Індекс медіаграмотності та інституціоналізація брехні
Індекс медіаграмотності та інституціоналізація брехні

Індекс медіаграмотності та інституціоналізація брехні

Детектор медіа опублікував свіжий Індекс медіаграмотності українців-2024.

З того, що здалось цікавим мені:

Знизилась за 2 роки частка тих, хто позитивно ставиться до формату телемарафону: з 45% (2022 рік) до 17% (2024 рік).

77% кажуть, що через брак різних точок зору на події в телемарафоні вони шукають інформацію в інших джерелах.

Що нормально. Але тут, як на мене, завжди постає питання якості цих джерел.

Майже кожна друга людина - 44% підтримує критику влади у медіа.

Серед цієї аудиторії переважають чоловіки, особи старшої вікової групи.

17% не підтримують публічну критику держави.

Кожна друга людина - 51% - вважає, що медіа в Україні працюють в інтересах влади, 40% - що у власних інтересах.

Ще чверть аудиторії (24%) впевнені, що медіа транслюють інтереси своїх власників та інвесторів.

Абсолютна більшість - 74% - вважає важливим існування суспільного мовника, бо він працює в інтересах усього суспільства, а не власника (51%).

Частка аудиторії, яка за останній рік сплачувала за доступ хоча б до одного з видів контенту становить 30%.

- 25% платили за відеоконтент (Netflix, MEGOGO, інших стримінгових платформ, YouTube Premium тощо);

- 18% — за аудіоконтент (Spotify, Apple Music, YouTube Music інші.);

- 3% купували доступ до інтернет-видань (Forbes, NV).

- 17% робили благодійні внески на користь будь-яких медіа.

Найпопулярнішими для отримання новин, є:

- телеграм: для 60%

- і ютуб: для 37% аудиторії.

Лише 16% не користується телеграмом і 11% - ютубом.

Аудиторія досить чутлива до спотвореного контенту та фейкової інформації:

- 43% респондентів сказали, що виявляють дезінформацію, шукаючи посилання на джерело в матеріалі (у 2023 році їх було 37%),

- 33% орієнтуються на відео- і фотопідтвердження,

- 30% - на добру репутацію автор/ки.

Та все ж я вважаю, що головними викликами залишається:

  • Інформаційна поляризація, формування альтернативних картин світу, альтернативного порядку денного. А це формується далеко не лише в марафоні.
  • Гламуризація подачі суспільно-політичних і навіть воєнних тем. І залежно від того, хто є твоєю особистою інстадівою або зірковим фітнес-тренером, ті оцінки подій чи заяв здаються тобі найбільш важливими, хоча часто вони не такі і адекватні.
  • Інституціалізація брехні - бо вже вона походить від офіційних органів, президентів, інших офіційних осіб, залишається в пошукових системах, може бути згенерована ШІ (а шо таке, джерело ж офіційне) і починає жити своїм життям як "правда".

Це не з дослідження Детектора, це з моїх спостережень

Джерело: фейсбук-сторінка Тетяни Трощинської

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader