Не подав показання - плати втридорога: експерт розкрив пастки комунальних тарифів
Не подав показання - плати втридорога: експерт розкрив пастки комунальних тарифів

Не подав показання - плати втридорога: експерт розкрив пастки комунальних тарифів

Експерт у сфері ЖКГ та енергетики, голова "Спілки споживачів комунальних послуг" Олег Попенко розповів про приховані механізми нарахування платежів та системні проблеми у комунальній сфері.

Як передає "Хвиля", про це він повідомив в інтерв'ю журналістці Олені Кістриці.

Українським споживачам комунальних послуг добре знайома ситуація, коли через несвоєчасну подачу показників лічильників приходять непропорційно завищені платіжки.

За словами експерта, в Україні діє схема, що суттєво відрізняється від європейських стандартів і спрямована виключно на збільшення платежів для споживачів.

"В Україні створено абсолютно неефективну схему, згідно з якою, якщо ви не подали дані лічильника вчасно, монополіст одразу нараховує вам обсяг споживання у три рази більший. Тобто, якщо ваш стандартний платіж становив, скажімо, 100 гривень за холодну воду, то за відсутності показників вам не змінюють тариф, а просто множать обсяг на три", — пояснив Попенко.

Борги за комуналку
Борги за комуналку

Особливо жорсткі вимоги стосуються строків подачі показників. За інформацією експерта, якщо споживач не вклався у триденний термін, встановлений постачальником послуг, він гарантовано отримає збільшену платіжку.

"Для цього і встановлено такі жорсткі строки: якщо ви протягом трьох днів не подали дані — на четвертий день отримаєте платіжку з обсягом, збільшеним у декілька разів", — наголосив експерт.

Ситуація з газом раніше була ще більш критичною.

"Були часи, коли Кабмін застосовував постанову, згідно з якою обсяг збільшувався у 6,3 рази. Тобто, якщо влітку ви споживали, наприклад, 5 кубів газу, то вам приходила платіжка на 30 кубів. І це було закріплено постановою Кабінету Міністрів", — зазначив Попенко.

На думку експерта, українська система принципово відрізняється від європейської практики, де споживачі не зобов’язані щомісяця передавати показники.

"У Європі ніхто не бігає щомісяця і не подає показники. Там нараховують по середньому за тепло, воду та інші послуги. Потім наприкінці року приходить контролер, звіряє фактичні показники з нарахованими за рік. Якщо споживач переплатив — йому повертають гроші, якщо недоплатив — доплачує різницю", — розповів Попенко.

Проблеми виникають і при повірці лічильників.

"Поки ваш лічильник не пройшов повірку — ви будете отримувати підвищені платіжки за воду, тепло і газ. У кожному випадку діють свої коефіцієнти, але загалом ви платите у 2–3 рази більше. І це закріплено в законі", — підкреслив експерт.

За словами Попенка, змінити ситуацію найближчим часом буде складно, оскільки на рівні міністерств немає зацікавленості у перегляді чинних норм.

"Минулого року я був на засіданні комітету Верховної Ради, де ми обговорювали ці питання. Представник міністерства прямо заявив: 'Ми не зацікавлені у змінах. Якщо вам треба — Верховна Рада, займайтесь цим, нас усе влаштовує'", — зазначив експерт.

Попенко також наголосив, що чинна система нарахування комунальних платежів створена виключно в інтересах монополістів.

"Законодавство у сфері ЖКГ і енергетики повністю спрямоване проти споживача. Кожен документ, що виходить з Верховної Ради чи Кабміну, працює проти інтересів громадян", — підсумував він.

Експерти рекомендують споживачам уважно стежити за строками подачі показників лічильників і своєчасно проходити повірку, щоб уникнути необґрунтовано високих нарахувань.

Нагадаємо, що змінилося для українців з 1 травня.

Джерело матеріала
loader
loader