Думаєте, що перегляд фільмів — це відпочинок для мозку? Нове дослідження Массачусетського технологічного інституту (MIT) демонструє: під час перегляду кіно активуються різні нейронні мережі нашого мозку.
Вченим вдалося створити найбільш детальну на сьогодні функціональну карту мозку. Вони виявили 24 різні нейронні мережі, які активуються, коли ми дивимося фільми. Дослідження, опубліковане в журналі Neuron, використовувало дані проєкту Human Connectome Project: МРТ-скани мозку 176 молодих людей, які переглядали 60-хвилинну добірку коротких кліпів з популярних фільмів — від «Початку» до «Сам удома».
«Це перша спроба отримати карту різних ділянок та нейронних мереж мозку в природних умовах», — пояснює головний автор дослідження Реза Раджімер, нейронауковець із MIT.
Дослідники виявили зворотню залежність між виконавчими областями мозку та іншими його функціями. Коли глядачі дивляться складні сцени, наприклад, планування пограбування в «Одинадцять друзів Оушена», активізуються виконавчі області мозку, відповідальні за планування, розв’язання проблем та приоритизацію інформації. А під час простих діалогів, як у фільмі «Ерін Брокович», працюють переважно спеціалізовані ділянки мозку, зокрема ті, що відповідають за обробку мови.
Цікаве спостереження: коли кліпи раптово обривалися (між ними була 20-секундна пауза), дослідники фіксували величезну активність у виконавчих областях контролю мозку. Раджімер припускає, що така реакція може бути пов’язана з автоматичною активацією нейронних ланцюгів пам’яті, коли мозок намагається пригадати вміст переглянутих кліпів.
Оскільки люди можуть по-різному реагувати на фільми, вчені усереднили дані всіх учасників, щоб виявити спільні патерни активності мозку. Для спостереження вони використовували функціональну МРТ, яка відстежує активність мозку через зміни кровотоку в різних його ділянках.
Це відкриття може мати важливе практичне значення. Воно допоможе краще зрозуміти роботу мозку при різних захворюваннях, таких як шизофренія та аутизм. А ще результати можуть стати в пригоді кіновиробникам для створення більш захопливого контенту, каже Раджімер.
Джерело: livescience