Рекордні прибутки й мізерні податки
Рекордні прибутки й мізерні податки

Рекордні прибутки й мізерні податки

Рекордні прибутки й мізерні податки

Хто «оптимізує» платежі на ринку пального

Максимальне залучення внутрішніх ресурсів набуває найвищої актуальності через скорочення та нестабільність зовнішньої допомоги в умовах зростаючих потреб країни оборонятися. І навіть попри те, що сплата податків мережами АЗС покращується, резерви до збільшення відрахувань у них є.

Під знаком плюс

Податкові платежі збільшилися, попри зниження роздрібних продажів на 2,9%. Так, ТОП-10 мереж за кількістю заправних станцій, на які припадає 54% продажів пального в країні, 2024 року сплатили на 38% більше «операційних» податків — 10,35 млрд грн проти 7,39 млрд роком раніше.

Половину з цього приросту дало збільшення сплати ПДВ — 4,2 млрд, або на 53% більше показника 2023 року (2,74 млрд грн). Переважну роль відіграло скасування влітку 2023-го пільги з ПДВ на пальне, яку було запроваджено навесні 2022 року (7% проти стандартних 20%).

На 26% збільшилися відрахування податку на прибуток (ПнП) — зростання з 1,7 млрд грн до 2,2 млрд. Наприкінці року імпульс цьому пункту надало запровадження авансового платежу з АЗС. Цей радикальний і відчайдушний крок став відповіддю держави на втрату «берегів» (читай — совісті) абсолютною більшістю мереж АЗС, які декларували смішну прибутковість або нульову ефективність бізнесу, попри історичні рекорди по націнці, що мали місце останні три роки. Кардинальні зміни у сплаті ПнП заслуговують на окремий матеріал. А поки констатуємо: крига скресла.

Зарплатні податки (ПДФО та ЄСВ) — також зростання на третину. Що це означає? По-перше, що підвищилися офіційні оклади: по ТОП-50 за рік з 11858 до 17482 грн/міс. По-друге, що зарплат у «конверті» стало менше. Найбільше «конверти» схуднули в Avantage 7 та БРСМ, де персонал тепер офіційно отримує вдвічі більше. Тим часом майже половина мереж із ТОП-50 досі пропонують повірити у те, що їхні співробітники живуть на 12 000–13 000 грн/міс.

Клуб мільярдерів

Усі без винятку ТОП-50 автозаправних мереж збільшили сплату податків 2024 року. Але це збільшення нерівномірне, а фактична сплата податків із перерахунком на ринкові частки або на одиницю продажів перебуває в широченному діапазоні.

Основною «аномалією» залишається найбільший гравець ринку — ОККО. Мережа не просто продає найбільший обсяг пального через свої комплекси, а й демонструє недосяжні «податкові» показники. З вищезгаданих 2,9 млрд грн, які бюджет отримав додатково з ТОП-10 2024-го, 980 млн припало на ОККО. Маючи 24% реалізації пального серед ТОП-10 мереж, вона забезпечила торік 35% загальної сплати податків.

Однак найбільш разюча картина по податку на прибуток — на ОККО припало 55% його надходжень серед ТОП-10. І це при тому, що роком раніше вага внеску команди Василя Даниляка (СЕО групи ОККО) становила 65%, а в окремі квартали перевищувала 80%.

 

Довгоочікуване зниження частки ОККО в загальному казані, незважаючи на збільшення відрахувань, пояснюється початком сплати ПнП рештою ринку. Насамперед це стосується другого номера — мережі WOG. Торік вона додала бюджету майже стільки ж, скільки основний конкурент, — 955 млн грн. Податкове навантаження на літр зросло за рік на 72%рекордні темпи для великих мереж. Помітно збільшилася сплата за всіма пунктами, особливо за податком на прибуток — вдвічі.

Проте ситуація з WOG неоднозначна. Попри потужне збільшення загальної сплати податків, мережа продовжує суттєво відставати від ОККО — ключового конкурента. Команда Андрія Пивоварського втримує одні з найвищих по ринку показники за продажами, цінова політика — як у колег з ОККО, але декларована прибутковість лишається вдвічі меншою за ОККО, сплата податків на літр — на третину менша…

Отже, WOG має гарний потенціал для подальшого нарощування податкової ефективності 2025 року.

Третім гравцем, що зробив найбільший додатковий внесок у держбюджет 2024 року, стала UPG — 422 млн грн. Це дозволило їй доповнити трійку мереж із річною сплатою понад 1 млрд грн податків. У 2,5 разу UPG наростила сплату ПДВ та удвічі — податку на прибуток. Звідси й найбільший абсолютний річний приріст по показнику податків на літрз 1,67 до 2,82 грн. Разом з тим бізнес Володимира Петренка зберігає чималий потенціал для подальшого «податкового» зростання, і певна «розминка» вже відбулась: у четвертому кварталі 2024-го UPG очолила рейтинг найбільших платників з показником 3,62 грн/л. Цей рівень цілком об’єктивно відповідає статусу UPG як найсучаснішої мережі автозаправних комплексів у країні з найбільшими добовими продажами.

Вічно перспективні

Ще одним «розкриттям» року стала БРСМ, яка заплатила на 535 млн грн, або на 58%, більше, ніж 2023-го. Щоправда, 417 млн грн припало на акцизний збір, який компанія сплачує при виробництві бензину з додаванням спирту. (Його випускає власний завод «Фазор», який податківці нещодавно звинуватили у несплаті 5 млрд грн податків.) Своєю чергою «операційні» податки залишають бажати кращого: зростання показника на літр на 27 коп. — до 1,36 грн, як і сам цей показник, не можна вважати адекватним.

Якщо орієнтуватися на показник 2,62 грн/л, із яким закінчила рік п’ятірка лідерів серед ТОП-10, потенціал БРСМ вимірюється у 680 млн грн. Це сума, яку потенційно недоплачено торік і яку бюджет зможе побачити поточного року, якщо податківці нарешті наведуть сюди свій «прожектор». Вельми перспективними можуть стати й поглиблені дослідження цього «родовища» за 2023 та 2022 роки, коли взагалі було не до податків.

Ще один перспективний персонаж — Avantage 7. Тут спостерігалася класика жанру: після потужного стусана наприкінці 2023-го у 2024-му податківці чомусь втратили інтерес до цього гравця, і він платив податки без особливого ентузіазму. (Тут прослідковується повна аналогія з БРСМ, яку ДПС струсонула на 300 млн грн у третьому кварталі 2023-го, а потім мережа безкарно повернулася до жалюгідних 100 млн грн на квартал.) Хоча деяке домашнє завдання власниця Avantage 7 Наталія Чіріч зробила: офіційні оклади по мережі зросли вдвічі, до цілком ринкових 20 тис. грн/міс. Тим не менш показник податків на літр залишився негідним — 1,43 грн. Це означає, що «податковий» потенціал мережі оцінюється у понад 300 млн грн на рік. Вона точно ефективніша за мережі Shell та AMIC, які продавали вдвічі менше, але чомусь платили податків вдвічі більше за Avantage 7.

Стосовно згаданих «іноземців» очікування також непогані. Кермо української Shell уже перейшло до «Укрнафти», яка викупила 51% акцій мережі восени 2024 року. Є впевненість, що вихід міжнародної компанії був обумовлений не тільки націоналізацією 49%, а й хронічною безприбутковістю цього бізнесу, який майже за 20 років так і не адаптувався до українських реалій. Тим не менш Shell було достатньо платити «білі» зарплати та ПДВ, щоб постійно перебувати в топі «податкового» рейтингу. З одного боку, «Укрнафта» покаже прибуток і податок на нього. З іншого — зростуть і обсяги реалізації. Ця ситуація цікава тим, що вперше буде зафіксовано податки на літр. Подивимося. (Мережа «Укрнафти» не бере участі в нашому «податковому» рейтингу, оскільки неможливо відокремити показники АЗС від решти виробничої діяльності, зокрема від видобутку, який є ключовою спеціалізацією компанії.)

AMIC явно покращить свої позиції завдяки авансовому ПнП, бо до останнього мережа не сплачувала податку на прибуток через історичний бухгалтерський збиток. Анулювати його українське законодавство не дозволяє, але через авансовий платіж показник на літр може збільшитися до 1 грн.

Перспективним джерелом податків залишається й KLO. Протягом року столична мережа покращила показник на літр на 82%, до 1,78 грн. Але одна з небагатьох показала зменшення прибутку, а також продовжує декларувати мізерні офіційні оклади — 12 100 грн/міс. у четвертому кварталі 2024 року. Об’єктивно місце KLO серед лідерів, бо мережа досить ефективна, навіть попри відчутні втрати у реалізації, але власники компанії поки що продовжують скромничати.

У повному маргінесі продовжує перебувати МОТТО. До кінця 2023 року вона перебувала під контролем Едуарда Ставицького і завжди теліпалась у хвості податкового рейтингу. Аж ось намалювався новий власник — мережа «Паралель» та її лідер Олександр Дубінін, а з ними і надії на позитивні перетворення. Протягом усього минулого року джерела у податковій розповідали спочатку про зміну власника, потім про формування нової команди, якусь реструктуризацію, і що, мовляв, ось-ось усе буде ОК і норм… Минув рік, що там на табло? Оклад 9418 грн/міс. по колективу МОТТО у майже 1500 осіб. Це означає, що власник мережі десь бере 18,5 млн грн готівки щомісяця, щоб платити робітникам ринкові 20 000 грн/міс. Де він їх бере, питання, яке нарешті мали би вивчити податківці. Втрати бюджету від цих та інших загадок МОТТО можна оцінити в 150 млн грн.

Також на увагу заслуговує «оптова» діяльність «Паралелі», яка демонструє підвищену гнучкість, пропонуючи різні форми співпраці.

***

З нового року в Державній податковій службі новий керівник, який хоче показати результат. Власне, ринок пального буде найкращим маркером, оскільки є повна ретроспектива роботи «попередників» і база порівняння. А головне, навіть неозброєним оком видно, що запитання треба ставити половині заправних мереж. Мізерні зарплати, безприбуткова діяльністьроботи багато.

Розрахунки показують, що 2024 року автозаправні мережі недоплатили мінімум 6 млрд грн податків. Інакше кажучи, в «тіні» залишилося до 30% потенційних надходжень від цього ринку. Не викликає сумнівів, що найбільші неплатники розділили «оптимізовані» сотні мільйонів гривень із податківцями та їхніми кураторами. І якщо з останніх до бюджету вже нічого не «стряхнеш», то влаштувати профілактичну виховальну роботу з неплатниками ще не пізно. Це вже не кажучи про те, що їх потрібно взяти на олівець в оперативній роботі.

Перспективним буде й вивчення «подвигів» 2022–2023 років, бо там відбувалися наймасштабніші зловживання. Окрім традиційних проблем, дуже цікаво подивитися на трансфертне ціноутворення, це коли за кордон виводилися сотні мільйонів доларів через завищені ціни на пальне. Криміналу в цьому немає, якщо сплачено податок на прибуток, але з цим якраз є питання.

Часу на розкачку немає, податки були і залишаються чи не єдиним джерелом фінансування Сил оборони України. У нової команди податкової є всі можливості для швидких перемог на ринку пального.

Джерело матеріала
loader
loader