/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F433%2F65f005fec862909af7c1438f0ffb15d2.jpg)
Застосування зброї та примус на акціях протесту: які зміни пропонує законопроєкт №10311
У правоохоронному комітеті Верховної Ради був затверджений законопроєкт №10311, який розширює повноваження Національної гвардії і дозволяє застосовувати силу цьому правоохоронному органу. Тепер за нього вже найближчим часом можуть проголосувати у парламенті.
Втім реакція щодо цього проєкту закону була неоднозначною і думки в дискусії щодо документа розділились.
Факти ICTV зібрали усе, що відомо про законопроєкт №103111 та критичні зауваження з боку профільних установ та організацій.
Змісту законопроєкту №103111
Документ щодо внесення змін до Закону України Про Національну гвардію України запроваджує низку змін, які розширюють повноваження НГУ.
Наприклад йдеться про:
Розширення повноважень щодо застосування сили. Військовим НГУ надається право на використання вогнепальної зброї, сльозогінного газу, електрошокерів, БпЛА та інших засобів впливу під час масових заворушень.
Застосування вогнепальної зброї в законопроєкті №10311 описується як можливе, лише після попередження через гучномовці або електронні табло.
Використання спецзасобів. Проєкт закону 10311 передбачає також застосування засобів обмеження рухливості, як, наприклад, наручників, сіток для зв’язування чи спецфарб для маркування правопорушників.
Посилення контролю на блокпостах. Військові НГУ, згідно із проєктом закону, також отримають право використовувати примус для затримання осіб, які намагаються уникнути перевірки на блокпостах.
Обмеження для окремих категорій осіб. Крім того, документом передбачено заборону застосування примусових заходів щодо вагітних жінок, літніх людей, дітей та осіб з інвалідністю. Однак ця заборона знімається у випадках групового чи збройного нападу.
Використання БпЛА. Військовослужбовцям НГУ також дозволяється використовувати безпілотники для спостереження, маркування правопорушників та інших оперативних завдань.
Що відомо про законопроєкт №10311
Авторами документом про зміни до Закону про НГУ стали декілька депутатів Верховної Ради: Максим Павлюк, Микола Галушко, Максим Бужанський, Олег Колєв, Володимир Захарченко та Григорій Мамка.
Очікується, що законопроєкт №103111, який був погоджений в правоохоронному комітеті Верховної Ради (головував Сергій Іонушас, фракція Слуга народу), буде розглядатись вже наступного тижня.
Як зазначається в пояснювальній записці до проєкту закону, метою такої законодавчої ініціативи є “вдосконалення правового регулювання питань, що пов’язані із застосуванням військовослужбовцями Національної гвардії України заходів примусу: фізичного впливу, спеціальних засобів, зброї, озброєння та бойової техніки”.
Критика проєкту закону №10311
Правозахисники та користувачі мережі вказують на те, що законопроєкт нагадує те, що було в сучасній історії України з підрозділами сумнозвісного Беркута, який був залучений до розгону протестів на Майдані Незалежності у 2013-2014 роках.
Наприклад, в Центрі протидії корупції (ЦПК) кажуть, що окремі положення законопроєкту схожі на “закони 16 січня”, якими було передбачено розширення повноважень органів державної влади для покарання учасників Революції Гідності.
– Все це – в закритому від суспільства режимі та під соусом надання Нацгвардії більше повноважень “для захисту держави”. Натомість нові правки від комітету надають Нацгвардії більше повноважень “ефективно” розганяти мітинги, – кажуть у ЦПК.
На проблеми в проєкті закону №10311 вказують і в Головному науково-експертному управлінні ВРУ. Там кажуть, що законопроєкт №10311 не має достатнього обґрунтування розширення повноважень Нацгвардії.
– На нашу думку, розширення підстав застосування заходів примусу щодо окремих категорій осіб для військовослужбовців НГ (що будуть ширшими навіть за застосування таких заходів поліцейськими) потребує додаткового обґрунтування. Також на нашу думку, застосування зброї до особи, яка намагається здійснити втечу навіть під час вчинення нею злочинного діяння, проте не чинить збройного опору або не завдає шкоди життю чи здоров’ю військовослужбовця або іншим особам, навряд чи можна вважати необхідним заходом, – вказують у висновку ГНЕУ.
Також цей законопроєкт змінює повноваження військових НГУ, що наділяє їх значно більшою владою для придушення акцій протесту, ніж якщо порівнювати це з іншими європейськими країнами.
Наприклад, в більшості країн Євросоюзу використання сили під час акцій протесту суворо контролюється.
Щодо Сполучених Штатів, то там Нацгвардію можуть залучати для забезпечення громадського порядку лише за рішенням губернатора штату чи американського президента.

