«Тіньовий флот» РФ: як росіяни обходять санкції та продовжують торгувати нафтою
«Тіньовий флот» РФ: як росіяни обходять санкції та продовжують торгувати нафтою

«Тіньовий флот» РФ: як росіяни обходять санкції та продовжують торгувати нафтою

«Тіньовий флот» РФ: як росіяни обходять санкції та продовжують торгувати нафтою

З середини 2023 року росіянам довелося змінити місце операцій STS.

За різними оцінками, 2025 року «тіньовий флот» РФ налічує від 650 до 1000 суден. Це понад 17% усього світового нафтотанкерного флоту, що забезпечує до 70% морських поставок російської сирої нафти. Як росіяни й надалі продовжують продавати свою нафту, попри численні санкції, розповів Олег Саркіц у статті «Як російські танкери обпливають санкції».

«Популярною практикою є приховування або фейкове відображення маршруту судна через маніпуляції з його навігаційними системами (AIS). У такий спосіб танкер може «зникати» з радарів або демонструвати помилкове місцезнаходження. Це допомагає уникнути пильного моніторингу, зокрема під час операцій ship-to-ship (STS) — перевантаження нафтопродуктів між двома суднами у відкритому морі», – пише автор.

За даними Windward і KSE Institute, з квітня 2023-го до квітня 2024 року зафіксували понад 3100 STS-операцій, у яких брали участь танкери РФ та «змішані» судна, коли хоча б один з учасників походить із країни-агресорки.

Саркіц пояснив, що подібні операції зазвичай проводять поза межами пильного контролю. Наприклад, до середини 2023 року найактивніше таке перевантаження нафтопродуктів відбувалося в Лаконійській затоці в Греції. Але, коли там почалися військово-морські навчання, багато танкерів РФ перемістилися до: 

  • островів Лесбос і Хіос (Егейське море);
  • узбережжя Мальти (Hurd’s Bank);
  • Малайзії;
  • Червоного моря;
  • порту Аугуста (Сицилія)

«У кожному з цих регіонів фіксують перелив нафти та нафтопродуктів, іноді зі свідомим відключенням AIS для приховування справжнього маршруту чи кількості вантажу», - додав автор.

За його словами, відзначається чимало випадків, коли «тіньові» судна здійснюють STS із російськими танкерами, а потім «чисті» перевізники продають отримані обсяги нафти на значно вигідніших умовах. Наприклад, у лютому минулого року танкер New Trust, який ходить під прапором Ліберії, біля Констанци приймав нафту від російського судна, а згодом переправляв її танкерам із міжнародним (IG) страхуванням. ТОді як у Малайзії у 2023–2024 роках корабель Pioneer Sam не раз відвантажував змішані обсяги та нафти з РФ та Ірану на зберігання у флот-сторедж A Jewel. Звідти нафтопродукти переправляли далі до інших суден із фіктивними супровідними документами.

«Змішування нафтопродуктів дає змогу маскувати реальне походження сировини. Російська нафта, перевантажена разом із вантажем з інших країн, набуває статусу «невідомого походження». Така практика полегшує продаж на ринки, де санкції проти російського енергетичного сектору мають обмежену підтримку. Окрім того, через вимкнений AIS складніше простежити, де саме відбуваються STS-операції. Додаткові «прокладки» у ланцюжку перевезень спотворюють документацію та відстеження руху суден», – пояснив автор.

Нагадаємо, за останні кілька років компанії Євросоюзу та США продали понад дві сотні старих танкерів країнам, які не підтримують санкції проти РФ. Ці судна стали «золотими» для російських схем з побудови та використання «тіньового флоту». Загалом основу «тіньового флоту» становлять вживані судна, що їх масово перепродають компаніям з ОАЕ, Китаю, Індії та інших країн, які не підтримують санкцій.

Джерело матеріала
loader
loader