«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців
«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців

Дослідження провела ГО «Детектор медіа» у співпраці з UNESCO за підтримки уряду Японії.

У вівторок, 10 червня 2025 року, в Kyiv Media Hub відбулася презентація результатів масштабного дослідження рівня медіаграмотності серед працівників освіти, представників органів державної влади й місцевого самоврядування, а також медійників. Дослідження провела ГО «Детектор медіа» у співпраці з UNESCO за підтримки уряду Японії.

Це перше в Україні дослідження, здійснене за методикою «Індекс медіаграмотності українців», яке охопило одразу три професійні цільові аудиторії. Методологія дозволила виявити не лише загальний рівень медіа- та інформаційної грамотності в кожній із груп, а й конкретні потреби, бар’єри та виклики, що стоять на шляху до розвитку критичного мислення й свідомого споживання інформації.

Учасники заходу презентували основні результатами дослідження та взяли участь у відкритій дискусії щодо інтеграції отриманих даних у практики державного управління, освіти й медіа.

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців - Фото 1

У презентації взяли участь:

  • Наталія Лигачова, голова ГО «Детектор медіа»;

  • Галина Петренко, директорка ГО «Детектор медіа»;

  • Марта Наумова, кандидатка соціологічних наук, доцентка, старша наукова співробітниця Інституту соціології НАН України;

  • представники організацій, що втілюють проєкти з медіаграмотності.

Модерував захід Вадим Міський, програмний директор ГО «Детектор Медіа».

«Ми вирішили зазирнути в окремі цільові групи, які потребують особливого фокусу уваги. Обрали три пріоритети — освітяни, медійники та службовці. Адже саме ці групи мають вищу відповідальність за комунікацію з суспільством, ніж пересічні громадяни. Саме ці три групи можуть або підсилювати спроможність суспільства відрізняти правду від маніпуляцій, або погіршувати її», — зазначив Вадим Міський.

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців - Фото 2

Вадим Міський

Під час презентації особливу увагу приділили освітянам як одній з найвпливовіших аудиторій у формуванні критичного мислення майбутніх поколінь.

«Освітяни — це дуже важлива цільова група. Від того, наскільки вони самі здатні розпізнавати дезінформацію, залежить, чи навчать вони цьому наших дітей. Під час наступних досліджень я сподіваюся, що нам вдасться залучити до співпраці Міністерство освіти та інші державні органи», — наголосила Наталія Лигачова, голова ГО «Детектор медіа».

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців - Фото 3

Марта Наумова, Наталія Лигачова, Галина Петренко

Марта Наумова, старша наукова співробітниця Інституту соціології НАН України, пояснила особливості вибірки:

«Ми опитували викладачів університетів, шкіл, закладів дошкільної й професійно-технічної освіти. Загальний індекс освітян суттєво вищий за показник по населенню. Лише 8% мають рівень нижчий за середній. Освітяни — активні користувачі інтернету, більш занурені в інформаційне середовище. 43% з них вже використовують ШІ для підготовки до занять — це неймовірна цифра».

Також у рамках дослідження було проаналізовано рівень медіаграмотності державних службовців:

«Ця аудиторія продемонструвала високий рівень медіаграмотності, хоча він і поступається показникам освітян та медійників», — зауважила Наумова. 

Щодо медіапрацівників, дослідники зафіксували найбільш стабільно високі показники:

«Серед опитаних представників медіа лише 1% має низький рівень медіаграмотності. Вони демонструють високу чутливість до маніпулятивного контенту. Очікувано, що працівники інтернет-медіа показали вищі результати порівняно з колегами з друкованої преси, телебачення та радіо», — розповіла Марта Наумова.

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців - Фото 4

Марта Наумова

Окремим блоком дослідження стало питання використання штучного інтелекту. «ШІ становить не лише можливості, а й нові виклики. Саме тому ми включили окремий критерій оцінки, пов’язаний з використанням та розумінням ШІ», — зазначив Вадим Міський.

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців - Фото 5

Наприкінці заходу Вадим Міський запитав Марту Наумову, що її, як дослідницю, найбільше вразило в результатах:

«Мене дуже потішив високий загальний рівень медіаграмотності та активне користування ШІ серед усіх трьох професійних категорій. Ще кілька років тому населення орієнтувалося переважно на емоційні новини, а тепер дедалі більше людей шукає достовірну, точну й соціально значущу інформацію. Це свідчить про зростання цифрової компетентності. Ми стаємо цифровою нацією, і невдовзі, ймовірно, у цьому питанні не буде суттєвої різниці між молоддю та людьми 60+», — підсумувала Марта Наумова.

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців - Фото 6

Захід зібрав представників міжнародних організацій, урядових інституцій, громадського сектора та медіа. Учасники обговорили можливості подальшої співпраці для підвищення рівня медіакомпетентностей у суспільстві.

«Детектор медіа» вперше дослідив рівень медіаграмотності освітян, медійників і держслужбовців - Фото 7

  • Читайте також: Індекс медіаграмотності українців 2020–2024 (п'ята хвиля)

Дослідження було проведено в рамках проєкту «Підсилення медіа та інформаційної грамотності в Україні», що реалізується у партнерстві з ЮНЕСКО. Автори наголошують, що відповідальність за зміст дослідження повністю лежить на них і не обов’язково відображає офіційну позицію ЮНЕСКО чи уряду Японії.

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
дослідження Освіта
Джерело матеріала
loader
loader