/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fbe5cb2cf9deb998cdb05d29af7e8b542.jpg)
Огляд Clair Obscur: Expedition 33 — твоя персональна гра року
Clair Obscur: Expedition 33 — гра, про яку багато хто говорить, але не всі до кінця розуміють, що саме в ній такого особливого. Вона виглядає як витвір мистецтва, звучить як поезія, а грається… ну, це вже цікавіше. То це справжній прорив чи просто гарно замаскований оверхайп? Усе, як завжди, криється в деталях — і саме час у них заглибитися.
Плюси:
неперевершена атмосфера; глибока філософія; інтерактивні стосунки з персонажами; унікальний ігровий процес; чудовий саундтрек та звуковий дизайн.
Купити в SteamМінуси:
інтерфейс часом плутає, а механіки не пробачають помилок на високих рівнях складності; комусь для повного задоволення варто грати на геймпаді
Купити в SteamITC.ua
редакції
Зміст
- 1 Атмосфера та стиль
- 2 Сюжет Clair Obscur: Expedition 33
- 3 Ігролад
- 4 Бойова система Clair Obscur: Expedition 3
- 5 Звук і музика Clair Obscur: Expedition 3
- 6 Графіка Clair Obscur: Expedition 33
- 7 Ціни
Атмосфера та стиль
Clair Obscur: Expedition 33 — маніфест олдскульного підходу до інтерактивного мистецтва. Вона не вирізнялася агресивним маркетингом чи гучними іменами (хіба тільки акторів озвучування), але, щойно побачиш перший кадр — вже не можеш відірватися.
Вона не хапає геймера за комір одразу. Натомість ніби огортає: візуально, музично, концептуально. Clair Obscur — експресія декадансу, естетика згасаючої цивілізації, де Belle Époque змішалась з руїнами світу, що вже пройшов точку неповернення.
Тут не просто кінець світу — тут його естетизація. Світло згасає, а кольори палають. Герої — не боги, а останній шанс людства.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fb027e77b190154642a59dabcd5fb7870.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fe7f141d82a8231a9bc3e8acf0a578f9e.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fedd73e27a9306c4d9e9d70f453d19a87.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F1baa76f53bef5d137beb19ca7bd8fd69.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F899cf5fa5a4af8430573b5cc14c04254.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F3d587c4574569f48111505ab002f2573.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F930b8cbce79dd997834a33366eb77e71.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fa64aff75d4132f4af36db3c44d2f8728.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F07c6cff4bc1ec0f9d4f1fabf69f1d9dd.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F2eefd26057442541b14fd82720a34e44.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F6ac199d23640032901c3cbfe3b8dcea9.png)
Одразу виникає когнітивний дисонанс: ніби граєш у щось красиве, але розповідає воно геть про інше. Це парадокс, у якому й полягає магія Clair Obscur. Вона заворожує, але водночас тривожить. Це краса «Чорного квадрата» Малевича. Краса тріщини, що ось-ось розірве камінь.
Clair Obscur — гра, яка ставить питання ще до того, як ви встигаєш задати власні. Що є справжнє: життя чи пам’ять після нього? Хто ми, якщо нас ніхто не пам’ятає? Втікти в ілюзорне чи жити в гіркій реальності?
Усе це не вкидається в обличчя гравця, а розкривається поступово — як багатошаровий живопис. Історія не зчитується, а розуміється через співпереживання.
Особливу роль в Clair Obscur: Expedition 33 грає стилістика. Візуально гра — суміш французького символізму, ар-нуво та постапокаліптичного декадансу.
Архітектура нагадує старий Париж початку XX ст., але спотворений часом. Усе довкола здається знайомим, але водночас — чужим. Ніби бачиш сон, якого ніколи не бачив, але пам’ятаєш.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F7b04dde588ec9ea1c7b77ca1a063dd41.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F0b8b98dfcf9cb88fe7d141c471d2db23.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F169e9d92c7e1053447f80ad2262f30d7.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fef95e1a4557ba711b9e580552dfe11f2.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Ffd2fef3ffffd8e73beebc8727d1ae0f8.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F384c2eea64c5572b9a6084f1ddf47a52.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Ff7c5012e8accaeafa6f1455b4b221d47.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F0dcfbbfc3040953acc34ae330928e42f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F4e518b4e9a00de46b1c897894420eb5f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F292e6f6d70b31c5da9e82bd6c0bfd3e5.png)
Clair Obscur: Expedition 33 не просить грати в себе. Вона просить віддатися. Відмовитися від звичних ігрових рефлексів, не шукати таблиці DPS і гайди десь на Reddit. Натомість — слухати. Думати. Відчувати. Вона не просто грається — вона проживається. Як добрий вірш, що торкається нутра.
Сюжет Clair Obscur: Expedition 33
У центрі сюжету — абсурд, обгорнутий у красу. Щороку загадкова постать Художниця (The Paintress) прокидається, малює число — і всі люди чий вік збігся з ним — безслідно зникають, розсипаючись на трояндові пелюстки, які розносить вітер. Випаровуються з історії, наче їх ніколи не існувало. Сам акт, який зветься гоммаж, стає інструментом знищення. Не меч, не бомба, а звичайне число на моноліті.
Це більше, ніж метафора. Це уособлення сили мистецтва та страху перед забуттям. Clair Obscur: Expedition 33 грає з концептом «знищення через забуття» у буквальному сенсі.
Художниця не просто вбиває — вона переписує реальність (привіт, Танос!). Якби світ був полотном, а вона — художницею, що вирішує, яка пляма фарби лишиться, а яка — зітреться назавжди.
Геймерів знайомлять із лицарем сумного образу ̶Р̶о̶б̶е̶р̶т̶о̶м̶ ̶П̶а̶т̶т̶і̶н̶с̶о̶н̶о̶м̶ Густавом з експедиційного загону № 33. Їх місія — знайти Художницю та покласти край виродженню міста Люм’єр. Але це не історія про героїчний марш на ворога. Це скоріше похід у власну пам’ять, у минуле, що тане.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Faec535bd6e0f7dc389fef3da45bdf993.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fda787745a2386ece3cf30bd866889962.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F13e00e7df0e0b40b2b242f7004194747.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fa402f28d4a485eaf43d85077ee8a81b2.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F6909ec0dc08e8d936e98a56b5fa11210.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F031e7f0b8ca35412d89ec004f4428686.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F5b12de8fd25de318c31a27b1c91d3604.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F48a12ecc2eb3e364158cff14843f1337.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F7be7fa06fd03e43b943e8a74e5fc061a.png)
Історія майстерно структурується навколо питань, які гра не дає відповісти одразу: звідки взялась Художниця? Чому вона обрала саме таку форму геноциду? Чому лік почався зі 100? Чому це повторюється щороку?
Відповіді є, але розкидані фрагментами по світу — у діалогах, записках минулих експедицій, емоційних сценах біля багаття в моменти відносного затишшя. Гравець почувається археологом реальності, що поступово зникає.
Структура сюжету — нелінійна, але не хаотична. Моменти дії чергуються з роздумами, внутрішніми монологами, ліричними фрагментами, які в інших іграх викинули б як «затягування». Але тут вони — серце. Саме в них ти відчуваєш трагізм, атмосферу безвиході, але й відчайдушної надії.
Clair Obscur уникає кліше «добро перемагає зло». Художниця — не просто антагоніст. Її постать — багатогранна, трагічна. Це суміш Бога, жертви, і митця.
І хоч її дії здаються жорстокими, у них — закономірність, що в кінці, можливо, навіть змусить сумніватися: а чи справді ми грали за сторону світла?
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F076a04ad95449dfb0c7715526a6dead0.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F416aa0a54d7155bd9e035b29c2c51a35.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fe06f422fb2a10cc1b22c1e3db626b2bd.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F9c601c86531187277f7d4cb3bb34edf5.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fb745daef33ef8d006349eb2a1fa98228.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F2d41f32e92cc84b4805f22cc4746f9c1.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fcb9241970ce20cbd38360def8d3a44ca.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fcc8c54f90ae331c8188636f452c4be57.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fbec1cb573b92842d7c5c085f3b2d6c8f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fd89d049d6799180d10b83f30fea932e4.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F60afe4ea6d572c9682309a054675d7df.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F2429e451e51e72b893774a285ece2020.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F85e86c7ffb0cb716e8b729e006817755.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F2a30fa5982125dfdec4084ce1cdeff0f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F1e47330b5cca360cd60469f636d1f053.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F90586cdb711bb7d79b3525697dc4de86.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F8c034291b94dc49fba1d29d453f1e449.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fef67d238faf20b92bb15fb926ae7dd39.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fd13c60e4ab3f3e99360784ff5dd67ac6.png)
Фінал гри (без спойлерів) — тужлива меланхолія. Не викрик, а шепіт. Він залишає після себе тишу, в якій гравець мусить сам сформулювати, що щойно сталося. Боже мій, та це французьке аніме!
Зрештою, сюжет Clair Obscur — форма літератури, замаскована під гру. Це гібрид театру, поезії та філософського роману. У цьому його цінність: він не просто існує, щоб бути пройденим. Він існує, щоб бути осмисленим. І таких ігор — одиниці.
Ігролад
Clair Obscur: Expedition 33 — jRPG у французькому фраку. Механічний сюрреалізм, де система бою є водночас балетом, віршем і тактичною шаховою партією. У її основі — покрокова бойова система з активними елементами, яка не дає розслабитись ані на секунду.
Битви тут — гібрид класичних jRPG на кшталт Final Fantasy X та трохи менш відомої Sea of Stars. Атаки потрібно не просто обирати, а реалізовувати вручну: відбивати удари, ухилятись у потрібний момент, і тицяти в ритм QTE, щоб нанести максимальної шкоди ворогу. Це додає грі темп — навіть покроковість не рятує від адреналіну.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fab7b4a167c17318a12ac53f7f7ec8dce.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fa72d0baf4f00a94986eb2afafdff3ed5.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F85b4c9d66151452e948d975b841f14ee.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F9d33af05a4eed2cb92839d8eadc3923d.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F35b993b38e465e068c9db607ce278a83.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F5a853cf12134210680ed65be8b60b77d.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fd26c0f1e480d7a8fe16cea69b71f2f8b.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F670dca77a15776aa7b416df18521bba1.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F064e47572676c300c6dd039f4cfb406f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F99b64454f99c3c342908e1ed3124aa60.png)
Це ігролад, що тримає в тонусі не гірше за будь-який бойовик. І саме в цьому — контраст із поетичністю сюжету, що створює унікальну атмосферу. Мені одному тут вловились вайби Devil May Cry?
Система прокачки — багатошарова, але не перевантажена. Вона ділиться на класичні рівні, дерева навичок і таблицю ключових характеристик, таких як здоров’я, сила, удача і т. д.
Вороги — не просто мішені. Вони виглядають як витвори хворої, але багатої уяви: зліплені з фарби, кісток, каменюк і уламків реальності. У кожного — своя тактика, слабкості.
А боси — це окрема тема. Бої з ними розгортаються у кілька етапів, кожен з яких змінює не лише механіку, а й настрій бою. Напруга зростає, музика набирає темп, а екран стає сценою для драми, де ставка — саме наше існування.
Clair Obscur повністю відмовляється від відкритого світу в класичному сенсі. Це не «пісочниця», а курована, направлена подорож. Буквально експедиція. Але в цьому — її сила. Гравець може рухатися вперед, не відволікаючись на гринд і битви заради битв (до них потім можна повернутися за бажанням). Тут немає місця марнотратству часу. Кожен момент — частина мозаїки, що збирається у фінальну катастрофу або одкровення.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F8d6eee5138fd939d61ef34c422cbd128.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F821c87c23c14cc5bdf16f5231bf5ce3f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F4fe2b5eeefd4e0c4d7c685b924948bd7.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F1bd3a7417ecbfe5a0c1f57b6af85df70.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fe3a567cbe361e5830d25328892f82cdb.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F2136bad4fcc789c9e64b79222a3c481a.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Ff32f83193e9355360f4c3e44feb5139f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F8bb566642f4f4803063305b918dc1fe3.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F3a72886943e217c03e295a2f62cb1bff.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F618e54b3d8c689a4da693fb87419983e.png)
Зрештою, гра не намагається бути складною задля складності. Вона — чесна. Померти можна. Але завдяки чіткій системі бою, продуманій структурі та відсутності «bullshit-механік» кожна поразка сприймається як виклик. І в цьому — магія Clair Obscur. Вона перетворює бій на танець, механіку — на метафору, а гру — на поезію дії.
Бойова система Clair Obscur: Expedition 3
У Clair Obscur: Expedition 33 бойова система — не просто механіка, а частина сюжету. Це поєднання стратегічних рішень і миттєвих емоцій, що постійно змушує вас бути на межі вибору.
Основна механіка бою побудована на вмілому комбінуванні атак та навичок. Не можна просто «розмелювати» ворогів бездумно, як у звичайних екшенах. Тут кожен удар, кожен крок вимагає розрахунку.
Важливо знати, коли завдати потужний удар, а коли зберегти енергію для наступного кроку. Власне, вся битва — це танець, у якому один невірний рух може призвести до поразки.
Бойова система Clair Obscur: Expedition 33 вимагає тактичної гнучкості. Протягом гри доведеться освоїти чимало різних стилів бою. Прості атаки — базова механіка, але справжній потенціал відкривається в складних комбінаціях, коли ви поєднуєте вогонь, лід, електрику й фізичні удари в єдину стихійну бурю.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F969661a802225c9b21fea3144e6823ba.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F53a8cadf50a618360ccc6646043e1891.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F223260d28d9d11b1ae960f9b6093f383.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F4bd1c617ebd460f1d64ebb00c7950329.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fb9c376a6baed59e0af1a418de015636b.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fa8afc4d6f70a014bf4150cd7916a472a.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fda2016cd3c221fcdfd673b992c0d3146.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fff6c4a56d18278f81d77d9bf1ad85299.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F1f6e7254be76ec8fed16c26eec09f6ca.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F3636f6a0f5c07c6435200b64035e1012.png)
Поглиблення бойової механіки — вдала інтеграція ритму. Замість того, щоб просто натискати кнопки у безладді, кожен удар і рух супроводжуються ритмічними підтвердженнями. Якщо гравець правильно вловлює цей ритм, то його атаки стають потужнішими й ефективнішими. Та пам’ятайте про таймінги!
Вороги мають свої слабкості, і, що важливо, вони теж здатні до адаптації. Вони використовують магію, вони хитрі, і їхні атаки не схожі на інші. Гра змушує постійно аналізувати ситуацію.
І хоча механіка бою, здається, знайома, саме ця гнучкість і багатогранність робить систему унікальною. Тут немає місця для легких перемог (хіба на найлегшому рівні складності Story).
Кожен бій — серйозне випробування. Але перемоги тут — справжні сплески дофамінового щастя.
Звук і музика Clair Obscur: Expedition 3
У світі Clair Obscur: Expedition 33 звук — не фон. Це голос гри. Він не супроводжує гравця, а веде за собою, шепоче, іноді кричить. Іноді мовчить — але так голосно, що починаєш тривожитись. Саунд-дизайн тут не просто професійний — він філігранний.
Саундтрек — суміш Ейнауді, Оулавюра Арнальдс і Сімомури Йоко. Головна тема — не гімн, а реквієм, що запам’ятовується вже з першої сцени.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F3e4fc79ce98257958caabf54a91ba009.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fc9f4aac5bb103c7a7884ae65900fc419.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F842a8376d40dd9f24a7acc28ceda2db4.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F0204c3118bb88cb8f8d8714f0167ed7c.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F6cf04dec00fc1a84694cfc4c6286a9ec.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Ff8435f892d82cda0e17afc5fd8ec828e.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F1a37856e48c4c2a4ddd27a4ddc06ae46.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F21b453129b5481c6bbb6f1f33dae73a6.png)
Що важливо — музика тут динамічна. Вона реагує на ваші дії, але не нав’язливо. На кожній локації, саундтрек підлаштовується під атмосферу. У боях музика не просто наростає, а розгортається в драму. Кожна битва звучить, як остання, навіть якщо це перший ворог у списку.
Озвучка — сильний бік гри. Англійський дубляж виконаний з повагою до матеріалу, але справжній діамант — французька озвучка. Вона звучить автентично, із тією самою емоційною глибиною, яку не завжди передає переклад.
До речі, наразі української локалізації немає. У мережі є лише варіант машинного перекладу.
Clair Obscur звучить так само унікально, як і виглядає. Це рідкісний приклад, коли звук не просто доповнює гру — він її формує. І якщо граєте без гарнітури — втрачаєте половину досвіду. Серйозно. В цій грі звук не другорядний. Він — один із головних героїв.
Графіка Clair Obscur: Expedition 33
Гра використовує всі технічні можливості Unreal Engine 5, але не для того, щоб осліпити трасуванням променів. Ні, тут промені малюють відчуття, а текстури передають сенси. Це той випадок, коли технологія підпорядкована художній меті — і результат вражає.
Уявіть світ, у якому архітектура Ар-Нуво зливається з розбитими статуями, а вулиці виглядають як галереї снів. Візуальна мова гри — поєднання Далі, Магрітта і Босха, помножене на зловісну естетику згасаючої цивілізації.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F1fc16d6d64492079e1716f755d21bcad.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F1fe4daa2b02a3a61e54b1442e702808f.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fada8121cad76e715a7f3436c2dff0f01.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F24c20ad94b1c453495a3be80b6134832.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F066eb99e2ba37edf8593a7293a7c38a0.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fcae2077d54af5919268de5bc8bac1247.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F22ef74c544fcb565c6d66b7392a2be31.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F68eab41c69074cf2b3900f0588eb7e2a.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F717b79ceb9191084b05c017f8ce42c81.png)
Кожна локація — експеримент з кольором, формою і текстурою. Гра майстерно використовує освітлення, глибину поля та атмосферні ефекти, щоб створити не просто занурення, а емоційний тиск. HDR — не декоративна функція, а канал передачі меланхолії.
Рівні збудовані з дивовижною увагою до деталей. Арт-напрямок змушує пригадати Dishonored або Bloodborne, але Clair Obscur йде ще далі. Гравець тут — гість на руїнах краси, що щойно впала з п’єдесталу.
Моделі персонажів виглядають не як порцелянові ляльки, а як живі люди. Анімації плавні. Особлива увага — до облич. Лицьова анімація тут не просто якісна, вона драматична. У погляді можна прочитати те, що не сказано діалогами. Це емоційна мова без слів — і вона працює сильніше, ніж будь-який монолог.
Замах — це мазок. Удар — спалах фарби. Кожна битва виглядає як живий мурал у русі. Unreal Engine 5 дозволяє реалізувати складні частинкові ефекти, симуляцію рідин і динамічне освітлення без втрати продуктивності — принаймні на сучасному залізі.
Автор цих рядків вирушав у експедицію як на топовому ноутбуці MSI Titan 18 HX Dragon Edition Norse Myth, так і на майже народній — десктопній GeForce 5070.
Роздільна здатність 4К+ і 4K (3840х2400 та 3840х2160), епічні налаштування та режим DLSS Quality — і на виході маємо цілком комфортні 60+ к/с.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fb85fd5c57f93dc043714d10c41fedc8c.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F5c92141b7bd5ac68cacd6c85461af71b.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fc11a5db7052e2edd6c402c0cea965ba2.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F39a8e88c50c184a91471bf3676e6f402.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F76ae4ac05d5ee86874616474388c5d4d.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F9051ab19ba8c71a98497707d0931b528.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F9376d08f80aec05ad1b184b4e684cf28.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F8aa551afbe9097149a0646d77da37d69.png)
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2Fbf7b72399cb557ec0094c54f810d2f1f.png)
Тут немає надмірностей. Навіть у найпишніших сценах камера вміє тримати фокус, UI не заважає, а композиція кожного кадру витримана.
Це красиво зрежисована гра. І це відчувається у всьому: від вибору шрифтів до того, як камера зупиняється перед катсценами.
Clair Obscur: Expedition 33 — рідкісний приклад, коли графіка є не прикрасою, а органічною частиною досвіду. І хоча технічно тут не все ідеально (деякі фризи під час перемикань сцен все ж помітні), враження загалом — це візуальний вірш, що хочеться перечитати ще раз. І ще. І ще.
Ціни
Художньо-бойовий проєкт від Sandfall Interactive з’явився на віртуальних полицях 24 квітня 2025 року. Стандартне видання коштує 1 499 гривень, а ось Clair Obscur: Expedition 33 — Deluxe Edition обійдеться у 1 799 гривень.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F137%2F795beb2fb741399f34555fffbdeb9323.jpg)
До Deluxe-версії входить:
- Базова гра;
- Колекція «Квіти»: шість костюмів і зачісок, натхнених квітами Люм’єра, а також шість варіацій костюму «Гоммаж» — по одному для кожного з героїв;
- Індивідуальний костюм «Світло» для Маель;
- Індивідуальний костюм «Тінь» для Густава.
Розробники не стали розмінюватися на DLC «по 8 гривень» за кожну пелюстку — усе бонусне наповнення згуртували в єдиний Deluxe-набір.
І якщо гравцеві до вподоби не лише влучно блокувати ворожі атаки, а й робити це стильно, в образі квіткового месника — доповнення створене саме для нього.
Висновок:
Clair Obscur: Expedition 33 — гра, яка дарує гравцям інтерактивний досвід, але й ставить філософські питання про реальність, пам’ять, життя та мистецтво. Її атмосфера, яка нагадує поєднання французького символізму, ар-нуво та постапокаліптичного декадансу, безумовно зачаровує.
Гра пропонує розкішну естетику, що на контрасті з ігровим процесом формує унікальну атмосферу. Бойова система, яка поєднує покроковість і елементи активної дії, додає напруги, а сюжет, побудований на архетипах, запитаннях без однозначних відповідей, тримає гравця в постійній напрузі та зацікавленості.
Clair Obscur: Expedition 33 зачіпає найтонші струни душі й змушує повірити: ігри все ще здатні бути мистецтвом. І саме тому вона заслуговує боротися за звання гри року.
Купити в Steam
