Ринок рф — токсичний, але, на жаль, не для всіх. Скільки податків сплачують в бюджет агресора міжнародні компанії
Ринок рф — токсичний, але, на жаль, не для всіх. Скільки податків сплачують в бюджет агресора міжнародні компанії

Ринок рф — токсичний, але, на жаль, не для всіх. Скільки податків сплачують в бюджет агресора міжнародні компанії

Від початку повномасштабного російського вторгнення в Україну команда Єльського університету відстежує, хто з міжнародних компаній покидає російський ринок, а хто продовжує вести бізнес в рф або ж навіть більше — повертається до країни-агресорки після початкового припинення діяльності.

Ведення такого відкритого списку спонукало до виходу або скорочення своєї присутності на російському ринку понад тисячу міжнародних компаній.

Водночас залишаються й ті, хто й не планує покидати російський ринок.

Наприклад, Philip Morris — один із найбільших у світі тютюнових виробників.

Виторг американської компанії, за даними російського сервісу перевірки контрагентів, у росії в 2023 році складав $658,5 млн.

Податки до російського бюджету в цьому ж році склали $220 млн.

AIN дослідив, скільки грошей до бюджету рф перераховують у вигляді податків компанії, що залишаються на російському ринку, а також скільки вони заробляють на ринку агресора.

Скільки приносять своєму гаманцю компанії, що не вийшли з рф Скільки приносять російському бюджету компанії, що не вийшли з рф Компанії Mondelez і Nestle не розкривали даних звітності, але, за оцінкою КШЕ, сплатили податок не менший, ніж у 2022 році.

Auchan не розкривав даних за 2024 рік, але, за оцінкою аналітиків, податків компанія сплатила не менше як попереднього року.

Наприклад, збитки від продажу Sephora, французької транснаціональної компанії з продажу товарів особистої гігієни та косметики, в росії були оцінені в €210 млн.

Основні втрати спричинені знеціненням активів після угоди, яка була завершена у жовтні 2022 року.

Крім того, компанія продовжувала виплачувати зарплату співробітникам закритих магазинів і сплачувала оренду до кінця того ж року.

Міжнародна IT-компанія EPAM вийшла з ринку росії у 2022 році — у той рік компанія втратила $15,1 млн.

Відтоді фінансові позиції ІТ-гравця коливалися від падіння до зростання, але вже у 2024 році українська філія EPAM отримала найбільший прибуток серед технологічних компаній — $18,8 млрд.

Німецька компанія Henkel продала свій бізнес у росії у 2023 році за 54 мільярди рублів ($602 млн за курсом на 31 грудня 2023 року).

На запит AIN у компанії відповіли, що не коментують потенційних втрат прибутку, спричинених виходом бізнесу з росії.

Лише повідомили, що річний обсяг їхніх продажів склав близько €1 млрд.

Згідно з інформацією компанії, українські філії увійшли до рейтингу найбільших приватних платників податків за версією NV.

За даними редакції, компанії «Хенкель» в Україні та «Хенкель Баутехнік (Україна)» у 2024 році перерахували до бюджетів усіх рівнів понад 850 млн грн.

Міжнародні компанії часто не тільки були змушені продавати свої активи за заниженими цінами, щоб вийти з російського ринку, а й «віддавати» свої компанії у власність держави.

«Варто також зазначити: окрім того, що компанії понесли суттєві списання, були відверті брутальні експропріації [примусове відчуження майна.

— ред.], через несправедливі судові рішення», — говорить в коментарі AIN Андрій Онопрієнко, керівник проєкту Leave Russia.

Так, наприклад, компанія Bosch у 2023 році продала свої активи державному підприємству НАМІ за символічну суму, якої не розголошує.

Рік потому президент росії передав російські дочірні компанії Bosch в управління Газпрому.

Попередньо той же НАМІ купив активи в Renault всього за 1 рубль і в Nissan — за €1.

Націоналізувати хотіли й італійського виробника побутової техніки Ariston, однак компанія залишилася на ринку росії після скасування цього рішення в березні 2025 року.

Як прокоментував тоді гендиректор Парло Мерлоні, «це знак визнання десятиліть інвестицій і відповідного управління в країні».

Скриншот з російських реєстрів Серед інших прикладів націоналізації міжнародних компаній у росії — кейс з акціями Danone і Carlsberg і Липецькою фабрикою Roshen, яку російський суд стягнув у власність держави.

Станом на 2024 рік росія націоналізувала близько 180 компаній від початку повномасштабної війни.

За оцінкою КШЕ, прямі втрати іноземного бізнесу в росії вже перевищили $170 млрд.

Основну частину втрат міжнародних компаній на російському ринку становлять списання активів — понад $167 млрд.

З них понад $57 млрд припадає на компанії, активи яких конфіскувала російська влада, хоча їхня ринкова вартість до експропріації оцінювалася у близько $74 млрд.

Додатково компанії були змушені сплатити щонайменше $3 млрд «податку за вихід», який став обов’язковою умовою продажу активів.

Як змінилися заробітки компаній, що вийшли з російського ринку У таблиці ми зібрали кілька міжнародних компаній, які продали частку або бізнес планістю росіянам.

Нові власники за часту змінили юридичну особу та ім’я бренду, в деяких випадках залишили без змін.

Київська школа економіки, чиї дані ми наводимо, перевірила, скільки заробили нові власники в країні-агресорці.

Завдяки цим даним можна простежити, наскільки успішними були ці придбання новими власниками.

Нові власники: Autodesk — ООО «Аутодеск (Си-Ай-Эс)» (ліквідували); Bosch — АО «Газпром бытовые системы», «НАМИ Инновационные компоненты»; Deloitte — «Деловые решения и технологии»; DTEK — Valleyton Investments Limited; EPAM — ООО «Группа Рексофт» (RNT Group); Henkel — ООО «Лаб Индастриз»; IKEA — ООО «ТОРГ»; Jet.

Brains — юридичну особу ліквідували; офісні активи викупив DIY-ритейлер «Петрович»; KPMG — АО «Кэпт»; Mc.

Donald’s — ООО «СИСТЕМА ПБО» («Вкусно — и точка»); Mercedes-Benz — ГК «Автодом»; Oracle — ЗАО «Оракл компьютерное оборудование» (збанкрутував у 2023); Shell — «ЛУКОЙЛ» (Teboil); Sephora — АО «Иль де Ботэ»; SoftwareONE — Awara IT (Wone IT).

Як компанії зберігають ТМ Водночас компанії стикаються з чутками про повернення бізнесів до росії.

Так, наприклад, у квітні виробнику побутової техніки Bosch довелося спростовувати інформацію про своє повернення до росії.

На наш запит у компані Bosch підтвердили, що більше не мають жодних ділових відносин із росією на операційному рівні.

Компанія також не постачає продукції чи комплектуючих до країни.

Оскільки їхні акції не котируються на біржі, компанії складно оцінити збитки від виходу бізнесу з країни, а дохід від продажів у компанії Bosch у росії у 2023 році склав близько €140 млн.

Подібна ж ситуація, наприклад, і з Mc.

Donald’s: компанія поновила реєстрацію торгової марки, що є системним кроком для захисту від несанкціонованого використання, а це сприйняли як підготовку до виходу на ринок росії.

«Ми робимо це, щоб убезпечити наш бренд і не дозволити стороннім бізнесам чи особам, зокрема в росії, використовувати наші торговельні марки в їхніх інтересах», — пояснили в компанії в коментарі AIN.

Цьогоріч компанія IKEA також перереєструвала торгову марку в росії, однак повертатися на її ринок не планує.

На наш запит в Inter IKEA відповіли: «Компанія серйозно ставиться до захисту своїх прав інтелектуальної власності.

Як власник прав інтелектуальної власності на концепцію IKEA, включаючи торгові марки IKEA, ми маємо зареєстровані торгові марки по всьому світу, включно з росією».

Також в компанії заявили, що роздрібна торгівля в росії становила близько 3–4% від світових роздрібних продажів Ingka за роки до того, як компанія залишила росію у 2022 році.

За даними компанії, обсяг продажів з початку повномасштабного вторгнення склав (€, млрд): Продовжують діяльність, попри санкції B4Ukraine Coalition назвали 2024 рік таким, що був спрямований на скасування фінансування війни росії.

Однак, попри запровадження санкцій, росія знаходить способи обходити їх, зокрема це стосується тих компаній, які постачають рф матеріали, які та використовує у війні проти України.

Як приклад, компанія Kilic Feintechnik імпортувала в росію своїх прицілів на $800 тисяч від початку повномасштабної війни.

Згідно з базою КШЕ, станом на червень 2025 року понад дві тисячі міжнародних компаній продовжують свою діяльність у росії, 1345 компаній скоротили діяльність або перебувають у процесі виходу, 494 — залишили російський ринок.

Загалом за майже чотири роки близько 500 компаній вийшло з росії, підсумовує керівник проєкту Leave Russia — за його розрахунками, це приблизно 33% від тих компаній, які мали юридичні особи на території рф.

На думку Онопрієнко, суттєве зниження податкових надходжень від міжнародного бізнесу послаблює фінансову спроможність росії фінансувати війну, адже близько четвертої частини податків від іноземних компаній уже не сплачується.

«На початку [повномасштабного вторгнення.

— ред.] суспільний тиск, активна позиція громадянського суспільства, прозоре звітування, в тому числі наш проєкт, мали реальний і найбільший вплив на поведінку компаній.

Щоб оцінити цей вплив на економіку, найправильніше буде подивитися на довоєнну звітність у цій компанії.

1629 компаній, котрі мали виторг у росії, сумарно отримували там до [повномасштабної.

— ред.] війни $320 млрд доходу і сплатили до бюджету близько $26 млрд податків.

Зараз одна третина компаній вийшла.

Більше як $108 млрд доходу вже не отримуються, тобто більше як $6,1 млрд податків не сплачується [до бюджету рф.

— ред.]».

Експерт вважає, що 29% довоєнного іноземного капіталу втрачено.

«Якщо казати по активах, то трохи менше, 25%, — підсумовує аналітик.

— Для глобального середовища росія стає непривабливою країною для інвестицій».

За його словами, якщо говорити про долю локального виторгу відносно глобального, то в середньому 3,3% виторгу було згенеровано всіма іноземними компаніями в росії в 2021-му році.

І далі спостерігається падіння: *Остаточних даних за 2024 рік ще немає, але, за оцінкою експерта, падіння можна прогнозувати в межах 2%.

«Компаніям, які виходили з російського ринку на початку, пощастило більше, бо змогли за гарною ціною продати свій бізнес і мінімізувати втрати.

Звичайно, болісно мати такі одноразові збитки з погляду звіту про фінансові результати, бо деколи потрібні роки, щоб компенсувати це.

Зараз же спостерігається тренд на самоліквідацію, коли компанії зневірилися та розуміють, що не знайдуть нормального інвестора на свої активи за ринковими цінами, які можна було б продати», — каже керівник проєкту Leave Russia.

За його підрахунками, у квітні 2025 року сім компаній покинули російський ринок: Caterpillar, Goldman Sachs, HDI Global SE, Metabowerke, YKK Group, IDEMIA та ITT Inc.

Говорить, що це не завжди відомі бренди, але різні сфери, як машинобудування, страхування, виробництво, безпекові технології тощо.

Джерело матеріала
loader
loader