує колишній міністр інфраструктури Володимир Омелян. – Тепер кожен міністр фактично має окремого керівника апарату (в особі держсекретаря, – «Главком»), якого сам призначає за власним уподобанням. Від цього дуже багато інститутів дезорієнтовані: вони не розуміють, що роблять, у них відсутні стратегії, узгодження їхніх політик з іншими міністерствами».

Омелян вважає, що від цього є й певний позитив. За його словами, міністр, який формує команду з повністю лояльних людей, бере на себе всю відповідальність і не може після цього виправдовуватися поганою якістю бюрократичного апарату та підступами невідомих чиновників.

«Главком» зазначає, що у вересні 2019 року набрали чинності зміни до законодавства, які спростили процедуру призначення та звільнення держсекретарів міністерств. За новими правилами, зникла вимога про подання Комісії з питань вищого корпусу державної служби для призначення держсекретаря.

Тобто процес звільнення залежить від подання прем'єр-міністра або відповідного міністра. Також залишилася можливість звільнення «за власним бажанням», коли новий міністр може заявити, що не бачить співпраці з попереднім держсекретарем.

Пізніше, через пандемію коронавірусу та воєнний стан, були скасовані конкурси на посади категорії «А». Процес обрання держсекретарів перейшов в підкилимний режим.

Однією з ключових новацій, що ввела нова редакція Закону України «Про державну службу», яка набула чинності 1 травня 2016 року, є чітке розмежування політичних та адміністративних посад. Зокрема, було запроваджено інститут державних секретарів міністерств і виведено за межі державної служби працівників патронатних служб, помічників депутатів та інших посадових осіб.

24 вересня 2016 року у вигляді Стратегії реформування державного управління України на 2016-2020 роки було створено посаду державного секретаря.

Джерело матеріала
loader
loader