Рекордний експорт яєць з України: що буде з цінами вдома
Рекордний експорт яєць з України: що буде з цінами вдома

Рекордний експорт яєць з України: що буде з цінами вдома

Ціни на яйця в Україні, які несподівано почали знижуватися перед Великоднем, продовжать падати протягом теплого сезону через збільшення пропозиції та зниження попиту. Незважаючи на рекордне зростання експорту, дефіциту на внутрішньому ринку не очікується.

За даними Міністерства аграрної політики, які наводить "Еспресо", за останні два тижні ціни знизилися з 60,85 грн до 57,68 грн за десяток нефасованих курячих яєць категорії С1. Таке зниження цін відбувається всупереч традиційному передсвятковому зростанню, яке спостерігалося в попередні роки.

"Гуртові відпускні ціни на яйця знижуються у зв'язку з потеплінням і тим, що на ринок надходить більше яєць від домогосподарств. Відповідно, пропозиція на ринку збільшилась", – пояснює виконавчий директор Асоціації "Союз птахівників України" Сергій Карпенко.

За прогнозами експерта, ціни продовжать знижуватися, оскільки розпочинається сезон низького попиту і високої пропозиції. "Чим ближче до тепла, тим більше будуть ціни далі знижуватися", – зазначає Карпенко, додаючи, що навіть за умови значного експорту дефіциту в Україні не буде.

Тим часом, українські виробники значно наростили експортні поставки. За даними Союзу птахівників, за січень-березень 2025 року експорт яєць склав 496 млн штук, що вдвічі більше порівняно з аналогічним періодом минулого року. При цьому 72% експорту припадає на країни ЄС.

Незважаючи на зростання експорту, Антимонопольний комітет України 3 квітня надав рекомендації десятьом найбільшим виробникам та реалізаторам курячих яєць щодо запобігання порушення законодавства про захист економічної конкуренції. АМКУ застеріг від нарощування обсягів експорту коштом зменшення обсягів реалізації на внутрішньому ринку, що могло б призвести до виникнення штучного дефіциту та підвищення цін.

Однак, за словами Сергія Карпенка, зниження цін – це сезонне явище, а не реакція на рекомендації АМКУ. Він зазначає, що ситуація на ринку змінилася: "Часи, коли перед святами мережі збільшували ціни на продукти харчування, минули. Дехто ще сподівався, що на свята буде більший попит, а його немає. Багато людей виїхали, купівельна спроможність низька".

Деякі торговельні мережі навіть знизили ціни на яйця перед Великоднем на 15-17%, щоб привабити покупців і стимулювати продажі інших товарів.

Зростання попиту на українську продукцію на зовнішніх ринках пов'язане зі спалахами пташиного грипу в Європі та США. При цьому, якщо торік лише 4 українські компанії мали дозвіл на експорт до ЄС, то цього року їх уже 15, що створює умови для нарощування виробництва та стабілізації внутрішніх цін.

Джерело матеріала
loader
loader