Бізнес стає обережнішим, але багато підприємців планують розширюватись
Бізнес стає обережнішим, але багато підприємців планують розширюватись

Бізнес стає обережнішим, але багато підприємців планують розширюватись

Індекс настроїів бізнесу

Українські підприємці відчувають складнощі, але продовжують розвиватися – саме такі висновки можна зробити з дослідження Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА) щодо настроїв малого бізнесу за 2024 рік, інформує 24 Канал.

Індекс, який оцінює стан та перспективи підприємців, знизився з 2,5 до 2,3 бала з 5 можливих, що вказує на послаблення оптимізму серед представників МСБ,
– ідеться у повідомленні.

Скільки підприємців планують розширення

Попри це, 67% підприємців планують розширювати свій бізнес у 2025 році. Зокрема, 25% компаній готуються до запуску нових проєктів, 13% розглядають вихід на нові ринки всередині країни, а 14% хочуть масштабуватися на міжнародний рівень.

Частка підприємців, які вже експортують товари чи послуги, зросла з 14% у 2023 році до 17% у 2024-му.

Оптимізм слабшає: що кажуть цифри

Аналітики ЄБА відзначають, що оцінка економічної ситуації підприємцями погіршилася. Якщо у 2023 році 37% бізнесів очікували позитивних змін, то тепер таких лише 22%. Натомість 47% прогнозують погіршення (у 2023 році таких було 35%).

Загальний стан бізнесу також сприймається менш позитивно:

  • 21% вважають, що їхній бізнес у хорошому стані (було 19%)
  • 27,5% оцінюють ситуацію як задовільну
  • 51,5% заявили, що справи йдуть гірше, ніж раніше (у 2023 році цей показник був 39%)

Індекс настроїв бізнесу / Інфографіка ЄБА

Однак, хоча поточний рівень оптимізму серед підприємців впав нижче торішнього, він все ж вищий, ніж під час пандемії 2020 року, коли індекс становив 2,2 бала.

Фінансування бізнесу: підприємці покладаються на власні кошти

Війна та економічна нестабільність суттєво вплинули на доступність фінансування для малого бізнесу. 62% підприємців планують залучати кошти, хоча у 2023 році цей показник був вищим – 80%.

Основні джерела фінансування:

  • 47% використовують власні заощадження
  • 21% отримують гранти
  • 16% звертаються за банківськими кредитами
  • 10% залучають інвестиції

Зауважте. Позитивним сигналом є зниження кількості підприємців, які вважають банківські кредити недоступними – цей показник зменшився з 42% до 34%. Також 22% бізнесів відзначають, що можливості для кредитування стали ширшими.

Цифрові продажі та головні виклики для бізнесу

Малий бізнес активно розширює онлайн-присутність. 67% підприємців продають товари та послуги через цифрові канали – зокрема, через соцмережі та власні сайти. Частка бізнесів, які працюють виключно в онлайні, зросла з 15% до 24%.

Чи планують підприємці масштабуватись / Інфографіка ЄБА

Водночас підприємці стикаються із серйозними викликами, серед яких основними є: війна та атаки на енергосистему; низька купівельна спроможність; зростання цін та економічна нестабільність; фіскальний тиск.

Попри всі труднощі, бізнес адаптується до нових реалій, шукає можливості для зростання та розширення, а також поступово нарощує експорт.

Теги за темою
Бізнес
Джерело матеріала
loader