Половина підлітків, які користуються соцмережами, здебільшого не викладає свій контент, — дослідження ДМ
Половина підлітків, які користуються соцмережами, здебільшого не викладає свій контент, — дослідження ДМ

Половина підлітків, які користуються соцмережами, здебільшого не викладає свій контент, — дослідження ДМ

Підлітки частіше діляться контентом у приватних акаунтах. Відкриті профілі — у більш старших, проактивних.

Найактивніше для отримання інформації підлітки користуються «Телеграмом», «Ютубом», «Інстаграмом» та «ТікТоком». Рідше обирають «Діскорд», «Вайбер», «Реддіт» та «Твітч», ще рідше соцмережі «Фейсбук» та «Ікс». Також усі респонденти активно користуються «Гуглом» для пошуку інформації у мережі. Про це йдеться у  якісному дослідженні «Практики медіаспоживання та медіаграмотність підлітків», проведеному на замовлення «Детектор медіа» за підтримки IREX, презентованого сьогодні в «Укрінформі».

Як свідчать дані дослідження, топ-4 соціальних мереж / месенджерів серед підлітків є:

  • «Телеграм»: спілкування, навчання, новини.
  • «Ютуб»: пізнавальний і розважальний контент.
  • «ТікТок»: домінує розважальний контент.
  • «Інстаграм»: спілкування з друзями, стеження за цікавими людьми.

Половина підлітків, які користуються соцмережами, здебільшого не викладає свій контент, — дослідження ДМ - Фото 1

Медіаспоживання підлітків 12-18 років

Інформація, яка цікавить у мережі, залежить від захоплень та загальних інтересів респондентів, зокрема:

  • Захоплення та інтереси: астрономія, 3D моделювання, архітектура, програмування, проектування, дайвінг, космос, малювання, історія, військова справа, бізнес / підприємництво, економіка, подорожі, анімація, спорт, кулінарія тощо.
  • Різноманітна інформація для навчання.
  • Стендап.
  • Спортивні змагання.
  • Фільми / серіали.
  • Розважальні відео, гумористичні подкасти.
  • Естетика.
  • Пізнавальні відео.
  • Цікаві тести, не шкільні.
  • Контент, пов’язаний з донатами і допомогою ЗСУ (декілька учасниць).

Під час дослідження з’ясували, що у більшості підлітки споживають те, що пропонує стрічка. Значна частина не змогли назвати блогерів, за якими слідкують, чи канали, на які заходять регулярно. Така тенденція більш виражена серед молодшої вікової категорії.

Серед блогерів та каналів, на яких підписані і часто відвідують, хлопці називали: SlivkiShow («Ютуб»), Артаса, Дмитра Комарова, «Світ навиворіт» («Ютуб»), «Труху Україна», «Труху Тернопіль», «Труху Полтава» («Телеграм»), Tennis Life («Ютуб»), Вацко, «Азов» («Ютуб»), «Ідейний канал» («Ютуб»), Алекса Хормозі.

Дівчата виокремили: Anuta Mo («Ютуб»), стрімерку Сонях («Ютуб»), Синичку («Інстаграм»), Dianoriya («Інстаграм»), «Леви на джипі» («Ютуб»), Сашу Бо («Інстаграм»), Оксу Ем («Інстаграм»), «Загін кіноманів» («Ютуб»), Елену Райтман («Ютуб») – російську блогерку, зазначала учасниця з ФГД Схід-Південь), Артема Сохацького, «Реальну історію» («Ютуб»), «Історію без міфів» («Ютуб»), «Базовану історію» («Ютуб»), «Комік плюс історик» («Ютуб»), «Черняк блог» («Ютуб»).

І хлопці, і дівчата обирають канал «Базовану історію» та блогера Михайла Лебігу.

У старшій віковій категорії частіше зазначали, що надають перевагу англомовному контенту.

Окремі респонденти самостійно зазначали, що російський контент не дивляться зовсім.

Також з’ясувалося, що половина респондентів не створює та не викладає, або викладає дуже рідко власний контент.

Здебільшого «споживачі» викладають у приватних акаунтах фото, або відео.

«Творці» створюють різноманітний контент, але здебільшого також викладають його у приватних акаунтах. Найбільш активна молодь, в тому числі учасники проєкта «Швабра», мають ширше і глибше розуміння мети створення і поширення контенту: мотивація людей, донесення корисної інформації, поширення української культури тощо.

Проактивні творці, в переважній більшості учасники «Швабри», виокремили три правила щодо створення і поширення контенту:

  • Не використовувати чужий контент.
  • Не поширювати фейки.
  • Створювати контент високої якості.

 Читайте також: «Фільтр»: відеокурс з медіаграмотності «Відсіч дезінформації» доступний онлайн

Про дослідження: якісне дослідження було проведене для вивчення практик медіаспоживання та оцінка рівня медіаграмотності підлітків віком 12-18 років з метою подальшої розробки контенту для підвищення критичного мислення та медіаграмотності серед цієї цільової аудиторії.

Дослідження відбулось методом онлайн фокус-групових дискусій за допомогою платформи Zoom (ФГД). Цільова аудиторія — хлопці і дівчата віком 12-18 років, розподілені на 2 вікові категорії — 12-15 років та 16-18 років. Кількість: 6 ФГД (1 ФГД = 8 респондентів, усього 48 респондентів). Тривалість 1 ФГД: від 80 до 105 хвилин.

Участь в онлайн фокус-групових дискусіях брали респонденти з населених пунктів різного типу усіх областей, за винятком тимчасово непідконтрольних територій частини Донецької, Запорізької, Луганської та Херсонської областей, окупованої АР Крим.

Терміни проведення польового етапу: 27.11.2024–03.12.2024.

Проєкт втілюється в межах Програми інформаційної стійкості українського громадянського суспільства за підтримки IREX.

Фото: Getty Images

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Теги за темою
дослідження Соцмережі
Джерело матеріала
loader
loader