Що не так із World Press Photo
Сорок років тому я почав збирати каталоги World Press Photo. Для мене це було щось більше, ніж просто фотографія — це були фрагменти історії, зафіксовані очима найсміливіших. Мріяв колись потрапити на виставку. Імена переможців звучали як легенди.
Тодішні кадри знімалися під кулями. У зонах конфліктів, катастроф, революцій. Без права на помилку. І без права на фальш. Будь-яка постановка означала негайну дискваліфікацію. Це була справжня документалістика — чесна, жорстка, важлива.
Та щось змінилося. І змінилося кардинально.
Я дивлюсь на переможців останніх років і не впізнаю конкурсу, який колись надихав мене на професію. Це — найкращі кадри року? Де ризик? Де мужність? Де правда?
Тепер усе простіше. Можна не бути на передовій. Можна поставити кадр, додати текст, створити потрібний наратив. І перемогти.
Photoshop, кольорові фільтри, драматичні ефекти — усе дозволено. «Я так бачу», — кажуть автори. Але це вже не документальне фото. Не те, у що ми вірили.
Тим часом в Україні йде наймасштабніша війна в Європі з часів Другої світової. Мільйон загиблих. Ракети, окопи, зруйновані міста. Але для World Press Photo це — не головна подія року.
Скажете, не було гідних робіт? Як фоторедактор, я бачу їх щодня. Вони болять. Вони правдиві. Вони сильні. Але їх не обирають.
У 2023 році, в номінантах, з України було лише кілька кадрів. Один — про затоплений Херсон. Слабкий. Ми бачили потужніші. Інший — вже й не згадаю. (пробач автор) Хоча були фото з Бахмута, де кожен кадр — як крик але тільки не для конкурсу.
Цього року знову перемагає фото з Гази. Так, трагедія. Але знову — постановка. Вже вдруге поспіль. І знову — без справжньої драми, без ризику. Перемагають не репортажі, а картинки. Не документ, а стиль. Не факт, а емоційна маніпуляція.
За три роки — жодного кадру з українським воїном, який захищає свій дім. Перше фото — і те не українець, а поранений «солдат ДНР» у стабпункті Бахмута. І знову — постановка.
Хто знімав на передовій, знає: медики не працюють на камеру. І тим більше не вишиковуються з одного боку ліжка. Це виглядає як фальш. І ця фальш підкріплює небезпечну ідею: що в Україні — громадянська війна. Але це не так. Немає солдатів «ДНР». Є російська армія. Є окупація.
Друге фото — дівчинка на ліжку. І знову — як зйомка для брошури. Постановка. І це — вибір з-поміж сотень реальних, болючих, справжніх знімків?
Журі стверджує, що не знає авторів. Але це смішно. Для участі фото мають бути опубліковані. А хорошу роботу професіонал не пропустить. Ми всі знаємо, що знімалося. І що було варте уваги.
Тому маю питання: що сталося з вами, World Press Photo? Чому ви обираєте це?
Я бачив знімки з України. Грязь, кров, порожні очі солдатів, люди, які вже нічого не чекають. Міста, зруйновані в пил. Це були б кадри для того World Press Photo, яке я колись любив. Яке зробило мене тим, ким я є.
Але не для цього — кастрованого, постановочного, підлаштованого конкурсу, що називає себе головною платформою документальної фотографії.
Чому так сталося? Я маю версію. Але про це — наступного разу.
Джерело: фейсбук-сторінка Єфрема Лукацького
ФОТО: Бахмут, фотографи Ліберови, Штурм Харкова, Андрій Марієнко
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.

