Шахраї використали бренд російської служби «Голосу Америки» для просування у соцмережах криптовалютної схеми, яка обіцяла щомісячний заробіток у розмірі 13 тисяч доларів. Про це повідомили на сайті «Голосу Америки».
Невідомі наклали підробну російськомовну стенограму на відеорозмову американського коментатора Такера Карлсона з власником Telegram Павлом Дуровим за квітень 2024 року і просували схему, використавши сторінки російської служби мовника.
«Це один із багатьох прикладів використання законних засобів масової інформації для шахрайських цілей. Ці схеми купують рекламу за допомогою акаунтів Facebook, які часто зламуються без відома користувача, і охоплюють такі країни, як Філіппіни, Мексика та Афганістан», — розповіли в «Голосі Америки».
Немає жодних ознак причетності Дурова чи Карлсона до схеми. Наразі вони не відповіли «Голосу Америки» на запит про коментар. Компанія Meta зі свого боку повідомила виданню, що серйозно ставиться до шахрайства.
На фейковому відео стверджувалося, що Дуров нібито розповів Карлсону про свою відкриту програму ProTON-Invest, що начебто дозволить будь-кому заробляти великі суми грошей з мінімальними зусиллями.
Деякі власники фейсбук-акаунтів, які купували рекламу для цієї схеми, у розмові з «Голосом Америки» розповіли, що втратили доступ до своїх сторінок.
Зокрема, акаунт під російською назвою «Просто новости» раніше був сторінкою компанії в місті Калумпіті на Філіппінах, що займалася продажем кімнатних рослин та випічки під час пандемії коронавірусу. Співвласник компанії Денні Роксас повідомив журналістам, що їхню сторінку зламали.
Ще одна сторінка, яка рекламувала шахрайську схему, Golden News раніше належала туристичному агентству в Кабулі, Афганістан. Журналісти звернулися до агентства через WhatsApp та отримали відповідь від чоловіка, який не представився. За його словами, останні публікації були не від компанії, і їх ймовірно зламали. Він не надав подробиць.
За даними Facebook Transparency, викрадені облікові записи часто мали менеджерів, які могли перебувати в кількох країнах, як-от В’єтнам, Бангладеш, Україна, Китай і США. Meta не відповіла на запитання журналістів про те, як саме Facebook визначає розташування менеджерів.
«Голос Америки» нагадав, що користувачам варто перевіряти вебадресу сторінки, а також зважати на ознаки справжності облікового запису медіа в соціальних мережах.
«У брендуванні "Голос Америки" використовує певні кольори, а назви облікових записів у соціальних мережах однакові на всіх платформах. У Facebook, Instagram і YouTube шукайте позначку підтвердження та переходьте за посиланнями на інші соціальні медіаплатформи з нашого вебсайту чи офіційних облікових записів у соціальних мережах.
На X не всі наші облікові записи перевірені, оскільки для них потрібна платна підписка, тому завжди перевіряйте посилання на вебсайті або в офіційних облікових записах соціальних мереж», — пояснив представник відділу зв’язків з громадськістю «Голосу Америки».
Раніше «Детектор медіа» писав про те, що в соцмережах почастішали випадки шахрайської реклами з дипфейковими відео, створеними за допомогою штучного інтелекту. З початку жовтня жертвами дипфейків стали голлівудський актор Том Хенкс, ютубер, який має найбільше підписників у світі, MrBeast та двоє телеведучих ВВС — Метью Амролівала та Саллі Бандок.
Зокрема, образи зірок BBC були використані для шахрайського просування у фейсбуку можливості інвестувати в криптовалюти. На відео журналісти нібито «представляють» Ілона Маска, мільярдера, власника X, та рекламують можливість для інвестицій у криптовалюту.
Фото: скриншот інтерв'ю
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.