В понеділок 23 грудня перші два літаки F-35 для Польщі приземлились на американській авіабазі “Еббінг”, де відбуватиметься підготовка першої групи в складі двох польських пілотів.
За поточним планом ВПС Польщі зможуть розгорнути перші отримані F-35 лише на початку 2026 році, по мірі виготовлення літаків та підготовки інфраструктури, про що пише польське видання ZBiAM. Ну а в свою чергу від Defense Express підкреслимо, що якраз від динаміки по F-35 для Польщі й залежить, коли ця країна зможе віддати нам свої додаткові МіГ-29 (на додачу до тих 14 літаків цього типу, що були передані на початку 2023 року), передача яких взагалі-то передбачена угодою про безпекові гарантії, укладеною між Києвом та Варшавою ще в липні 2024 року.
Для початку варто уточнити такий бюрократичний нюанс – з формальної точки зору згадані вище два F-35 зараз належать навіть не Польщі, а оборонному відомству США, і таке положення буде, поки триватиме підготовка польських пілотів на згаданій вище авіабазі “Еббінг”.
Також варто підкреслити, що за поточним графіком перші шість F-35 для польських ВПС мають бути виготовлені до вересня 2025 року, і ці літаки будуть накопичуватись на цій самій авіабазі “Еббінг”. Польські льотчики до польотів на уже отриманих F-35 ще не приступали, вони наразі проходять блок теоретичного навчання, який передбачає також заняття на тренажерах.
За укладеним в 2020 році контрактом Польща має отримати загалом 32 літаки F-35, що мають відноситись до найновішого варіанту TR-3 Block 4, із яким однак виникли суттєві проблеми у січні 2024 року. При цьому поляки стануть взагалі першим у Східній Європі отримувачем F-35.
До цього моменту питання про отримання літаків МіГ-29 від Польщі для ЗСУ в українському інфопросторі виникало на початку листопада 2024 року, після відповідної заяви глави польського оборонного відомства.
Якщо ж узагальнити всю суму аргументів польської сторони щодо того, чому вони нам зараз не можуть дати свої МіГ-29, то картина по суті проста – Польща зможе віддати ці радянські літаки лише після того, як отримає відповідну заміну, не раніше.
Тим більш, що у польських ВПС виникла пастка закупівлі FA-50 на три мільярди доларів без ракет AIM-120 та необхідність модернізувати усі наявні 48 одиниць F-16 до стандарту Block 70/72, що може обійтись у 7,3 мільярди доларів.
Варіант із “повітряною поліцією” НАТО для прикриття Польщі, судячи з усього, не був реалізований через об’єктивну нестачу літаків. На прикладах Іспанії про те, скільки зараз коштує Eurofighter та наскільки вже довга черга на цей літак, і чому в Італії при замовленні “Єврофайтерів” ціну вирішили навіть не називати, бо це страшно бачимо зокрема й те, на які затрати доведеться йти країнам Альянсу, щоб поповнити флот своєї бойової авіації.
Якщо ж говорити про часові перспективи, то навіть якщо Польща вивільнить свої МіГ-29 для передачі ЗСУ лише в 2025 чи на початку 2026 року, то навіть й тоді такого типу авіатехніка може бути все ще актуальною нашим військовим.
Так як передача F-16 за графіком розтягнута мінімум на 5 років, то це означає неможливість швидкої відмови від літаків стандарту “Варшавського договору”. А це в свою чергу означає, що ці МіГ-29 ще тривалий час будуть актуальними для потреб нашої країни, навіть якщо мова йтиме про використання лише як “донорів запчастин”.
Окремо нагадаємо, що за даними The Military Balance 2024, на початок цього року ВПС Польщі мали в своєму розпорядженні 14 МіГ-29, із них три – у навчально-бойовій версії.